Avatar billede mullemeck Nybegynder
02. november 2003 - 18:34 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Linux og Windows netværk

Jeg er på netværket sammen med tre andre Windows XP brugere og jeg er den eneste der bruger Linux.
Hvordan finder jeg de andre computere på netværket.
Avatar billede arne_v Ekspert
02. november 2003 - 18:52 #1
Har du installeret Samba ?

Det er det produktet for at få en Linux box til at snakke sammen
med Windows boxe.
Avatar billede mullemeck Nybegynder
02. november 2003 - 20:00 #2
Er da så nogen der har et link til hvor henne man kan donwloade samba.
Avatar billede sgkong Nybegynder
02. november 2003 - 20:01 #3
Prøv evt. også webmin. Det er superlet at administrere alle dine servere med. Det eneste man skal have er en browser... men det er vel ikke et problem... ;-)
Avatar billede arne_v Ekspert
02. november 2003 - 20:07 #4
http://fi.samba.org/samba/samba.html
http://fi.samba.org/samba/download.html

men jeg er 99.98% sikker på at Samba ligger på din installations
CD'ere !!
Avatar billede mullemeck Nybegynder
02. november 2003 - 20:31 #5
Markerede det hele da jeg skulle installer de forskkellige ting.
Men hvor ligger Samba henne i Linux Mandrake.
Avatar billede arne_v Ekspert
02. november 2003 - 20:43 #6
Avatar billede JoeX2 Praktikant
02. november 2003 - 22:10 #7
Du skal ikke tænke over hvor tingene ligger henne. Du starter bare "mandrake installere programmel". (Du kan tilføje mange flere kilder til dette program, så den næsten kan installere alle programmer overhovedet, direkte fra internettet. Det var et sidespring.)

KDE menuen -> Konfiguration -> Pakke administration -> Installere programmel

Der kan du skrive navne på programmerne du vil installere og installere dem.

Hvis du vil have mandrake til at bruge SMB protocolen på næsten samme måde som du kender fra windows, skal du installere samba-client, lisa og kde-netwærk (herefter skal de installerede programmer startes, dette kan du gøre ved at genstarte.)

Nu kan du åbne en hvilken som helst mappe og trykke F9 for at få oversigten til venstre frem. Yderst til venstre finder du et icon med en stjerne, som viser oversigten over tjenester. En af tjenesterne hedder LAN-søger. Den kan du bruge til at se en oversigt over andre computere. Du kan også nøjes med at skrive computerens navn i adressefeltet sådan: "smb://computernavn_i_windows/navn_på_delt_mappe"

Du kan selvfølgelig også dele en mappe ved at højreklikke på den og vælge Share.

(I dette går jeg ud fra at du bruger KDE)
Avatar billede karinc Nybegynder
02. november 2003 - 23:16 #8
Se her http://home.worldonline.dk/helgec/samba.html  og gå frem som beskrevet
Avatar billede agercon Nybegynder
02. november 2003 - 23:40 #9
Så vidt jeg kan se, så har de andre svaret på, Microsoft Windows XP kan se din maskine. Men du spørger jo om, hvordan du kan se dem:

Åbn Konqueror (klik på huset nede på statusbjælken).
Slet indholdet i Sted-feltet (klik på den sorte pil med det hvide kryds).
Skriv følgende:

  smb:/

Så finder den selv de SMB-arbejdsgrupper, som er på netværket. Vælg en af dem og du ser medlemmerne af gruppen. Klik på en af dem, og du vil se de uddelte ressourcer.

De herligste hilsner, Claus Sørensen
Avatar billede agercon Nybegynder
02. november 2003 - 23:42 #10
Ups - havde vinduet åbent lidt for længe inden jeg svarede.

Kan se, at joex2 har svaret på det meste.

De herligste hilsner, Claus Sørensen