Avatar billede zykon Nybegynder
02. november 2003 - 19:45 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Matematik-spørgsmål

En retvinklet trekant ABC har C = 90 grader. Højden fra C deler trekanten i to små trekanter. Fodpunktet for højden fra C kaldes H. Det er givet, at b = 5 og højden h = 4.
Beregn |AH|.

Man kunne selvfølgelig tegne den og se det, men jeg skal have udregningerne med... Sidder der en lille matematik-ekspert et sted derude som kan hjælpe mig?

MVH Jens
Avatar billede togsverd1985 Praktikant
02. november 2003 - 20:02 #1
Geometriopgaver SKAL du tegne stortset uanset hvad... det giver en god ide om hvad du sidder og bikser med.

Opgaven er heller ikke svær.. hvis den er delt op i 2 af en højde er begge jo retvinklede så du kan bruge pythagoras til at finde sider.

Brug også cos-relationer : a^2 = b^2+c^2-2bccosA og sin-relationer: a/sinA = b/sinB

Og hvis du vil vise du er pisseklog så bruger du din viden om at sin til en vinkel i en retvinklet trekant er modstående katete divideret med hypotenusen

og at cos til vinklen er hosliggende katete divideret med hypotenusen...

det er altså pisselet så jeg gider ikke tegne den og lave den!
Nu har jeg sagt hvad du skal gøre det tager ligeså lang tid som bare at skrive af herfra ! :)

/Christian
Avatar billede zykon Nybegynder
02. november 2003 - 20:08 #2
Mange tak for hjælpen... Det var forresten en af mine venner som  mine venner som jeg skulle spørge fra - Han hilser og takker. :)

MVH Jens :)
Avatar billede togsverd1985 Praktikant
02. november 2003 - 20:41 #3
Det var så lidt

tak for points :)