Avatar billede iluminati Nybegynder
04. november 2003 - 14:16 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Trådløst netværks rækkevidde

Jeg har et par hurtige spørgsmål til folk med nogle af følgende produkter, eller bare folk der ved noget om emnet.

D-link 624+ og linksys wireless router i 54 og 11 mbit.

Jeg står og skal lave trådløst netværk, mellem 2 huse. Husene ligger ca. 60 meter fra hinanden.
Man kan se det ene hus' gavl fra det andet hus' gavl, men ellers er der et hus i mellem.

Det er i en mindre landsby.

Vil førnævnte produkter kunne række uden en antenne?

Eller

Skal jeg vælge nogle helt andre produkter? (I samme prisklasse)

På forhånd tak
Avatar billede bjuhl Nybegynder
04. november 2003 - 14:21 #1
Det kan ikke række!

Men måske med nogle udendørs antenner der er retningsbestem og placeret så de kan se hinanden. Disse antenner kan fint monteres på D-Link, men jeg er ikke helt sikker med linksys.
Avatar billede iluminati Nybegynder
04. november 2003 - 14:25 #2
Ved at det kan med antenner, det koster bare ca. 2K ekstra at skulle sætte systemet op med antenner, så jeg ville helst finde en billigere løsning, hvis muligt
Avatar billede bjuhl Nybegynder
04. november 2003 - 14:34 #3
Den bliver svær når der er 60 meter og huse imellem.

I kan jo altid låne noget udstyr og prøve. Men jeg tror ikke i får det til at kører. Der er også meget andet end afstanden der har noget at sige.
Avatar billede iluminati Nybegynder
04. november 2003 - 14:38 #4
Ja bliver jeg nok nødt til :/

PRoblemet er bare at låne = købe det og retunere det hvis det ikke virker, det bliver forretningen nok ikke glad for.
Avatar billede retaxes Nybegynder
04. november 2003 - 14:48 #5
nu kan jeg ikke lade være med at blande mig, men skal der ikke sendetilladelse når det skal foregå med antenner?

Duer en kabelløsning ikke?
Avatar billede bufferzone Praktikant
04. november 2003 - 15:00 #6
I har, som jeg ser det forskellige løsningsmuligheder.

Bedste løsning er en kabelløsning. Denne giver højest sikkerhed og bedst hastighed.

Løsning 2 er en antenne løsning med udendørs antenner, evt. retningsbestemte, D-link har nogle gode nogen, der kan nå helt ud til 10 Km. Der skal være Line-of-site mellem antennerne. Der kræves ingen sendetilladelse til trådløst netværk, når I bruger standartd antenner, der ligger på de aftalte freqvenser, Hvis I selv laver sender og modtager, der operere på andre freqvens bånd, skal i have tilladelse
Avatar billede retaxes Nybegynder
04. november 2003 - 15:30 #7
bufferzone> tak for den fine forklaring, så er spm. om de har fri sigt med et hus imellem, men ellers kan en mindre mast vel gøre det.
Avatar billede retaxes Nybegynder
04. november 2003 - 15:31 #8
kabelløsningen er god, når blot kablet ikke bliver gravet op ;o)
Avatar billede hottadpole Nybegynder
04. november 2003 - 20:21 #9
http://www.tweak.dk kan du se en test af noget helt trådløst. Var selv med til noget af den og mere end 12-15 m. skal du ikke regne med indendørs gennem et par betonvægge.
Avatar billede iluminati Nybegynder
05. november 2003 - 08:22 #10
Som jeg skrev er der line of sight mellem de to huse.

Og det ender nok med en Dlink 624+, med to ANT24-0800 Outdoor Omni-Directional Antenna  og så et trådløst AP.

Måske bliver der brugt en 614+, for at spare de par hundrede på ap og router
Avatar billede iluminati Nybegynder
05. november 2003 - 08:28 #11
Men takker for svarene