Avatar billede hypergrafx Nybegynder
09. januar 2001 - 00:34 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Indsæt i database ved valg af radiobutton

Hvordan indsætter/retter man kun 1 af 5 valgmuligheder ved hjælp af radiobuttons i en database. Valget skal derefter trækkes ud med kun en komando:

<%=valg%>

Jeg har prøvet med denne, men kan ikke få det til at fungere.:

<%

Set Conn = Server.CreateObject(\"ADODB.Connection\")
Conn.Open \"DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=\" & server.MapPath(\"nyhed.mdb\")

SQLstmt = \"SELECT * FROM adresse WHERE 141 = \" & Request(\"id\")

Conn.Execute (SQLstmt)

Set rs = conn.Execute(SQLstmt)
  %>

<form method=\"POST\" action=\"gem_ret_data.asp?id=141\">

<input type=\"radio\" name=\"<%=rs(\"valg1\")%>\"value=\"<%=rs(\"valg\")%>\">

<input type=\"radio\" name=\"<%=rs(\"valg2\")%>\"value=\"<%=rs(\"valg\")%>\">

<input type=\"radio\" name=\"<%=rs(\"valg3\")%>\"value=\"<%=rs(\"valg\")%>\">

<input type=\"radio\" name=\"<%=rs(\"valg4\")%>\"value=\"<%=rs(\"valg\")%>\">

<input type=\"radio\" name=\"<%=rs(\"valg5\")%>\"value=\"<%=rs(\"valg\")%>\">

Avatar billede tdaugaard Nybegynder
09. januar 2001 - 00:36 #1
name=\"<%=rs(\"valg5\")%>\"

hvaaa øhh ... så kan du jo ikke vide navnet på feltet !?
Avatar billede hypergrafx Nybegynder
09. januar 2001 - 00:45 #2
Skal \"name\" ikke hedde det samme hele vejen igennem....
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
09. januar 2001 - 00:48 #3
jow det mener jeg... men det er jo heller ikke det du gør ;-)

Du gør det rimelig underligt .. prøv flg.

<input type=\"radio\" name=\"valg\" value=\"<%=rs(\"valg1\")%>\">
<input type=\"radio\" name=\"valg\" value=\"<%=rs(\"valg2\")%>\">
<input type=\"radio\" name=\"valg\" value=\"<%=rs(\"valg3\")%>\">
<input type=\"radio\" name=\"valg\" value=\"<%=rs(\"valg4\")%>\">
<input type=\"radio\" name=\"valg\" value=\"<%=rs(\"valg5\")%>\">
Avatar billede hypergrafx Nybegynder
09. januar 2001 - 00:56 #4
Nej ! det har du ret i. Jeg mente det faktisk også omvendt. Jeg har prøvet din løsning, men kan ikke trække valget ud ved hjælp af kun en enkelt post i db.

Avatar billede tdaugaard Nybegynder
09. januar 2001 - 00:58 #5
Du må lige hjælpe lidt på vej så .. får du nogle fejl?

SQLstmt = \"SELECT * FROM adresse WHERE 141 = \" & Request(\"id\")

har du et felt i din database der hedder \"141\" ?
Avatar billede hypergrafx Nybegynder
09. januar 2001 - 01:09 #6
Jeg har vist ikke forklaret det ordentligt, jeg prøver forfra.

Jeg har en post i db kaldet \"valg\" dertil skal der skrives en af følgende 5 valgmuligheder (ren tekst) :

valg1
valg2
osv.

Eksempel:

Der bliver valgt \"valg2\" denne skal indsættes i posten \"valg\" i db ved hjælp af <%=rs(\"valg\")%>
, og trækkes ud på anden side med <%=valg%>.

Håber du forstår mig!!

Avatar billede tdaugaard Nybegynder
09. januar 2001 - 01:14 #7
Jeg forstår ... jeg laver lige et eksempel til dig ..
Avatar billede hypergrafx Nybegynder
09. januar 2001 - 01:16 #8
Mange tak...
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
09. januar 2001 - 01:29 #9
Denne kan indskrive nyt \"valg\" og update et eksisterende ...

<%
    strValg = Request(\"valg\")
    strID = Request(\"id\")

    If strValg > \"\" Then
        Set Conn = Server.CreateObject(\"ADODB.Connection\")
        Conn.Open \"DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=\" & server.MapPath(\"valg.mdb\")

        Select Case (strID > \"\")
            Case True:  strSQL = \"UPDATE valg  SET valg=\'\" & strValg & \"\' WHERE id=\" & strID & \";\"
            Case False: strSQL = \"INSERT INTO valg (valg) VALUES (\'\" & strValg & \"\');\"
        End Select

        Conn.Execute(strSQL)
        Conn.Close: Set Conn = Nothing
    ElseIf strID > \"\" And IsNumeric(strID) Then
        Set Conn = Server.CreateObject(\"ADODB.Connection\")
        Conn.Open \"DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=\" & server.MapPath(\"valg.mdb\")

        strSQL = \"SELECT * FROM valg WHERE id=\" & strID & \";\"

        Set Rs = Conn.Execute(strSQL)
        strValg = Rs(\"valg\")

        Set Rs = Nothing
        Conn.Close: Set Conn = Nothing
    End If
%>
<form action=\"valg.asp\" method=\"post\">
    <input type=\"hidden\" name=\"id\" value=\"<%=strID%>\">
    <input type=\"radio\" name=\"valg\" value=\"valg1\"<% If strValg = \"valg1\" Then Response.Write \" checked\" %>>Valg #1<br>
    <input type=\"radio\" name=\"valg\" value=\"valg2\"<% If strValg = \"valg2\" Then Response.Write \" checked\" %>>Valg #2<br>
    <input type=\"radio\" name=\"valg\" value=\"valg3\"<% If strValg = \"valg3\" Then Response.Write \" checked\" %>>Valg #3<br>
    <input type=\"radio\" name=\"valg\" value=\"valg4\"<% If strValg = \"valg4\" Then Response.Write \" checked\" %>>Valg #4<br>
    <input type=\"radio\" name=\"valg\" value=\"valg5\"<% If strValg = \"valg5\" Then Response.Write \" checked\" %>>Valg #5
    <p>
    <input type=\"submit\" value=\" Send \">
</form>
Avatar billede hypergrafx Nybegynder
09. januar 2001 - 01:43 #10
Mange tak for dit hurtige svar/løsning.
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
09. januar 2001 - 01:45 #11
Det var så lidt :-)