Avatar billede larskr Nybegynder
08. januar 2001 - 11:50 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Ingen kontakt til brænder og cd-rom

Jeg har købt en HP 9150i brænder og under installationen af den holdt mit cd-rom drev pludselig op med at virke.

Efter monteringen af brænderen kunne Windows finde begge drev, men da jeg installerede den medfølgende software (Direct CD og Easy CD creator) og skulle genstarte var de pludselig begge forsvundet. Jeg har prøvet at afinstallere softwaren, installere forskellige drivere, og selvom jeg fjernede brænderen fysisk kan Windows stadig ikke bruge cd-rom drevet.

Både brænder og cd-rom drev findes godt nok af BIOS og enhedshåndtering, de fremstår bare med følgende fejl:

\"Denne enhed fungerer ikke korrekt, fordi Windows ikke kan indlæse driverne til enheden. (Kode 31)\"

Jeg bruger Windows 2000 Pro DK og mit cd-rom drev er et Asus E612 DVD 12X.

Begge er jumpet korrekt og jeg har prøvet at slette dem fra enhedshåndtering for så at lade Windows finde dem igen ved genstart. Den finder dem også godt nok, bare med samme fejl som før.

Nu har jeg fjernet brænderen helt og vil i første omgang stille mig tilfreds bare med at få kontakt med cd-rom-drevet igen.
Avatar billede dreadworg Nybegynder
08. januar 2001 - 12:11 #1
Har du prøvet at sætte CD-ROM drevet på en anden controller?
Avatar billede larskr Nybegynder
08. januar 2001 - 12:36 #2
Nej, jeg har ikke prøvet at flytte den over på en anden controller, men alt skal naturligvis prøves.

Min teori går dog mere i retning af at det er et software- og ikke et hardwareproblem, idet cd-rommen virkede fint på den controller, inden installationen af brænder-softwaren.
Avatar billede manon Nybegynder
08. januar 2001 - 12:54 #3
prøv at skifte dine IDE kabler ud med nogle nye - hjælp hos mig :-)
Avatar billede manon Nybegynder
08. januar 2001 - 12:55 #4
hjælp=hjalp
Avatar billede larskr Nybegynder
08. januar 2001 - 13:33 #5
Manon > Mit IDE kabel virkede fint med det cd-rom drev inden indkøb af brænder og nu hvor jeg har pillet brænderen ud burde det vel stadig virke?
Avatar billede manon Nybegynder
08. januar 2001 - 13:44 #6
ikke sikkert!
da jeg inst. min brænder, virkede det også 1. gang, men da jeg så skulle bytte om på cd-drev og brænder, var der sket noget - aner til d.d. ikke hvad der kunne være, men da jeg så købte nogle nye ide kabler virkede det.

dette er kun en \"måske\" løsning - og måske ikke et korrekt svar :-)
Avatar billede larskr Nybegynder
08. januar 2001 - 21:54 #7
Manon > Udskiftning af IDE-kabel gav desværre ingen forskel.
Avatar billede manon Nybegynder
08. januar 2001 - 22:50 #8
Prøv så med brænderprogrammet Nero Burn istedet - se om det så vil virke!

Hjalp lige en ven med et problem magen til - han kunne ikke brænde vha. Easy, men Nero-burn virkede.
Meget underligt - ikk´?
Avatar billede larskr Nybegynder
08. januar 2001 - 23:22 #9
dreadworg > det hjalp heller ikke at flytte cd-rom drevet over på den anden controller.
Avatar billede larskr Nybegynder
09. januar 2001 - 00:00 #10
Manon > Installation af Nero hjalp heller ikke. I øjeblikket er det primære mål for mig bare i det mindste at få mit cd-rom drev til at virke igen.
Avatar billede yeptoday Nybegynder
09. januar 2001 - 10:55 #11
Sad/Sidder brænder- CD drev i forlængelse på det samme IDE-kabel??? -Har selv haft prblemer med samme.
Avatar billede larskr Nybegynder
09. januar 2001 - 12:15 #12
Yeptoday > Ja, brænderen sad som slave på IDE2 og cd-rom som master på samme.

Da jeg startede min PC første gang efter at have monteret brænderen (cd-rom drevet virkede fint inden) havde Windows foruden mit cd-rom drev fundet endnu et drev, nemlig brænderen. Så vidt så godt, men da jeg så ville installere den medfølgende software og i den forbindelse skulle genstarte, kom den pludselig med den fejl jeg beskrev i første indlæg. Nu har jeg som sagt pillet brænderen ud igen, men kan STADIG ikke bruge mit cd-rom drev, som stadig sidder som master på IDE2.

Det tyder jo på at installationen af Direct CD og Easy CD Creator (som jeg har afinstalleret igen) har overskrevet nogle af mine Windows-drivere som har med cd-rom drev at gøre generelt - men hvilke?
Avatar billede sqrd Nybegynder
09. januar 2001 - 12:57 #13
Det du skal gøre er at gå ind i tilføj/fjern prog. Her vælger du Media Player 7 ---> Tilføj/Fjern. Nu har du mulighed for at fjerne et Direct cd plugin. Genstart computeren og det skulle virke igen...

SQrD
Avatar billede langbein Nybegynder
09. januar 2001 - 16:59 #14
Få tak i en Win 98 startdiscette som forhåpentligvis støtter CD\'en. Boot med denne. Velg \"start med CD\". Hvis du da kan lese CD drivet via dos kommandoer så skulle problemet være eleminert fra kabler, Bios oppsett og jumpere og lokalisert til Win 2000 software. Hvis CD rom er lesbar, hva da med å installere Win 2000 på nytt og så i neste runde la være med å installere CD rom og CD brenner på samme kabel/controller. Forresten kom på noe: Forsøkte på å installere samme programvare på Win 2000. Fikk beskjed / melding om at programvaren er inkompatibel med Win 2000 ! Kjører nå to partisjoner og to operativsystemer: Windows ME med Brennerprogrammer. Dette fungerer. Windows 2000: her kjører brenneren bare som vanlig CD Rom uten brennerprogram. Dette fungerer ågså. Jeg kjøre Harddisk som master 1 og CD Brenner som master 2. Ingen slaver. Fungerer bra.
Avatar billede grandmaster Nybegynder
09. januar 2001 - 17:06 #15
Sqrd har ret...jeg har selv gjort det adskellige gange...det andet holder ikke en meter...
SQRD er for SEJ!!!
Avatar billede larskr Nybegynder
09. januar 2001 - 17:20 #16
Grandmaster > Du har ret.

SQrD > Du er for sej! Mange tak for hjælpen - pointene ER overført.
Avatar billede sqrd Nybegynder
09. januar 2001 - 17:59 #17
NP :))
Avatar billede tentakkel Nybegynder
13. maj 2001 - 23:01 #18
Jeg LOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOVE\'er dig vare - HVAD FANDEN har M$ tænkt på - hvordan FANDEN skal man kune gennemskue derres taktik - instaler noget + nnoget du ikke ved du instalere der giver problemer - en antens fustration er ovre. Man kan vel sammenligne det med at at hvis Bill lavede biler:

Fejl: benzindækslet kan ikke åbnes
Løsning: poler venstre forlygte med blå skosværte hvis bilen er hvid rød eller har over 14\'\' følge - ellers skal det være brun skosværte men på foruden

(pointe: det giver INGEN mening- mendet viker)

TAk sqrd
Avatar billede tentakkel Nybegynder
13. maj 2001 - 23:03 #19
oki - lidt for mange fejl
Jeg LOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOVE\'er dig vare - HVAD FANDEN har M$ tænkt på - hvordan FANDEN skal man kune gennemskue derres taktik - instaler noget + noget du ikke ved instaleres der giver problemer - en aftens fustration er ovre. Man kan vel sammenligne det med at at hvis Bill lavede biler:

Fejl: benzindækslet kan ikke åbnes
Løsning: poler venstre forlygte med blå skosværte hvis bilen er hvid, rød eller har over 14\'\' fælge - ellers skal det være brun skosværte og på foruden

(pointe: det giver INGEN mening - men det viker)

TAK sqrd