Avatar billede laje3 Nybegynder
03. november 2003 - 20:47 Der er 8 kommentarer og
4 løsninger

Godt råd om trådløst netværk

Kære eksperter,
Jeg har behov for et godt råd vedrørende trådløst netværk.

Jeg har 2 stationære computere, en bærbar + en bærbar fra arbejde, som jeg til tider har med hjem.

De to stationære står i hver sit rum. Den ene er placeret i kontoret hvor der er ADSL + router + hub(4). Jeg vil gerne have et trådløst netværk, så jeg kan tilslutte alle computere til internettet og samle dem i et lille lokal-netværk. Den/de bærbare skal jeg kunne tage med rundt over hele huset, samt evt. i haven.

Dette vil jeg gerne løse så billigt som muligt.

Hvilke dimser skal jeg bruge?
Hvor skal jeg købe dem? Og
hvad er den ultimativt billigste løsning, som samtidig leverer en tilfredsstillende kvalitet?

Her ud over er jeg lidt i tvivl om jeg behøver et trådløst netkort til den PC'er i kontoret, når den står lige ved siden af hub'en?

På forhånd mange tak

Mvh

Laje
Avatar billede bufferzone Praktikant
03. november 2003 - 20:51 #1
Det bedste råd jeg kan gi er. Brug kabler, Det er billigst, hurtigst, mest sikkert og med størst fremtid. De trådløse komponenter du køber i dag, er forældede i morgen, køre håbløst langsomt og sikkerheden er et stort problem.

Hvis du vælger trådløst, skal du bruge et trådløst accesspoint, evt. med indbygget router samt to trådløse netkort, det kan fås for ned til 1000 kr,- på tilbud.

Rækkeviden er normalt omkring 30 meter inden døre og 100 meter uden dørs, men lokale forhold kan ændre dette drastisk. F.eks. aludampspær i væggene som isolering kan betyde at du ikke kan række gennem vægen og elektronisk støj fra andre elektriske apparater kan også nedsætte rækkeviden drastisk
Avatar billede kenp Novice
03. november 2003 - 22:01 #2
jeg vil bare lige bekræfte at det er korrekt det bufferzone siger!

men hvis du har besluttet dig for at købe trådløst så vil jeg anbefale at du ikker på evt. linksys (økonomisk og hastighedsmæssigt) eller på zyxel (b-1000 eller b-2000)(hvis du gerne vil tænkte mere på sikkerhed)
Avatar billede bleze Nybegynder
03. november 2003 - 22:10 #3
Lad være med at tage 11 mbit da det faktisk kun overfører 500-600 kb/sec. Det er ikke meget i forhold til et 100 mbit netværk som er normalt. Der findes dog 54 mbit wireless også, men det kører selvfølgelig også en del langsommere, omkring 2-2.5 mb/s normalt.

LinkSys er små, pæne og lette at sætte op. www.linksys.com
Hvad du putter i klienterne er ligemeget, det kan være alt fra pcmcia kort, pci kort eller usb netting
Avatar billede chanlo Nybegynder
04. november 2003 - 00:35 #4
denne er super:
http://www.linksys.com/Products/product.asp?grid=33&scid=35&prid=508
find den på edbpriser.dk koster kun ca 880 dkr
Avatar billede infinity Nybegynder
04. november 2003 - 15:50 #5
Jeg vil ikke direkte anbefale dig at holde dig væk fra trådløst. Der er en grund til du gerne vil have wireless og netop at kunne surfe under en parasol ude i haven en varm sommerdag bliver svært hvis du ikke går wireless på den ene eller anden led.

Wireless er smart - lidt besværligt til tider (netop pga. de mange individuelle forhold mht. rækkevidde osv, som nævnt ovenfor), men det er pengene værd til det formål det er lavet til.

Jeg vil anbefale dig at gå efter 802.11g standarden. Det er 54Mbit i det frie frekvensbånd (2.4Ghz). 802.11b kører 11Mbit i det samme bånd og den sidste og dyre løsning er 802.11a som kører 54Mbit i 5Ghz-båndet, som er et lukket bånd og derfor koster apparatet flere penge i anskaffelse.

Det smarte ved 802.11g er, at det både understøtter 54Mbit netværkskort og 11Mbit netværkskort. Det vil sige, at har du nogen venner eller en nabo der har et gammelt wireless netkort der kun kører 802.11b, så kan du stadig lukke ham ind på dit 802.11g access punkt.

Sikkerheden er intet problem - lad dig ikke overtales til at tro dette. Der er mange historier og der *er* mange folk der kan hacke en masse wireless netværk. Men sammenlign det med sandsynligheden for at netop du skulle blive hacket - dette er ikke voldsomt sandsynligt medmindre du er finansansvarlig for Nordea.

Med hensyn til sikkerhed - Chanlo er inde på et godt produkt. Jeg kan ikke selv anbefale dig noget bedre til prisen. Det har routeren du skal bruge for at komme på nettet, det har access punktet indbygget og det har 4 switchporte så du samtidig kan få dine stationære maskiner koblet op. OG - udover dette understøtter apparatet WPA-sikkerhed, som er den bedste sikkerhed idag, medmindre du vil ud og betale uoverskuelige summer for authentication-servere og ting i den boldgade.

Hastighed? Ja, du får naturligvis ikke samme ydelse som du ville gøre på et fast kabel der kører 100Mbit, men Bleze's informationer er ikke helt korrekte. Længere tids test af wireless har vist mig, at man på et 802.11g kan trække godt 21Mbit igennem hvis man har et godt og uforstyrret signal hen til access punktet. Derfra trapper den ned jo længere væk du kommer fra AP'en.

802.11b kan også trække mere end 500-600 KB/sec. Den kan trække godt 6Mbit og den har ligeledes samme "nedtrapnings-effekt" jo længere man bevæger sig væk fra AP'en.

Nogen synes det er snyd, humbug og vildledende markedsføring at give kunderne den tro, at 802.11g virkelig kører 54Mbit og 802.11b kører 11Mbit... Men det ligger i den trådløse natur, at de har den faktuelle båndbredde de har. Wired TCP/IP siges også at være 100Mbit, men er godt og vel 80Mbit på grund af den kollisions-mekanisme der ligger i standarden. Wireless netværk har samme kollisions-mekanisme plus at data der bliver sendt gennem fri luft har et naturligt større pakketab end data der løber over kobber.

Så alt ialt kan jeg kun anbefale dig at købe Linksys WRT54G og et Linksys WPC54G. Køb *ikke* et hvilket som helst wireless netkort til en billig penge i den tro, at alt så vil spille max - I så fald havner du måske med et netkort der ikke understøtter WPA.
Avatar billede chanlo Nybegynder
04. november 2003 - 21:00 #6
det var en meget flot kommentar infinity, super at du giver dig tid til at skære det lidt ud ;-)
Avatar billede laje3 Nybegynder
04. november 2003 - 21:32 #7
Infinity, vil du poste som svar?

Flere kommentarer følger, når jeg giver point - venter bare lige på Infinity.
Avatar billede infinity Nybegynder
05. november 2003 - 09:36 #8
Så lidt, så lidt.

Nogen dage på arbejdet, når man ikke er ude og lave wireless site surveys eller lignende, så er det en fin måde at slå lidt tid ihjel på. :o)

Jeg kan forresten anbefale at hente programmet Netstumbler fra www.netstumbler.com som er et program der kan anvendes til at detektere wireless netværk (det kræver blot en PC med et trådløst netværksskort). Mange af os har hørt historierne med, at man kan tage sin (bærbare) PC og lunte ned ad gaden et sted og at x antal trådløse netværk så formentlig vil vise sig. Netstumbler er et godt program til dette.

Nogen vil være hurtige og sige "Du bruger kun Netstumbler for at lede efter åbne wireless netværk du kan misbruge!". Nej, sådan behøver det ikke hænge sammen.

Mit eget eksempel:

Jeg bor på første sal i et større etagebyggeri, og som udgangspunkt aner jeg ikke om de 8 lejligheder jeg er nabo, over- og underbo med er polstret med trådløst netværk.

Da jeg flyttede ind kørte jeg derfor Netstumbler mens jeg sad i min stue. Netstumbler viser antallet af trådløse netværk, om der er slået sikkerhed til og hvilken kanal de forskellige netværk kører på.

Der var ingen wireless netværk - ikke et eneste.

Men det kunne meget vel have været, at der var 3-4 forskellige netværk og at de alle ville rage ind over min stue i forskelligt omfang. Når mange wireless netværk overlapper hinanden er der risiko for, at de kæmper om at få lov at komme til. Dette er ikke fordelagtig for kvaliteten af de trådløse net, derfor kan man som regel selv angive hvilken kanal man ønsker at køre på. Mange Access points står til at køre kanal 6 som udgangspunkt, og dette ville Netstumbler give mig svaret på. Hvis alle de trådløse netværk omkring min lejlighed kørte denne kanal 6 ville jeg kunne modsvare dette ved at køre kanal 1 eller kanal 11 på mit egen access point. På den måde ville mit wireless netværk ikke have nogen problemer med at "komme til", mens alle de andre som kørte på kanal 6 ville slås med hinanden.

Denne kanal-opmærksomhed er ret vigtig. Hvis man har mere end 1 Access Point, eller hvis man har naboer der har dette - så anbefaler jeg at man undersøger hvilken kanal de køre på og at man derefter tilpasser sit eget Access Point, så man ikke overlapper hinandens trådløse netværk. For at undgå overlap i kanal-valget skal man holde sig til kanal 1, 6 og 11 i Danmark. Så skulle man være på den sikre side. :o)
Avatar billede infinity Nybegynder
05. november 2003 - 09:42 #9
By the way - en enkelt detalje omkring Netstumbler:

Det er et aldrende stykke programmel så udvikleren understøtter det ikke mere med updates osv. Dette er lidt uheldigt da Netstumblers kompatibilitet med forskellige trådløse netkort svinger en del. Pt ved jeg at det ikke virker på Cisco's trådløse netkort, men at det spiller fint på Linksys, Symbol og D-Link (jeg har oplevet lidt snask med D-Link's understøttelse).

Hvis Netstumbler ikke fungere med et givent trådløst netkort vises det ved, at Netstumbler blot skriver i bunden af skærmen, at den ikke kan finde noget wireless netkort.
Avatar billede laje3 Nybegynder
08. november 2003 - 10:09 #10
Kære Eksperter, I skal have tusind tak for både hurtige og gode svar. Jeg tror næppe nogen kan være i tvivl om at jeg skylder Infinity en ekstraordinær stor tak – det var simpelt hen et kanon svar. For at I nu ikke tror at i har anvendt jeres tid forgæves, vil jeg blot bemærke at jeg netop har bestilt et access point, et kort til den bærbare og ét til den stationære – alle sammen fra Linksys, som flere af jer anbefalede.

På en eller anden måde er det utaknemligt at fordele points, når der er så mange og gode svar. Jeg har valgt at fordele som følger:
infinity 100
chanlo 17
bleze  17
bufferzone 16

Endnu en gang tak. Mvh Laje

PS måske hører I fra mig, når jeg skal installere det.
Avatar billede chill_out Nybegynder
22. november 2003 - 11:31 #11
hey jeg ville bare lige sige at electric city lige har tilbud på denne router du har købt til 987.00 bare lige til en oplysning hvis du har givet mere for det så se om de køre med 125% pris garenti
Avatar billede letruth Nybegynder
18. september 2006 - 12:53 #12
Jeg har også lyttet med... og siger tak for alle guldkornene. Har selv lige købt på http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=205212... Chanlos link (04/11-2003 00:35:10)duede ikke, så jeg måtte selv finde noget, som jeg håber er godt.