Avatar billede heine_p Nybegynder
03. november 2003 - 13:19 Der er 21 kommentarer

FTP på anden port?

Jeg har et problem med at køre en FTP-Server på anden port end 21. Alle clienter kommer med en fejl kaldet "invaild port command". Jeg har forwarded i min router, men hvorfor pokker virker det ikke ??

Jeg har en ZyXEL Prestige 650 router fra Cybercity - og jeg har været inde på deres hjemmeside og kigge - men fandt intet. Please help!
Avatar billede riversen Nybegynder
03. november 2003 - 13:22 #1
når det er ved port kommandoen er problemet hos klienten og ikke hos dig.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
03. november 2003 - 13:22 #2
1) Prøv passive mode i din ftp-klient (og evt server, hvis den ikke gør det automatisk)

2) Åbner du port x skal du også åbne port x-1

En af de to burde virke.
Avatar billede heine_p Nybegynder
03. november 2003 - 13:24 #3
riversen ... på LAN virker det godt nok - men ikke over nettet... jeg har fået flere venner til at prøve, men de kunne ikke - men på port 21 var der intet problem...
Avatar billede bjuhl Nybegynder
03. november 2003 - 13:34 #4
???? Så brug port 21
Avatar billede bjuhl Nybegynder
03. november 2003 - 13:35 #5
-> erikjacobsen

Port x-1 er det ikke kun ved Aktiv mode???

Jeg kører passiv og har ikke port 20 åben på min server!
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
03. november 2003 - 13:36 #6
Jo, mit 1) og 2) er enten eller ;))
Avatar billede bjuhl Nybegynder
03. november 2003 - 13:40 #7
ok :-) Mente jeg nok.
Avatar billede heine_p Nybegynder
03. november 2003 - 14:16 #8
bjuhl -> Idéen i det hele er jo at få den til at køre på en anden port en 21. Skulle jo gerne virke!
Avatar billede bjuhl Nybegynder
03. november 2003 - 14:23 #9
og du er sikker op at du har forwarded den port du vil bruge til den rigtige IP.

Det kunne godt være et problem med port forwarding i Routeren.
Avatar billede heine_p Nybegynder
03. november 2003 - 14:26 #10
nej det er ikke det der er problemet. Udefra kan man sagtens få godkendt brugere osv... <- bevis på at den er forwarded til den rigtige IP... men først går der ufattelig lang tid før clienten får respons som "invaild port command" ... man kan ikke nå at se indholdet...
Avatar billede bjuhl Nybegynder
03. november 2003 - 14:31 #11
Hvad port prøver du at bruge?
Avatar billede heine_p Nybegynder
03. november 2003 - 14:35 #12
lige meget hvilken port jeg bruger er det mislykkedes. men i øjeblikket er det 11053 ...
Avatar billede the_party_dog Nybegynder
03. november 2003 - 14:35 #13
Kunne være du havde ramt en port som blev brugt/er reseveret af en service eller noget... 6600 prøv den, ingen service bruger den....
Avatar billede bjuhl Nybegynder
03. november 2003 - 14:43 #14
Jo højere port du bruger jo langsommere bliver TCP trafik.
Hold dig under 4000 eller allerbedst under 1024.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
03. november 2003 - 15:06 #15
"Jo højere port du bruger jo langsommere bliver TCP trafik." ??
Avatar billede bjuhl Nybegynder
03. november 2003 - 15:18 #16
Det har jeg læst engang... kan lige prøve om jeg kan finde det igen.
Avatar billede bjuhl Nybegynder
03. november 2003 - 15:25 #17
Fandt det.

Det er i forbindelse med P2P programmer, som Edonkey og Overnet.
Der skriver de at et for højt portnummer "dræber" båndbredden på forbindelsen.
Avatar billede the_party_dog Nybegynder
03. november 2003 - 15:34 #18
Gider du ikke linke til det? Det vil jeg meget meget gerne læse, for det sprænger alt det jeg har lært om trafik og hastigheder... Så jeg er klar på at lære noget nyt...

Det er bare svært at holde sig under 1024, fordi mange af dem er reseveret til forskellige services, og programmer... Men drop lige linket, så er du sgu en guttermand... :)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
03. november 2003 - 15:35 #19
Nu skal man jo ikke tro på alt det man læser. ;)
Avatar billede bjuhl Nybegynder
03. november 2003 - 15:40 #20
Det er jeg helt enig i. Men det står i selve programmet Overnet, under netværksopsætning.
Sammensat med det og så at man altid forsøger at holde service-porte under 1024, så var det bare en kommentar til at du kunne prøve en port under 1024.

Om det har noget på sig er lidt svær at gennemskue.
Avatar billede riversen Nybegynder
03. november 2003 - 17:54 #21
heine-p: ja, det er klart det virker lokalt.