Avatar billede iceprayer Nybegynder
04. november 2003 - 22:59 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Trådløst/Eller ikke

Jeg (og min søster), har været ude og investere i en Topcom (discount) skyr@cer AP 544 (accespoint) af 2*11 (for dem der ikke kan regne 2*11=22) mbs
Min søster låner FARS blærbare, med d-link trådløst kort... Altså ser det hele nu sådan ud:

ADSL'et kommer ud af væggen, ind i en speedstream router, vidre til en port i en switch. fra switch'en går der et kabel til en computer, og et kabel til ap'et. ap'et sender til de to bærbare, og måske snart til lillebrors comp.

Nu er der 2 problemer:

1) Routeren kan ikke rigtig finde ud af det med ip'add's, og smider os nogle gange af (hver ½ time) den eneste måde jeg kan sende nye ip'er på, er at resette routeren (manualt), og det hader jeg.

2) Selvom AP'et har god (windows siger fuld) forbindelse, så smider det os af med et interval på op til 5 min. Der går dog et sekund, og så er vi på igen. Men det er skide irreterende, bl.a. på IRC, Msngr og lignd.

      -IcePrayer

Der er 100 point på hvert svar, ingen udtryk tak, jeg er noob!
Avatar billede nmh Nybegynder
04. november 2003 - 23:26 #1
Bliver computeren, der er "på" med et kabel, også smidt af hver halve time?
Avatar billede iceprayer Nybegynder
04. november 2003 - 23:48 #2
jeps...
Avatar billede peterlund Nybegynder
05. november 2003 - 01:41 #3
Hvis det er TDC du har som leverandør så kan problemet være at du vil ha flere adresser end TDC som standard leverer, de leverer 3, hvis AP'en også står til DHCP så ber du om en for meget.
Ikke helt sikker på at det er problemet direkte, da symptomet burde være hvis ovenstående var tilfældet at de 3 kan komme på, og den 4. ikke kan. Du kan be TDC om flere IP i routeren, men det koster vist 10kr om måneden eller noget i den stil.
Avatar billede nmh Nybegynder
05. november 2003 - 08:21 #4
Mon ikke speedstream-routeren står til dhcp, så det der sker på LAN-siden aldrig vil påvirke WAN-siden. Der er IP-adresser nok.
Men det er nok speedstream-routeren, der er skurken.
Er det TDC, der er adsl-udbyder?
Jeg  gætter på det er TDC, der har leveret routeren. Så skal de bringe den i orden.
Avatar billede bjuhl Nybegynder
05. november 2003 - 09:41 #5
Det lyder som om at Routeren bliver forvirret når TDC's DHCP server renewer eller releaser din IP, det gør at den hopper af i 2-10 sekunder. (meget forskellig) Dette kan typisk løses ved at opdatere firmware i Router. Mange nye firmwares kommer med en feature de kalder "Statisk DHCP", hvilket eliminere denne form for problemer.
Jeg har selv oplevet dette flere gange med bl.a. D-Links routere, og den ny firmware virker.

Dette er kun en ide. Det kan også være at routeren bare er fucked, men jeg er helt enig med nmh, at det er routeren der er problemet.
Avatar billede psorensen Nybegynder
05. november 2003 - 16:53 #6
Ja så er jeg så i det samme problem som iceprayer.
Den ene computer kører på et kabel direkte ind i den box der fulgte med det trådløse netværk, og den anden kører via trådløst netværk.
Jeg bliver ikke smidt af på den som kører på kablet, men til gengæld så er jeg max på i 5 minuter af gangen på den trådløse forbindelse. Kvaliteten af signalet ligger mellem 85-99.
Når jeg så er blevet smidt af så tager det voldsom langtid at genetablere forbindelsen. Den skal bruge mange forsøg, som jeg ummiddelbart kan se. Når jeg så kommer på bliver jeg kylet af igen inden for få minuter.
Jeg har tjekket begge computeres IP adresser og de er forskellige, så det burde ikke være det som er problemet.
Håber nogen kan hjælpe mig. Har købt samme netværk som iceprayer, så problemet er nok identisk. Ja jeg har TDC ADSL 256/128, med router og modem udleveret af TDC.
Avatar billede bjuhl Nybegynder
05. november 2003 - 17:01 #7
Nu er det ikke for at være bagklog, men Netto er måske ikke det bedste sted at købe udstyr.
Bare taget i betragtning af hvor mange der har henvendt sig på E med problemer med Topcom, det er ikke få!

Hvis der står D-Link eller Linksys på kassen, så plejer det at kører.
Avatar billede psorensen Nybegynder
05. november 2003 - 17:06 #8
tak for hjælpen...nok ikke lige det jeg havde brug for ..men et godt råd så jeg ku få skidtet til at fungere ...
Avatar billede psorensen Nybegynder
05. november 2003 - 17:15 #9
Så har jeg talt med TDC
De sagde at der ikke var en router på min forbindelse, så det må jeg gå udfra er korrekt. så jeg har ikke mulighed for at gå ind og opdatere firmwaren på routeren.
Men problemet er stadig det samme. Mit modem er en Siemens Xpresslink.

Nogen kloge mennesker med kloge bud?
Avatar billede nmh Nybegynder
05. november 2003 - 17:16 #10
Er det TDC, der har leveret routeren?
Hvis det er tilfældet, så synes jeg du sakl kontakte dem.
Jeg har tidligere haft TDC som adsl-udbyder, og jeg fik byttet min Speedstream-router. Problemet med den var nu ikke at jeg blev smidt af, men at jeg ofte var nødt til at slukke og så tænde for den igen, for overhovedet at komme "på".
Avatar billede iceprayer Nybegynder
09. december 2003 - 20:32 #11
Jeg fik endelig installeret en ny router, som tdc (tada.wav) :-) fik sendt til mig. Det løste det første problem, men jeg ligger stadig inde med det sidste... Jeg er ved at køre død i det... ØV [-(

vises...
Avatar billede nmh Nybegynder
09. december 2003 - 23:07 #12
Prøv at skifte kanal på dit AP, der er måske en anden sender i området, og de fleste bruger jo blot den kanal, AP'en selv foreslår som kanal.
Prøv at være helt tæt på AP'et for at se, om det gør en forskel.
Avatar billede iceprayer Nybegynder
19. november 2004 - 16:31 #13
UPS - Gammelt spgsm.