Avatar billede jvnega Nybegynder
07. november 2003 - 20:22 Der er 27 kommentarer og
2 løsninger

Computeren døde pludseligt - HJÆLP!

Hej...
Her til aften slukkede min computer pludseligt den lavede ikke noget den stod bare på skrivebordet (i Windows)og så kunne jeg ikke få gang i den igen. Jeg har så åbnet computeren og gennem-tjekket alle ledninger og alting for fejl men den starter stadig ikke, blæser starter ikke eller noget det eneste der er liv i er lampen til det onboard netkort... Hvad kan jeg gøre??
Jeg tror jo at det måske er stømforsyningen fordi der ikke er noget der starter, men hvad tror I??

Min computer har følgende hardware
Bundkort - Soltek SL-75FRN2-RL
Cpu - AMD Barton 2800+
Ram - 512 Mb Kingston Value Ram
Grafikkort - Sapphire Radeon 9700 Pro
Harddisk - Seagate 120 Gb
Kabinet - Cheiftech Dragon Midi Tower Black med Usb & Firewire i fronten
Plus DVD, Brænder og Diskette-drev
Avatar billede hottadpole Nybegynder
07. november 2003 - 20:25 #1
Sikkert strømforsyningen, men der er jo liv i netkortet. Alternativt er det længere fremme i kæden og det koster jo penge. Der er kun en ting at gøre. Lån dig frem og skift tingene ud. Start med at have så lidt som muligt tilsluttet motherboardet.
Avatar billede kbonline Nybegynder
07. november 2003 - 20:27 #2
helt sikkert et powersupply problem.
Når sådan en "smutter" ja så er dens tid bare ovre, og den kan ikke repareres.
(muligvis bare en sikring, men der er jo altid en grund til at en sikring ryger)
Avatar billede jvnega Nybegynder
07. november 2003 - 20:28 #3
Hvad mener du med længere fremme i kæden??
Det er lige meget om det kun er strømforsyningen og bundkortet der sker ikke noget som helst!
Avatar billede kbonline Nybegynder
07. november 2003 - 20:28 #4
hov hov

Det ser ud til at det er en ok ny maskine du har.

Garanti ?

Uanset hvad de siger ved forhandleren, så skal garantien dække..
Avatar billede jvnega Nybegynder
07. november 2003 - 20:29 #5
Det er en 340 Watt PSU så burde den ikke kunne klare det??
Avatar billede kbonline Nybegynder
07. november 2003 - 20:30 #6
Letteste version, hvis du har garanti på maskinen, er at indlevere hele maskinen, og bede dem om at lave den, da der satdig er garanti på.

Så skal du ikke selv til at bedømme hvor fejlen ligger, og forretningen står igen inden for garantien i påny 2 års reklamationsret.
Avatar billede jvnega Nybegynder
07. november 2003 - 20:30 #7
Det er dele jeg selv har købt og samlet....
Avatar billede kbonline Nybegynder
07. november 2003 - 20:32 #8
ja men der er stadig garanti på de enkelte dele.
Avatar billede kbonline Nybegynder
07. november 2003 - 20:34 #9
Jeg sælger og reparerer selv computerudstyr, og har gjort det i over 10 år.
(jeg ved godt at vi er et udskældt folkefær)

OG du kan roligt indlevere HELE maskinen, og sige at den ikke virker, og at du har købt motherboard, cpu osv hos dem, og at det derfor er dem der skal sørge for at det igen virker.
Avatar billede kbonline Nybegynder
07. november 2003 - 20:35 #10
OG NATURLIGVIS UNDER GARANTI
Avatar billede jvnega Nybegynder
07. november 2003 - 20:53 #11
Jeg har købt alle delene undtagen cpuen ved Multimedia Eksperten og cpuen ved Greendata  og der står på M-Es hjemmeside at de godt kan fejlsøge og reperare for 400 kr i timen!
Avatar billede jvnega Nybegynder
07. november 2003 - 20:55 #12
Det er bar lidt irriterende hvis det er strømforsyningen for den hører til kabinettet så jeg skal pille det hele ud af kabinettet for at få det byttet... Og hvad så hvis det ikke engang er den der er noget i vejen med??
Avatar billede kbonline Nybegynder
07. november 2003 - 20:58 #13
hvis du har garanti på delene, kan de ikke tage sig betalt for at fejlsøge.

Jeg ved godt at mange (specielt onlinebutikker) ikke kender til begrebet "service", men her er du altså hjulpet af din garanti/reklamationsret.

Altså, de SKAL finde fejlen, og udbedre den U/B

Det eneste sted du kan komme lidt i klemme er, hvis de påstår at det er en fejl i CPU-en, men det er IKKE en fejl i CPUen uanset hvad de siger, dette er en fejl i din powersuply.
Avatar billede kbonline Nybegynder
07. november 2003 - 21:00 #14
og iøvrigt er det meget simpelt for dem at prøve at sætte en anden Powersupply til din maskine (tager max 3 minutter) så er det da afprøvet.
Og som du beskriver fejlen er jeg ikke i tvivl om at det er her fejlen ligger.
Avatar billede jvnega Nybegynder
07. november 2003 - 21:02 #15
Er de noget de SKAL?? Kan du ikke evt. finde et link der kan dokumentere dette?? Jeg mener bare det er jo ikke dem der har samlet den så de kan enten sige at det er de eget problem eller så kan de vel bare skyde skylden på mig...
Avatar billede kbonline Nybegynder
07. november 2003 - 21:07 #16
ifølge købeloven SKAL de lave det under garanti det første ½ år, da det er umuligt for dem at bevise at det er din skyld (kan de kun hvis de kan vise mærker efter en skruetrækker eller lign.)
de næste 1½ år er bevisbyrden på dine skuldre, men du kan jo fint bevise at der er noget galt.
Avatar billede kbonline Nybegynder
07. november 2003 - 21:07 #17
jeg skal nok se om jeg kan finde det på skrift, men det bliver lidt senere iaften ok ?
Avatar billede jvnega Nybegynder
07. november 2003 - 21:10 #18
Det er helt i orden... det kunne nemlig være godt at stå med et papir i hånden hvor der stod at jeg faktisk ahvde købeloven eller noget andet på min side...!
Avatar billede exsop Praktikant
07. november 2003 - 21:15 #19
Træk stikket fra powersupplyen ud af bundkortet og fladkablet af harddisken
prøv så at tænde, er det bundkortet der lukker ned så snurre harddisken.
ellers er det powersupply der skal skiftes.
Avatar billede kbonline Nybegynder
08. november 2003 - 00:17 #20
ok det her er taget fra en butikskædes interne net, her skulle stå hvad der er værd at vide om købeloven:

INTRANET
  Købeloven

--------------------------------------------------------------------------------

13 ting du bør vide om købeloven

Der hersker stor forvirring om, hvilke krav forretningen skal opfylde, når der sælges til private forbrugere - såkaldte forbrugerkøb. Her er 13 væsentlige ting, som du bør vide om købeloven.

Når varen sælges
Købelovens regler skal overholdes, når du sælger til forbrugere.
Men din leverandør kan fravige købelovens regler
Det betyder bl.a., at du har pligt til at give forbrugeren to års reklamationsret, når du sælger en vare. Når du derimod køber varen hjem, giver din leverandør dig måske kun et års reklamationsret på den pågældende vare. Det kan leverandøren godt, fordi købelovens regler altid kan fraviges i køb mellem erhvervsdrivende.

Forbrugere har ingen fortrydelsesret
Købeloven stiller ikke krav om, at kunden kan returnere varer, der ikke fejler noget. Det er en service, du kan vælge at tilbyde forbrugerne.

Der skal ikke ydes garanti på varen
Der skal tilbydes forbrugere to års reklamationsret efter købeloven. Det er ikke det samme som to års garanti. Bruger du ordet "garanti" i stedet for "reklamationsret", skal du være opmærksom på, at det giver forbrugerne bedre rettigheder.

Det er ikke alle varer, der skal holde to år
Uanset reklamationsretten er ændret fra et til to år for alle varer generelt, er det ikke alle varer, som det konkret vil få betydning for. Der er masser af varer, der ikke forventes at kunne holde så længe, f.eks. madvarer og visse batterier. Der vil også være mange varer, f.eks. sko eller tøj, der er blevet benyttet så hyppigt eller måske er behandlet forkert, at der ikke kan stilles krav om, at de skal holde i to år.

Der kan stadig sælges varer med fejl og 2. sorteringsvarer
Efter de nye regler er det ikke længere muligt at tage generelt forbehold for, at en vare er i orden, f.eks. ved at sælge en vare og fraskrive sig ansvar for alle fejl. Det ændrer dog ikke ved, at det stadig er muligt at sælge varer med fejl eller 2. sorteringsvarer. Når forbrugeren bliver gjort opmærksom på det, vil han eller hun ikke bagefter kunne stille krav om, at den er ligeså god som en fejlfri vare.

Forebyggelse af reklamationer
1. forklar kunden hvilket produktet er lavet til
2. gør kunden klart hvilke funktioner produktet har
3. hvordan produktet skal anvendes evt. vedligeholdes
4. gør kunden klar over vigtigheden af en evt. brugsanvisning

Sælger har pligt til at levere varer som
er i overensstemmelse med sælgers beskrivelse af dem og har en beskaffenhed som, svarer til den model som sælger har forlagt forbrugeren

er egnet til særlige formål, som forbrugeren ønsker at de skal kunne anvendes til, når han har gjort sælger bekendt hermed

er egnet til de formål, som varer af samme type sædvanligvis anvendes til har den beskaffenhed og brugbarhed, der er sædvanlig for varer af samme type og som forbrugeren med rimelighed kan forvente under hensyntagen til deres art og i givet fald de oplysninger om deres korrekte egenskaber, sælger har givet udtryk for

Når kunden klager over en fejl ved varen

Forbrugeren skal bevise, at varen er købt i din butik
Der kan altid stilles krav om, at forbrugeren kan bevise, at en vare er købt i netop din forretning. Kan forbrugeren ikke det, kan det ikke efter købelovens regler kræves, at du behandler reklamationen. Normalt vil beviset være kassebonen.

Ikke alle fejl er dit ansvar
Købeloven har regler for, hvem der er ansvarlig for en fejl ved varen. Det er vigtigt at være opmærksom på, at fejl sagtens kan skyldes forhold, som forbrugeren selv er ansvarlig for. Der er f.eks. almindelig slidtage og manglende vedligeholdelse.

Du skal ikke altid bevise, at du ikke har ansvaret for fejl
Efter de nye købelovsregler om forbrugerkøb er der forskel på, hvem der skal bevise, hvis ansvar fejlen er. Afgørende er, hvornår fejlen opstår. Opstår fejlen inden et halvt år, efter varen er solgt, skal du bevise, hvem der er ansvarlig. Efter det første halve år skal forbrugeren bevise, hvem der er ansvarlig for fejlen.

Der er stadig muligheder for at reparere varer
De nye købelovsregler betyder ikke, at der nu kan stilles krav om, at du altid skal ombytte en vare med fejl. Slet ikke. Der er masser af situationer, hvor du stadig kan kræve at få lov til at reparere. F.eks. hvis forbrugeren kræver at få pengene tilbage, kræver afslag i prisen, eller hvis det vil være meget dyre for dig at ombytte end at reparere.

Ombytter du en vare, har forbrugeren igen to års reklamationsfrist
Når du ombytter en vare med en fejl til en ny vare, skal du give en ny to års reklamationsret.

Forbrugerens krav om ombytning til en ny vare kan kun afslås, hvis en ombytning er uforholdsmæssig meget dyrere end f.eks. at reparere. Når du skal tage denne vurdering, er der en række faktorer, der ifølge den nye lov har betydning.
· hvis manglen er mindre væsentlig for forbrugerens brug af varen, taler det for afhjælpning
· hvis der er tale om en mangel, der er væsentlig, taler det for ombytning
· hvis der er tale om en dyr vare, taler det for afhjælpning
· er der tale om en billig vare, taler det for ombytning
· kan afhjælpning gennemføres uden væsentlig ulempe for forbrugeren, kan dette føre til, at man kan anse ombytning for uforholdsmæssig
· er der tale om en mangel, der viser sig hurtigt efter leveringen eller efter meget lidt brug af varen, taler det for ombytning
· er der tale om en mangel, der først viser sig efter lang tids brug, taler dette for afhjælpning
Avatar billede alsaraf Nybegynder
09. november 2003 - 04:55 #21
Hej.
det næsten Sikkert at den er strømforsyningen der ikke virkker, prøv at låne en strømforsyning fra en som du kender og prøv at skifte den.
mvh
Karim
Avatar billede jvnega Nybegynder
10. november 2003 - 15:41 #22
Jeg har indleveret strømforsyningen til forhandleren i dag. Jeg fik også at vide at en strømforsyning var så let at teste så man skulle ikke betale gebyr hvis der ikke var fejl på den. Så nu må vi lige se om det så virker når jeg får den tilbage, for så er der nemlig points!
Avatar billede alsaraf Nybegynder
11. november 2003 - 10:46 #23
Hej igen.
Jeg håber at du få din computer til at virke.

mvh
Karim
Avatar billede jvnega Nybegynder
12. november 2003 - 16:19 #24
Hej igen,
Nu har jeg fået en ny PSU, men det virker stadig ikke, der sker nøjagtigt det samme som før!
Er der nogle der har et godt forslag til hvad der så kan være i vejen??
Avatar billede greek Nybegynder
12. november 2003 - 16:26 #25
Du har kun et halv års garanti... De næste 18 mdr. er det dig der skal bevise at fejlen har været der fra starten af!
Avatar billede alsaraf Nybegynder
12. november 2003 - 21:37 #26
Hej igen.
nu skal du taste en af de her to (CPU eller Bundkortet )hvis du er sikker på at strømforsyningen fejler ikke noget. Du må godt taste din RAM også og blive sikker på at den fejler ikke noget.
mvh
Karim
Avatar billede jvnega Nybegynder
14. november 2003 - 19:49 #27
Hej nu har jeg fået et nyt bundkort fordi de testede det gamle og så begyndte det at ryge! Og nu kører den (faktisk) bedre end før!
Så smid nogle svar så kommer der points!
Avatar billede alsaraf Nybegynder
15. november 2003 - 13:45 #28
Hej.
Nu vil jeg sige tilykke at du få din computer til at virke.
mvh
Karim
Avatar billede kbonline Nybegynder
16. november 2003 - 12:59 #29
hmmm hvis jeg forstår dig ret, er der jo faktisk ikke nogen af os der har ramt rigigt.

Jeg vil foreslå dig at smide et svar selv, og måske give os andre en "trøstpræmie" i form af en smule point, og så selv beholde resten til næste gang du et problem.

Men også herfra TILLYKKE med at din maskine starter op igen :o)
(så var weekenden redet)