Avatar billede alvion Nybegynder
08. januar 2001 - 11:36 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Hvorfor vises PNG billede ikke i SWF formatet?

Jeg har lavet en flash-film, som indeholder et (forholdsvist) stort billede samt nogle dimser, der bevæger sig rundt.

Når jeg kører filmen inde i flash, ser jeg både billede og de førnævnte \"dimser\".

MEN når jeg export\'er eller laver en \"Test movie\" vises billedet ikke! Kun dimserne.

Lidt fakta: Billedet er en PNG med en transparens maske. Det fylder originalt 176 KB. Jeg har sat Flash op til at konvertere det til en JPG med quality 70%.

Hvad kan der være galt? Findes der et sted i Flash, hvor man sætter en max. tilladt størrelse på billeder eller hvad?

Jeg har lavet en size-report. Der bliver symbolet, som repræsenterer billedet slet ikke angivet.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
08. januar 2001 - 11:44 #1
Hvorfor vil du konvertere PNG til JPG? PNG fylder meget mindre end JPG.
Jeg er ikke sikker på at Flash kan konvertere mellem to komprimeringsformater.
Har du testet Flash 5.0 swf filen i en Flash 5.0 Flash player?

/per www.kazoma.dk
Avatar billede alvion Nybegynder
08. januar 2001 - 11:54 #2
Jeg sidder og arbejder i Flash 5.0, så jeg formoder, at det så også er Flash 5.0 playeren.

Jeg har prøvet at lade billedet blive i PNG komprimeringsformat - det gør ingen forskel. :-(
Avatar billede molok_the_insane Nybegynder
08. januar 2001 - 13:34 #3
Flash vil altid konvertere grafikken til JPG når det eksporterer film til SWF-filer.. Og kavliteten er ikke altid lige god!

Men jeg har dog aldrig oplevet det som du nævner. Hvis du gerne vil have at jeg tager en kigger på filen så kan du sende den til min mail: mikael.lindeman@simcorp.com
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
08. januar 2001 - 15:17 #4
Du skal importere dit billede via filer/import. Hvis du forsøger at Paste det ind - vil kun pladsholderen blive vist med (hos mig) en rød firkant.

molok - Rigtigt nok at Flash vil lave formater om til JPG, når der eksporteres, men i Publish settings, kan du selv bestemme hvor meget flash skal komprimere billeder. Sætter du slideren til 100 vil kvaliteten være i top.

/Nikolaj
Avatar billede hoejrup Nybegynder
08. januar 2001 - 15:19 #5
molok_the_insane> Flash kan godt lave swf filer med forskellige billede formater, så det passer ikke hvad du skriver!

Du skal ind under file menuen og vælge publishing settings.... kryds PNG Image (.png) af under Format. Derefter vil du få et blad mere på siden, hvor du kan angive png kompressions opsætningen. Hvis du ikke foretager den opsætning, så kommer billedet ikke med i swf filen!

Avatar billede hoejrup Nybegynder
08. januar 2001 - 15:22 #6
Når billedet ikke kommer med i swf filen, så får du en rød firkant, hvor billedet tidligere var placeret i filen!
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
08. januar 2001 - 15:29 #7
hoejrup -  Nu vil jeg rette dig. Når du eksporterer som PNG, er det kun et billede og på inger måder en interaktiv film du får. Molok har ret i at i SWF-formatet er det JPG, der bruges. Der kan derfor med fordel anvendes PNG billeder af høj kvalitet, da Flash anyway komprimerer dem til JPG, hvis du eksporter som SWF - hvilket de fleste nu gør...

:-)

/Nikolaj
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
08. januar 2001 - 15:37 #8
Eneste andre formater du kan eksporte i og bibeholde interaktiviteten er til Projector, Quicktime og Realplayer
Avatar billede hoejrup Nybegynder
08. januar 2001 - 15:38 #9
Kære Nikolaj!

Der er intet formål med at have en PNG kompression, hvis ikke billedet bliver komprimeret til en swf fil. Så det passer ikke hvad du skriver her. Jeg har tilfældigvis lige læst manualen!
Avatar billede hoejrup Nybegynder
08. januar 2001 - 15:39 #10
ISamtidig har jeg testet Flash 5.0, og den laver en swf fil med et PNG billede i filen!
Avatar billede alvion Nybegynder
08. januar 2001 - 15:46 #11
Meget gerne, den er hermed sendt afsted! :-)

Takker på forhånd - Flash er ikke ligefrem min stærkeste side.
Avatar billede molok_the_insane Nybegynder
08. januar 2001 - 15:51 #12
alvion>> jeg har kigget på filen og problemet er at du har lagt billedet som en maske.. Derfor bliver den ikke vist! Jeg har ændret et par ting og sender den tilbage til dig :o)

Mikael
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
08. januar 2001 - 16:03 #13
hoejrup - Jeg har tjekket det ud og ok du får ret, man skal indstille i proberties under billedet i librariet. Anyway synes jeg du skal styre sproget. :-)

/Nikolaj
Avatar billede molok_the_insane Nybegynder
08. januar 2001 - 16:15 #14
Undskyld at det hele er røget lidt udenom Eksperten.dk, men problemet er blevet løst... Og alvion er en glad mand!

Problemet var at det nederste lag i filmen var sat til at være en \"Mask\", og derfor var den ikke synlig..
Avatar billede hoejrup Nybegynder
08. januar 2001 - 16:20 #15
nikolajdu> Undskyld, Jeg nævnte desværre det forkerte sted for indstillingen. Du har ret i at indstillingen skal laves i lib. ved at dobbeltklikke på billede iconen.

Jeg har lige testet både jpg og png, ved at ændre det samme billede. Jeg lavede en lille animation, og jpg kompressionen var bedre end png kompressionen. Animationen var den samme i begge tilfælde!
Da jeg i begge tilfælde importerede billederne i flash som swf filer, så var billederne lavet om til bitmap. Så der er desværre ingen af os der havde ret.
Avatar billede alvion Nybegynder
08. januar 2001 - 16:41 #16
Som molok skrev, så ja, problemet er løst - jeg takker ham af hele mit hjerte. (Og pointene er sendt ;-)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
08. januar 2001 - 19:51 #17
hoejrup - sådan kan det jo gå... :-)

Det blev ihvertilfald løst..