Avatar billede panter Nybegynder
08. januar 2001 - 20:58 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

WIN98 SE Midlertidige pladsproblemer ???

Mit C-drev (1,5 gb partition) giver nogen gange fejlmedd. om manglende plads når jeg har arbejdet nogen tid. Ved kontrol viser den kun 32 mb fri på partitionen. Efter genstart har den igen ca. 780 mb fri plads.
HVORFOR ??
Avatar billede parazite Nybegynder
08. januar 2001 - 21:01 #1
Din SWAP-fil optager plads på din disk, og størrelsen stiger jo mere du bruger computeren, hvis du ikkee har fastdefineret størrelsen.

Du kan evt. flytte din SWAP-fil til et andet drev, eller definere en fast størrelse.

- Parazite
Avatar billede mushie Nybegynder
08. januar 2001 - 21:04 #2
Du arbejder højst sandsynligt med programmer, som laver en kæmpe swap-fil (fx Photoshop).

Næste gang du løber tør for plads, så prøv at søge dit c-drev igennem for at finde *.swp og se hvor stor den er. Genstart computeren og find *-swp igen. Nu skulle den gerne være tilbage til normalstørrelse igen.

Hvis det er din swap-fil som bliver meget stor kan det løses ved at smide mere RAM eller en større harddisk i maskinen.

Windows bruger swap-filen som RAM, når den løber tør for rigtig RAM.

::mushie
Avatar billede mushie Nybegynder
08. januar 2001 - 21:04 #3
Ååh jeg taster så langsomt :-)
Avatar billede panter Nybegynder
08. januar 2001 - 21:12 #4
Måske nemt nok at sige nu, men jeg havde tænkt på SWAP-filen, men da jeg har 128 mb ram troede jeg ikke at pc\'en ville behøve en SWAP-fil, ihvertfald ikke en der fylder mere en 700 mb. Jeg kunne godt tænke mig lidt kommentarer til dette.
Avatar billede parazite Nybegynder
08. januar 2001 - 21:17 #5
Du HAR brug for en SWAP-fil. Højreklik på Denne computer > Ydeevne > Virtuel hukommelse. Vælg Jeg vil selv definere..., vælg et andet drev end c:, hvis du har flere, og sæt minimum til 400 og maksimum til 400. Man siger, at man skal sætte den til 2 * RAM, men jeg har smidt lidt extra på.

Det lyder dog lidt underligt at din com laver en SWAP på 700 megs. Hvilke programmer kører du normalt?
Avatar billede panter Nybegynder
08. januar 2001 - 21:28 #6
Parazite. Jeg har en mindre netværk bestående af WIN98 + NT Workstation. På WIN98 kører jeg kun alm. Office-programmer. Jeg bruger Outlook som mailprogram. Da jeg oplevede problemet sad jeg og legede lidt med billede-behandling af et tapet i Corel Photo House, men alligevel.
Noget andet. Du skal have point, men da jeg afviste til Mushie forsvandt muligheden for at tildele. Hvordan gør jeg. Beklager men det er første gang jeg stiller et spørgsmål i eksperten.
Avatar billede parazite Nybegynder
08. januar 2001 - 21:30 #7
Aaah... helt OK. Jeg smider et svar, så kan du give point! :o)

Corel Photo House lyder krævende. Har du haft samme problem ofte?
Avatar billede panter Nybegynder
08. januar 2001 - 21:33 #8
Nej, 2-3 gange tidligere. Ellers aldrig. Og nej jeg kan ikke huske om jeg de andre gange også legede med Corel Photo House. Jeg skal prøve at være lidt mere opmærksom næste gang....
Tak for hjælpen
Avatar billede parazite Nybegynder
08. januar 2001 - 21:34 #9
Altid til tjeneste! :o)

Sæt størrelsen på SWAP-filen, som jeg forklarede, så skulle du ikke få samme problem ved normal kørsel. :o)