Avatar billede bygdin Nybegynder
02. november 2003 - 19:50 Der er 4 kommentarer

formater hardisk

hvordan formater jeg en harddisk.
har prøvet at højre klikke i denne computer men skriver så at den ikke kan formater drevet
Avatar billede resten Nybegynder
02. november 2003 - 19:59 #1
Avatar billede bredker Nybegynder
02. november 2003 - 19:59 #2
1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP cd husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom
kan du ikke boote på din cdrom eller vil du ikke pille inde i bios kan du hente bootdisketter til xp.
2:Nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)
3:spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt din installation (nyinstallation)
4:Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev med mindre du kører dualboot.
5:Nu fortæller den dig at der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L = formatering) eller du vil lave en repair (R)
og nu skal du trykke på L.
6:Og du vil nu se at den går igang med at formater dit drev og bagefter starter den op med at lave en helt ny indstalation.
7:Efter 40 minutter vil du igen være på nettet med en helt ny installation af windows xp.
8:Men vil du blot formater dit drev for evt at lægge win9x ind skal du blot genstarte din maskine efter den har formateret drevet.
Men husk nu hvis dit drev er NTFS at der kan man ikke lægge win 95/98/me ind på det skal have fat 16 eller fat 32 og så skal du igang
med en fdisk eller et 3 parts program hvis du ikke vil miste data.

Bid mærke i punkt 8.
Avatar billede chiefquarzi Nybegynder
03. november 2003 - 02:00 #3
hvis det er dit C drev du skal have formateret så gør du som ovenover beskrevet men hvis det bare er et andet drev eller en ny harddisk du skal have formateret så højreklikker du bare på det drev og vælger formater så går der et øjeblik så er den sag klaret
Avatar billede bredker Nybegynder
23. november 2003 - 20:42 #4
har du fundet ud af det