Avatar billede drjone Nybegynder
04. november 2003 - 17:00 Der er 16 kommentarer

Faste bjælke

Hejsa

Jeg er ved at opbygge en side, og på den vil jeg gerne have en bjælke til at ligge i bunden. Denne bjælke skal fylde lige meget altid, og ikke bevæge sig. Scroll-baren til højre skal bruges til at bevæge sige i indholdet over bjælken. Det kan nemt (?) opbygges med frames, men det er ikke så sjovt, og generelt vil jeg gerne undgå frames.
Siden er bygget op med css.
Nogle der har nogle gode idéer?
Og på forhånd mange tak!
Avatar billede cdc Novice
04. november 2003 - 17:09 #1
så skal du lave en div til din textcelle med en style="overflow: auto;"
Avatar billede deurell Nybegynder
04. november 2003 - 17:58 #2
du vil altså have en scrollbar midt på siden som ikke går helt ned til bunden, men uden frames?
Avatar billede drjone Nybegynder
04. november 2003 - 21:41 #3
Deulrell - ja det ville jeg gerne.

Cdc - din løsning virker bortset fra at bjælken ikke bliver liggende i bunden af siden når man scroller, og det ville jeg gerne have det til. Kan det løses?
Avatar billede cdc Novice
04. november 2003 - 22:00 #4
du skal lægge bjælken udenfor din div dvs. i en egen celle
Avatar billede drjone Nybegynder
04. november 2003 - 22:48 #5
Problemet er stadig at bjælken bevæger sig med scrool-baren.

Dette er de nederste 4 linier i filen. Og indholdet, det der med randi, er bare et eksempel...
</div>
<p style="position: absolute; bottom: 30; overflow: auto;">Her skal der stå en masse randi</p>
</body>
</html>
Avatar billede cdc Novice
04. november 2003 - 22:51 #6
du laver en div:

<div style="position: absolute; bottom: 30; overflow: auto;"><td>Her skal der stå en masse randi</td></div>
og så laver du bunden......
Avatar billede cdc Novice
04. november 2003 - 22:53 #7
sorry diven skal bare være: <div style="overflow: auto;">
Avatar billede drjone Nybegynder
04. november 2003 - 23:04 #8
hej igen - 1000 tak for hjælpen, men det virker ikke helt efter hensigten.
"Randi"teksten står rigtigt når siden vises, men når der scrolles følger randi med op, og hun skulle være blevet forneden på siden.

<div id="con">
Indholdet på siden, der er så stort, at der er brug for scroll.
</div>
<div style="position: absolute; bottom: 30; background-color: rgb(0,0,0); overflow: auto;">
<p>Her skal der stå en masse randi</p>
</div>
Avatar billede drjone Nybegynder
04. november 2003 - 23:06 #9
Der skal vel være en eller anden form for positionering?
Avatar billede cdc Novice
04. november 2003 - 23:08 #10
hvorfor legger du randi texten i en div med overflow?
det er kun <div id="con">
Indholdet på siden, der er så stort, at der er brug for scroll.
</div> som skal have en overflów, og randu texten skal bare have en helt almindelig tabellcelle.... uden div !
Avatar billede cdc Novice
04. november 2003 - 23:08 #11
bygger du hele sitet op med divs, eller bruger du celle
Avatar billede cdc Novice
04. november 2003 - 23:15 #12
Avatar billede drjone Nybegynder
04. november 2003 - 23:30 #13
arh - nu er jeg ved at finde ud af, hvad det er jeg har fortalt forkert. Hele siden er bygget op i <div> som indeholder hver sin del af siden. Det er meningen, at der skal være en div, som indeholder indholdet, og en der indeholder bjælken i bunden. div'en med indholdet bliver for stor, hvorfor standard-scrollen til højre skal bruges til at glide op og ned i denne. Kan det lade sig gøre?
Avatar billede cdc Novice
04. november 2003 - 23:56 #14
ok...er for trætt nu for at finde ud af/tænke klart, men vil kigge på det i morgen hvis du ikke har fået et svar
Avatar billede drjone Nybegynder
05. november 2003 - 00:07 #15
mange tak for det, det må man sige, at man kan kalde service :o)
Avatar billede deurell Nybegynder
05. november 2003 - 16:10 #16
evt.?

<div style="position: absolute; bottom: 30; z-index:2;">
<table border="1" width="100%" cellspacing="0" cellpadding="0">
  <tr>
    <td bgcolor="#FFFFFF"><p>Her skal der stå en masse randi</p>td>
  </tr>
</table>
</div>