Avatar billede prom Nybegynder
06. november 2003 - 23:15 Der er 12 kommentarer og
3 løsninger

Ny Harddisk, Ram og Grafikkort til Dell Dimension 2350

i starten af 2003 købte jeg en bilig Dell Dimension 2350 med integreret grafik og lyd. Nu vil jeg opgradere med flere ram, større harddisk og selvsstændigt grafikkort. Er der nogen der har et forslag til hvad jeg skal købe når jeg går efter bedste kvalitet/pris?

Her er hvad der er installeret i dag:
1: Samsung PC2100U-25330 CL 2.5 256 MB DDR-ram.
2: 30 GB Western Digital Harddisk: WDC WD 300BB-75DEA0.

Hvilket tilbehør skal der til?

Jeg bor i Norge og har tænkt mig at købe dele hos Norges største web-forhandler af computerdele www.komplet.no.
Her er et par harddiskforslag jeg har fundet:
1: Maxtor IDE ATA-133 120GB 7200RPM 8MB
DiamondMax Plus 9, 8MB cache
http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=info&p=30782&t=715&l=2&AvdID=1&CatID=9&GrpID=1&s=pl

2: Western Digital Caviar 120GB IDE 7200RPM
Special Edition 8MB cache WD1200JB
http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=info&p=19613&t=715&l=2&AvdID=1&CatID=9&GrpID=1&s=pl

Hvilket tilbehør skal der til?

Kan jeg med fordel beholde den gamle harddisk incl Windows og alle programinstalationer, eller er den for langsom?

Her er lidt forskellige ram jeg har fundet:
1: Corsair Value S PC2100 DDR-DIMM 256MB
Unbuffered, Non-parity, 32Megx64, CL2.5 - kr 436.-
http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=info&p=34143&t=1014&l=2&AvdID=1&CatID=17&GrpID=9&s=pl

2: Crucial PC2100 DDR-DIMM 256MB CL2.5
Unbuffered, Non-parity, 2.5V, 32Meg x 64 - kr 436.-
http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=info&p=23053&t=1014&l=2&AvdID=1&CatID=17&GrpID=9&s=pl

3: Crucial PC2100 DDR-DIMM 256MB CL2.5 ECC
Unbuffered, ECC, 2.5V, 32Meg x 72 - kr 554.-
http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=info&p=23055&t=1014&l=2&AvdID=1&CatID=17&GrpID=9&s=pl

4: Crucial PC2100 DDR-DIMM 256MB CL2.5 REG
Registered, ECC/REG, 2.5V, 32Meg x 72 - kr 682.-
http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=info&p=23057&t=1014&l=2&AvdID=1&CatID=17&GrpID=9&s=pl

5: TwinMOS PC2100 DDR-DIMM 256MB ECC/REG
PC2100, 184-P (for DDR-PC266mhz), CL2.5 - kr 632.-
http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=info&p=16388&t=1014&l=2&AvdID=1&CatID=17&GrpID=9&s=pl

Mulige grafikkort:
1: Sapphire Radeon 9600 Atlantis 128MB DDR
AGP, ATI9600(64bit) , DVI-I, TV-Out - kr 1027.-
http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=info&p=41806&t=278&l=2&AvdID=1&CatID=24&GrpID=1&s=pl

2: Sapphire Radeon 9600SE Atlantis 128M DDR
AGP, ATI9600SE , DVI-I, TV-Out, Retail - kr 909.-
http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=info&p=41808&t=278&l=2&AvdID=1&CatID=24&GrpID=1&s=pl

3: Asus Radeon 9600SE 128MB DDR
AGP, ATI 9600SE, DVI-I, Tv-Out, Retail kr 1091.-
http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=info&p=41452&t=278&l=2&AvdID=1&CatID=24&GrpID=1&s=pl

4: PowerColor Radeon 9600 128MB DDR, 64bit
AGP, ATI 9600, DVI-I, TV-Out, Retail - kr 1000.-
http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=info&p=39696&t=278&l=2&AvdID=1&CatID=24&GrpID=1&s=pl

Det var en lang smøre, er der nogen der kan hjælpe?...
Avatar billede peet-49 Novice
07. november 2003 - 08:30 #1
Jeg ville installere windows på den nye HD, da den har 8MB cashe, og er hurtigere, hvis du beholder den gamle med win, vil det sløve dit system i forhold til detr nye hardware.
Rammene mener jer, er næsten lige meget, der vil du ikke mærke den store forskel.
Grafikkort ville jeg vælge ASUS, da de normalt er hurtige og stabile.
Avatar billede espersen Novice
07. november 2003 - 09:03 #2
Enig med Peet49!

hardisk: Jeg har selv Maxtors 120 GB med 8mb cache : det er en drøm !!  Scorer rigtig flot i fx. PCmark

Ram: Mener at dem du har fundet er gode ram som alle vil klare opgaven.

VGA: Sapphire eller Asus, der er minimal forskel på dem du har fundet.
Avatar billede scrambler Nybegynder
07. november 2003 - 09:21 #3
Grrr... nu har jeg lige brugt lang tid på at skrive en hel roman - og så fatter eksperten.dk det ikke... suk.. men jeg må vel skrive det det hele en gang til så godt jeg kan:

Hvad harddiske angår så vil jeg sige det afhænger lidt af dine behov. Jeg har selv 2 WD Caviar Special 120 GB som kører rigtig godt. De har en anelse bedre performance end Maxtors i mange tests, men de har desværre en ulempe sammenlignet med Maxtor. De genererer mere højfrekvent støj end Maxtors. Har du en PC bygget på low noice komponenter så vil du tydeligt kunne høre støjen. Jeg har taget konsekvensen og monteret dem i vandkølede silent drives for at indgå støjen - men det skal hertil også siges at støjen fra min PC er ca. 17 dB. Har du almindelige blæsere, CPU køler og strømforsyning så kan du ikke høre det. Altså, går du efter mere seriøst lownoice så er det Maxtor, men ellers vil jeg anbefale WD på baggrund af mine gode erfarringer. Temperaturmæssigt ligger de så tæt på hinanden at det kan være ligemeget.
Ang at smide OS over på den nye som peet49 siger, så er jeg helt enig. Det vil give en mærkbar bedre performance - evt. kan du bruge den gamle som slave.

Hvad ram angår så ville jeg umiddelbart anbefale Kingston hvilket er hvad vi anvender her i virksomheden på grund af stabiliteten. Men skal det være en fra din liste vil jeg sige Crosair da det jeg har gode erfarringer med disse også. Der er ingen grund til at købe ECC eller registrerede ram som 3) 4) og 5) er da det er generelt er forbeholdt high end maskiner og servere - formodentligt understøtter dit motherboard det slet ikke så ville være spild af penge.

Kan se du gerne vil have et Radeon 9600 basseret kort. Jeg vil dog anbefale at du betaler lidt mere og får et Radeon 9600 Pro da dette vil give et betydeligt bedre resultat og performance. Jeg har selv et Sapphire Radeon 9600 Pro som performer godt og som jeg er glad for - så har ingen problemer med at anbefale Sappire from for ASUS. Må faktisk tilstå jeg har knap så gode erfarringer med ASUS grafikkort - deres motherboards er yderst anbefalelsesværdige, men grafikkortene... tjah... ved ik.

Håber du kan bruge informationen til noget - og at eksperten accepterer det denne gang.
Avatar billede prom Nybegynder
07. november 2003 - 16:57 #4
Rigtig gode svar. I skal få point allesammen men jeg har et par tillægsspørgsmål først:
Hvilket tilbehør har jeg brug for hvis jeg vælger Western Digitals harddisk? Der er lidt at vælge fra her: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=info&p=19613&t=715&l=2&AvdID=1&CatID=9&GrpID=1&s=pl

Hvordan installere jeg en ny harddisk? Kender nogen en eller anden let tutorial fra nettet? Skal jeg installere Windows XP og alle programmer igen eller kan de bare overføres til den nye harddisk?

Jeg tror at jeg vælger Sapphire Radeon 9600SE Atlantis som grafikkort. Er der nogen faldgruber man skal være opmærksom på når det skal installeres?

- prom
Avatar billede peet-49 Novice
07. november 2003 - 17:15 #5
Med norton ghost, kan du ghoste den nye disk. Du har ikke brug for tilbehør til HD.
Avatar billede peet-49 Novice
07. november 2003 - 18:32 #6
Takker for point
Avatar billede scrambler Nybegynder
08. november 2003 - 10:28 #7
Tak for point.

Som peet49 siger behøver du ikke noget tilbehør - Det eneste du skal være sikker på er at dit IDE kabel mellem motherboard og HDD er ATA100 kompatibelt (det er ikke 100% nødvendigt, men ville give en meget dårlig ydelse hvis det var et UDMA33 kabel), men når du siger PC'en er fra 2003 kan jeg ikke tro andet end at der sidder et sådant kabel i i forvejen.

peet49 foreslår Ghost til at lave en mirror af drevet. Ud over denne kan du også bruge DriveImage fra PowerQuest.

Der er ingen faldgrupper ved at købe det grafikkort eller installere det. Det eneste du skal være opmærksom på er at du skal have deaktiveret det integrerede grafikkort i BIOS, ellers kan det let give store problemer.
Avatar billede niklaj Nybegynder
08. december 2003 - 13:58 #8
Tillykke med dit nye system, hvordan fungere dit grafikkort? Er der nogen der ved hvad forskellen på 9600 og 9600SE er?
Avatar billede prom Nybegynder
08. december 2003 - 17:09 #9
Jeg fandt ud af at jeg ikke har AGP-slot på mit bundkort så jeg købte et PowerColor Radeon 9200 SE PCI kort i stedet. Det kan jeg dog ikke få til at virke, det ser ud til at computeren slet ikke opdager at jeg sætter et nyt kort i en af PCI-slottene?
Ramblokken virker fint. Jeg har endnu ikke købt ny harddisk.

- prom
Avatar billede peet-49 Novice
08. december 2003 - 17:11 #10
Har du OnBoard grafikkort nu, så desable det, eller sær bios op til PCI.
Avatar billede prom Nybegynder
08. december 2003 - 17:25 #11
Jeg har prøvet alt - tror jeg.
se spørgsmål 427805: http://www.eksperten.dk/spm/427805

- prom
Avatar billede peet-49 Novice
08. december 2003 - 17:33 #12
Du skal afslutte det ene spørgsmål, inden du opretter et nyt.
Avatar billede prom Nybegynder
09. december 2003 - 00:00 #13
Som du kan se er det her spørgsmål lukket da jeg har accepteret svar fra dig, "espersen" og "scrambler" d. 07/11-2003. Jeg kan jo ikke gøre for at den hyggelige niklaj lige spørger hvordan det går.
Og som du kan se har jeg henvist til det nye spørgsmål som er oprettet efter at dette blev lukket!

Hvis jeg ikke har lukket dette spørgsmål korrekt må du meget undskylde.

- prom
Avatar billede prom Nybegynder
09. december 2003 - 00:02 #14
Jeg ville have været glad hvis jeg havde fået følgende svar på mit spørgsmål om der er nogen faldgruber jeg burde undgå: "Check at dit bundkort har en AGP-slot".

- prom
Avatar billede niklaj Nybegynder
10. december 2003 - 15:27 #15
Det er jeg ked af :-)