Avatar billede sunelarsen Nybegynder
06. november 2003 - 12:59 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hvordan kan man ætse et mønster i plexiglas?

Jeg har et kabinet med plexiglas i siden. I dette plexiglas vil jeg gerne ætse et mønster, som så vil træde frem når det bliver belyst. Mit spørgsmål er så hvordan gør man det..?
Er godt nok i tvivl om det overhovedet er noget man kan gøre selv eller om det skal ske fra producentens side, men jeg ville blive meget glad hvis der er nogen der kan hjælpe mig med problemet.
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
06. november 2003 - 13:17 #1
Mon ikke det bliver pænere med sandblæsning (har ikke konkrete erfaringer)?
Dette burde kunne udføres af en glarmester.
Avatar billede webmasterdk Praktikant
06. november 2003 - 13:18 #2
Tror nok det er lettere at bruge appliques...
http://www.studiedata.dk/productlist.asp?Fane=CMS,CMWA
Avatar billede bjuhl Nybegynder
06. november 2003 - 14:26 #3
Noget plexi kan ikke tåle Benzin, men det er meget svær at styre.... Så overvej det kraftigt.
Avatar billede elvis77 Nybegynder
07. november 2003 - 13:37 #4
Glasblæsning er er tingen. Du legger en folie på din plexiglas plade og skærer ud det mønster du vil have. Så det sitter folie der hvor det skal være "gennemsigtigt" så glasblæser du forsiktigt der hvor det ikke er folie. Når du så fjerner den siste folien så skal mønsteret være der. Folien bør dog være litt kraftig så den ikke bliver ødlagt.
Sandblæsning er for grovt og benzin eller løsemidler giver ikke den riktige overfladen.
Avatar billede nico2002 Nybegynder
17. december 2003 - 09:19 #5
Det du er først at lave en skabelon ud af et stykke overheadpapir, hvor du skær det mynster ud du vil havde.

Så klister du det på den side af plexiplade der vender ind i kabinette, sørg for at dække resten af plade af med malertape.

Derefter bruger du en sandblæser til at lave det mynster du har valgt, du bliver sikkert nød til lige at prøve dig frem først, for du skal nemlig stille trykket på din sandblæser så det passer til plade, skulle jo nødigt blæse hul i plade.

En sandblæser kan du købe hos www.haraldnyborg.dk for 99,- kr. (Søg efter vnr. 2030)

Virker fint og ser rigtigt godt ud.
Avatar billede nico2002 Nybegynder
29. marts 2004 - 14:54 #6
Fik du nogen sinde lavet det mønster og hva med at opdatere dette spørsgmål?
Avatar billede sunelarsen Nybegynder
25. maj 2004 - 15:38 #7
sorry... havde helt glemt jeg havde det her spørgsmål liggende stadigvæk.. har droppet idéen fordi det blev for besværligt
Avatar billede sunelarsen Nybegynder
25. maj 2004 - 15:40 #8
sorry... havde helt glemt jeg havde det her spørgsmål liggende stadigvæk.. har droppet idéen fordi det blev for besværligt