Avatar billede nitro007 Nybegynder
07. november 2003 - 11:37 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Flytning af meget vigtigt program til en anden disk

Heysan folks,

Min far har et lille firma, og har gennem en maskinstations forening købt et program hvor han skriver fakturaere ud, gemmer fakturarer, vare grupper, kunder osv, mener det er bygget op over noget Concorde, altså et dosprogram. Han købte computeren som sådan en pakke de havde samlet, inkl programmet, men den computer (celly 400mhz) er for længst blevet for langsom. Jeg har så lovet ham at opgradere den, og gøre det billigt, har derfor købt en 1ghz P3 og et MSI mobo og lidt andet.
Når jeg nu skal skifte andet mobo og cpu er en formatering jo påkrævet, men de dataer som ligger på disken må for alt i verden ikke mistes.
Jeg har så en anden disk til at ligge (Ibm 10gb) Regner så med at formatere den, samle computeren, og så lægge windows ind på den nye disk, og altså køre den disk som Master. Så havde jeg tænkt at sætte hans gamle disk som slave, men så kommer spørgsmålet.

Har det program som er bygget på noget concorde nogle systemfiler liggende, eller vil det kunne køre smertefrit fra den slave disk?

Min far er vandt til Win98, men er WinME ikke bedre? han vil ikk op i ngoet 2k eller XP.

Håber i kan hjælpe mig.

Jeg er åbne for andre forslag af tackling af problemet, men der må for gudsskyld ikk gå noget data tabt

På forhånd tak
Johan
Avatar billede jpvj Nybegynder
07. november 2003 - 11:41 #1
Hvis din far ikke vil op i 2000 eller XP bør du prøve at overtale ham.

WinME er den "død sild" og selve konstruktionenen af OS er ikke beregnet til erhvervsbrug. Blot filsystemet tilbyder større sikkerhed både med hensyn til filtilgang og integritet.

Hvis det er en DOS version af Concorde bør du bare kunne flytte hele mappen med programmet. Her skal du dog være opmærksom på, at DOS programmer ikke kører lige så flydende under 2000/XP som under W9x/Me, så det kunne være den eneste fornuftige grund til ikke at skifte OS.

JP
Avatar billede nitro007 Nybegynder
07. november 2003 - 11:44 #2
Tror vi holder os til Win98 / ME ved godt det er "dødt" men det er af flere grunde.
-Min far skulle bruge flere dage på at sætte sig ind i et nyt styresystem
-Sikkerhed, der er masser af orme og hvad ved jeg der ikke rammer 98/Me?

Men hvis det skal være et af de to, hvad ville i så vælge?
Skal siges at der bruges også Microsoft Visio,Powerpoint osv osv.
Avatar billede nitro007 Nybegynder
07. november 2003 - 12:14 #3
Argh, vil virkelig ikke ha at der går noget galt, det kan koste mit liv hvis der går noget galt. Har lige eksperimenteret lidt, for at se hvordan programmet virker, har hentet mapperne op på min computer, dfer er 2 mapper, den ene hedder FLX og den anden AGRO, og i mappen FLX ligger filen "Indeværende år" som man plejer at starte programmet fra, men når jeg har hentet det, og prøvet at åbne filen skriver den:
http://www.stalkerzone.dk/upload/prob1.JPG

Er det fordi jeg åbner det i XP, eller vil den ikke kunne køre fra en anden disk?
Avatar billede espersen Novice
07. november 2003 - 13:14 #4
Som jpvj er inde på så bør du ved at kopiere/flytte mappen med programmet og datafilerne (herunder det der allerede er bogført).
Har programmet ikke en sikkerhedskopierings-funktion / alternativt en hjælp-funktionm der fortæller hvilke filer der er vigtige ?

Fra Navision (tidligere concorde c5) er det en vigtig ting at huske er at få sikret licensrettigehderne (fra Navision har vi modtaget licenskoder i en fil fra leverandøren samt i et brev).
(Navision peger også på at man blot kan kopiere hele mappen med systemfiler, datafiler osv. - men dette sørger ikke for licenserne i Navision's tilfælde!!)

Vil anbefale dig at tage en fuld sikkerhedskopi af harddisken inden du går i gang for alvor - så er du helt sikker at du ikke har glemmer et eller andet....(som din far måske har gemt på en lidt alternativ placering)

Jeg har brugt Norton Ghost til at tage fuld backup af c-drevet for firmaets vigtigst pc/drev - hvilket viste sig at være klogt ;-)
Avatar billede espersen Novice
07. november 2003 - 13:18 #5
Mht. sikring af licens (så programmet kan køres) så er det MSÅKE ikke så relevant, hvis det kører i DOS - men det kunne hjælpe, hvis du kunne fortælle hvilket program og version I kører med.
Avatar billede venturer Nybegynder
07. november 2003 - 14:07 #6
Fejlen du får er ikke kritisk. Det er blot fordi du har rokeret rund med filerne. Højreklik på filen og vælg "Egeskaber". Så skulle du gerne have mulighed for at tilpasse stien så det passer med de drev og mapper som du har gøre med lige nu. (tag evt. en kopi af pif-filn hvis du er bange for at lave kage i det).
Avatar billede nitro007 Nybegynder
07. november 2003 - 17:56 #7
Hmm, er ikke sikker på det med concorde længere, programmet hedder Agromat.
Men det der sikkerhedskopi af disken, hvad gør det? og hvis det går galt, hvordan reder jeg det så det igen? Altså gemmer den, ALLE programmer,drivere og ALT,eller hvordan fungere det?
Avatar billede espersen Novice
07. november 2003 - 18:01 #8
Hvis det et rent DOS program, så kører det sandsynligvis fra den placering som den har på c-drevet (men hvad siger Venturer lige; eller en anden DOS haj)

(det har jeg set på et andet regnskabsprogram... kan ikke lige huske navnet..)
Avatar billede espersen Novice
07. november 2003 - 18:05 #9
Da du ikke helt ved hvad det er for et program : Kan du så ikke kopiere det hele over på en anden maskine (fx. din egen) og derfra forsøge at køre programmet (finde .exe-fil)
evt. finde den ved at følge Start-Programmer-Regnskabsprogram (højreklik på de og vælg egenskaber of se efter destination  c:/..../abc.exe  (så ved du hvad der starter programmet
Avatar billede espersen Novice
07. november 2003 - 18:19 #10
med "kopiere det hele" mener jeg selve prgrammets folder på c-drevet ;-)
Avatar billede espersen Novice
02. januar 2004 - 15:31 #11
lukketid ??
Avatar billede espersen Novice
07. januar 2004 - 21:03 #12
Hvis du har fået svar på dit spørgsmål/løst problemet, bedes du lukke det ved at acceptere et eller flere af de rigtige svar.

Læs evt. her hvorledes: http://expfaq.1go.dk/?id=5#pointsystem.
Avatar billede nitro007 Nybegynder
13. januar 2004 - 14:42 #13
Undskyld, havde helt glemt denne tråd.
Avatar billede espersen Novice
13. januar 2004 - 14:51 #14
det er bare OK !  Fik du det til at køre ?