Avatar billede tinepingvin Nybegynder
05. november 2003 - 08:17 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

courier + anitivirus

Hej exp.

er der nogen der kender til en god virusscanner til courier. -det skal helst være gratis og kunne scanne både pop3 og smtp.
meget gerne noget som er nemt at implementere og nærmest opdaterer sig selv...

-med andre ord, Norton AV til debian..  :-)

150 point til et kompetent svar.
Avatar billede mfalck Praktikant
05. november 2003 - 08:38 #1
æh - det burde være nok med at skanne SMTP.

Er courier også din mail-server ?!?!

et link jeg lige kender til er (skulle virke til sendmail og postfix)

ftp://ftp.corpit.ru/pub/avpcheck/
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
05. november 2003 - 08:58 #2
skal bruge det på en courier.

pt er der ikk så mange der smtp'er til min server, det er mere vigtigt jeg ikk sender virus videre.
Avatar billede mfalck Praktikant
05. november 2003 - 09:03 #3
det er bare dobbeltkonfekt at skanne SMTP (der hvor post kommer ind og ud fra din server) og så skanne POP3 (der hvor du henter mails ned til f.eks. Outlook Express). Eftersom mails kun kan komme ind i din server via SMTP (med en række få specialtilfælde som du ikke bør tænke på i denne sammenhæng) så er det nok kun at skanne SMTP.
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
05. november 2003 - 09:10 #4
ehm... :-)  det kan du jo have ret i.
jeg troede bare at smtp kun blev brugt mellem klient og server når klient sender mails. og at mails ellers bare på magisk vis ramte min mailserver når der var en der sendte til den og at det hed noget andet end smtp.  hehe..
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
05. november 2003 - 09:12 #5
der ser ikk ud til avpcheck er superfedt på en courier..

andre bud?
Avatar billede mfalck Praktikant
05. november 2003 - 09:34 #6
et par andre links:

http://www.sng.ecs.soton.ac.uk/mailscanner/

http://www.amavis.org/

(jeg kender desværre ikke courier som mail-server, kun IMAP/POP)
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
05. november 2003 - 16:44 #7
smtp bliver kun brugt ved udgående mail, og det er derfor mere væsentligt at scanne POP3/IMAP servere for virus, selvom det da er en service overfor folk at man også scanner sine udgående mails for vira :-)
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
05. november 2003 - 17:25 #8
tak for det input. -så er jeg nærmest tilbage ved udgangspunktet.  :-)
Avatar billede mfalck Praktikant
05. november 2003 - 21:36 #9
det er noget vås at SMTP kun bruges til udgående post .. den bruges til ud og indgående post - altså når der afleveres post udefra til din server samt når din server sender til andre maskiner.
Avatar billede emballage Nybegynder
06. november 2003 - 20:28 #10
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
07. november 2003 - 07:34 #11
emballage: kan jeg bruge det på min courier?
Avatar billede emballage Nybegynder
07. november 2003 - 16:04 #12
ved ikke om det er fordi du ikke her set det http://www.qmailrocks.org/imap.htm ??? (courier er jo bare en del af mailserveren. den der står for IMAP. det er qmail det står for smtp og vpopmail for pop3)

Er det en ny mail server du skal til at installer ??
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
07. november 2003 - 18:35 #13
ahh.. jeg er rinelig grøn ja.. mailserveren er isntalleret og kører med squirrel og den slags, men jeg savner bare en virusscanner.
-er det forholdsvis simpelt at smække ovenpå en inst.?
Avatar billede mfalck Praktikant
08. november 2003 - 09:36 #14
emballage > courier kan både stå for Imap (og pop3) men også for SMTP:

Courier provides ESMTP, IMAP, POP3, webmail, and mailing list services within a single, consistent, framework.

(fra www.courier-mta.org)
Avatar billede mfalck Praktikant
08. november 2003 - 09:39 #15
Avatar billede emballage Nybegynder
08. november 2003 - 11:37 #16
Courier er IMAP delen hvis du ser på http://www.courier-mta.org/ i bunden kan du se af de bruger sendmail til smtp og pop3d til pop3. I det link jeg sendte var mail serveren bare sammensat af nogle andre komponenter. Her er et godt link hvis du vil læse lidt mere om courier http://www.inter7.com/courierimap.html Hvis du vil foresætte med det setup du køre lige nu, kan jeg nok ikke hjælpe så meget :-(. Måske det her var en læsning  http://www.activestate.com/Products/PureMessage/index.plex?_x=1
Avatar billede mfalck Praktikant
08. november 2003 - 11:56 #17
ja jeg kender godt courier som imapserver (og pop3) - jeg bruger den selv sammen med postfix, men jeg tror at tinepingvin kun vil bruge courier - altså både som SMTP og POP3 server
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
08. november 2003 - 16:19 #18
hvordan kan jeg tjekke hvilken MTA jeg bruger?
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
16. november 2003 - 19:26 #19
smider du et svar mfalck?

jeg tror jeg prøver mig med http://www.ravantivirus.com/pages/showproduct.php?p=111
Avatar billede mfalck Praktikant
16. november 2003 - 19:35 #20
jeps :-)