Avatar billede cybergenie Nybegynder
08. januar 2001 - 09:40 Der er 12 kommentarer

Dos spørgsmål...

Dette er egentlig et dos spørgsmål, men denne kategori var den der lignede mest.

Hvordan kan man omdøbe en fil i dos (ikke ms-dos prompt) til flere end 8+3 bokstaver?

(Måske kan Norton det?)
Avatar billede NanoQ Nybegynder
08. januar 2001 - 09:43 #1
Sæt finavnet i apostroffer :-)

F.eks. ren test.txt \"testigenigenigeninge\"

NanoQ
Avatar billede a-torsten Nybegynder
08. januar 2001 - 09:44 #2
No can do...

Nada...

Kan ikke lade sig gøre... man kan kun bruge 8 bogstaver et . (punktum)  og en extention i dos.....

-Anders
Avatar billede hobbez Nybegynder
08. januar 2001 - 10:17 #3
a-thorsten >> Øh? Det har jeg sgu da gjort.

cybergenie >> Giv NanoQ\'s forslag et forsøg :o)

/Rob
Avatar billede codebase Praktikant
08. januar 2001 - 10:17 #4
...Anders man kunne jo også bruge ternmen:

  1. Det må du undvære...
  2. Det må du være foruden

eller simpelthen:

  3. DET KAN IKKE LADE SIG GØRE \"!!!!!!!!\"

Avatar billede mrcorex Nybegynder
08. januar 2001 - 10:18 #5
Når du snakker om DOS, så går jeg ud fra at du MENER DOS og IKKE en kommando-prompt under Win9X.

Hvis det er tilfældet, kan det IKKE lade sig gøre.

Hvis det derimod ER under Win9X så har nanoq ret.

/CoRex
Avatar billede snowball Novice
08. januar 2001 - 10:22 #6
hobbez: Tror du ikke det var i en DOS-prompt ?!? For der kan det nemlig godt la\' sig gøre (også uden brug af \" !)

Men hvis det er i en REN DOS installation (f.eks. DOS 6.22 og ikke noget med \"WindowsDOS) så tror jeg heller ikke lige på det kan la\' sig gøre !

Snowball
Avatar billede hobbez Nybegynder
08. januar 2001 - 10:49 #7
snowball >> Spørgsmålet er oprettet i kategorien Win95/98. Jeg går derfor ud fra at der er tale om en Windows 95/98 installation, med boot til DOS, og ikke en ren DOS-installation.

/Rob

Avatar billede snowball Novice
08. januar 2001 - 10:53 #8
hobbez: Hvad er det lige ved sætningerne \"Dette er egentlig et dos spørgsmål\" og \"ikke ms-dos prompt\" du ikke helt forstår !? ;)

Som han selv skriver, så er der ikke nogen DOS kategori her på Eksperten, så han synes åbenbart denne kategori kom nærmest. At jeg så nok havde valgt Styresystemer: Generelt eller Fri debat er så en anden sag !

Snowball
Avatar billede cybergenie Nybegynder
08. januar 2001 - 11:29 #9
codebase: ALT KAN LADE SIG GØRE!
Jeg ved godt at dos plejer at være begrænset til 8+3 men det betyder ikke at der ikke er en anden måde at gøre det på.

Og ja det er dos jeg snakker om, ikke \"windows dos (ms-dos prompt)\"...
Avatar billede stone Forsker
08. januar 2001 - 11:49 #10
jeg har lige omdøbt en fil til navnet: testingas.testingas.
9 bogstaver før komma og 9 bagstaver efter komma.
Avatar billede hobbez Nybegynder
08. januar 2001 - 12:05 #11
snowball >> Som jeg skrev: \"jeg går ud fra\" - forstår du DEN sætning? Og der er vel forskel på at boote til DOS og gå i en DOS-prompt?

Cybergenie >> Hvilken DOS-version snakker vi så om?

/Rob
Avatar billede k_la Nybegynder
08. januar 2001 - 18:47 #12
Beklager men hvis vi snakker om en gammel og rigtig DOS  (dvs før win95), så kan den ikke gemme filnavne der er længere end 8+3, Dette skyldes datastrukturen i biblioteks opbygningen, som ikke kan indeholde mere end de 8+3 karakterer.