Avatar billede mka848 Nybegynder
06. november 2003 - 20:47 Der er 1 kommentar

Skift til RAID i XP

Hej,

Jeg har netop investeret i ny PC med flg. specs:

2.8 Intel P4
FIC P4875 MAX MoBo
512 MB Dana-Elec dual ram
160 GB Maxtor SATA disk

Min situation er den at jeg fra tidligere har diske på hhv. 16 og 12 GB som jeg gerne vil køre i RAID1 (til vitale data) og så køre 160GB disken som en "normal" disk (hvis en sådan kan defineres!!)

Jeg er stødt ind i problemer som jeg nok bedst kan få svar på ved at skitsere anledningen til mit problem:

1) Jeg samlede først maskinen uden de 2 diske til RAID1 (da disse ikke var tilgængelige på daværende tidspunkt)
2) Jeg disablede RAID kontrolleren i BIOS (punktet Highpoint og ICH5 RAID) og satte SATA til Enhanced mode
3) Jeg installerede min WinXP pro og konfigurerede denne
4) Jeg installerede de 2 diske i maskinen som master på hhv. IDE 3 og 4 og enablede samtidigt RAID i BIOS jf. pkt. 2
5) I BIOS utility til RAID konfiguration valgte jeg en RAID1 konfiguration med diskene på IDE3+4 og lod BOOT MARK blive på SATA disken.
6) Jeg genstartede maskinen og XP crasher med en blå skærm meget hurtigt efter det grafiske "loading" billede kommer frem ... første ØV !!
7) Jeg erindrede at der i manualen til MoBo havde stået noget om en RAID driver som skulle installeres (via F6 - under inst.) hvis man skulle installere WinXP !
8) Jeg disablede igen RAID kontrolleren i BIOS og genstartede
9) Jeg installerede Highpoint driveren fra den medflg. CD og genstartede (igen!!)
10) Jeg enablede RAID i BIOS (igen!) og konfigurede (igen!) RAID1 array'et
11) Jeg genstarter XP ... MEN DEN CRASHER stadig meget hurtigt efter at XP begynder at loade ...
12) Har prøvet opstart i safe mode (og div. andre af mgl. inspiration til hvad jeg ellers kunne gøre) uden held !!

Nogen med erfaring i at skifte fra en "normal" SATA konfiguration til RAID under XP (med SP1) eller andre med løsningsforslag ???

Uddybende detaljer gives gerne ... jeg kan også træffes på ICQ 12063141 (skriv dit ærinde i.f.m. auth. request)
Avatar billede totterfc Nybegynder
07. november 2003 - 03:29 #1
Uden at være sikker vil jeg mene du skal enable RAID på dit MB før du installer XP. Herefter skal du ligge mærke til hvad XP siger i starten af dens installation (noget med du trykker F6 eller noget i starten af denne) og så skulle det gerne virke...

Jeg tager den blot på huskeren og har ikke selv RAID :(