Avatar billede mjiw Nybegynder
02. november 2003 - 15:49 Der er 15 kommentarer

datasetprovider for dBase/Paradox

hvordan kan man koble eksisterende dBase eller paradox database til en clientdataset-løsning ...

findes der et lille overskueligt eksempel / beskrivelse - evt. et link eller noget kode...
Avatar billede mjiw Nybegynder
02. november 2003 - 15:50 #1
altså, således at eksisterende database bliver ajourført...
Avatar billede mjiw Nybegynder
02. november 2003 - 15:52 #2
udgangspunktet er, at jeg har nogle bde-baserede små-programmer, jeg ønsker at konvertere, som enkeltbruger-løsninger med midas...
Avatar billede mjiw Nybegynder
02. november 2003 - 16:59 #3
KAN MAN SLET IKKE knytte forbindelse til dBase eller paradox ?????

eller har jeg ikke givet tilstrækkeligt med point ???
Avatar billede janbb Juniormester
02. november 2003 - 19:37 #4
det er nok søndags-coma.Hvad er problemet med at lave dataset til en paradox.Det fungere da sidst jeg prøvede, vistnok ?.
Avatar billede mjiw Nybegynder
02. november 2003 - 21:32 #5
janbb >>>
du har sikkert ret ...
mit problem er, at uanset hvor meget jeg kigger på komponenten TDataSetProvider, så kan jeg ikke greje, hvordan man "definerer" den ønskede sammenhæng ...

det eneste jeg pt. har prøvet med TClientDataSet, er noget kodet jeg har fået foræret, hvori der allerede var oprettet/beskrevet  felter - hertil lavede jeg så nogle TEdit, TDBNavigator og en TDBGrid ... på den måde fik jeg "hul" på den meget roste "teknik" !!!

nu vil jeg gerne videre, som jeg skrev, at konvertere gamle dBase/paradox-baserede programmer ...
altså noget med næsten skridt for skridt at vise, hvordan jeg kan anvende f.eks. en dBase...
Avatar billede janbb Juniormester
02. november 2003 - 23:43 #6
Jeg fik ikke kigget tilstrækkeligt på navnet til den component du nævner før jeg udtalte mig så letbenet.Det komponenten du nævner bruges til er noget med 'samkøring' af flere servere (multitiered) forhold til respons fra en 'bruger' og det er ikke noget jeg er stødt på, så det er nok ikke så sært du har svært ved at finde noget mat..Håber det lykkes hvis det er det du har brug for.
Avatar billede janbb Juniormester
02. november 2003 - 23:48 #7
? men hvis de programmer du vil konvertere ikke har behov for denne egenskab, som du skriver 'enkeltbrugerløsninger' - hvorfor vil du så bruge en 'overkill'-komponent.
Avatar billede mjiw Nybegynder
02. november 2003 - 23:59 #8
jeg har fået det indtryk, at clientdataset-løsninger kunne arbejde med bl.a. dBaser / paradox - og at det var komponenten datasetprovider, der skulle bruges, men hvis det er en anden komponent - så har jeg det fint med det ! ?
Avatar billede janbb Juniormester
03. november 2003 - 01:51 #9
Som sagt har jeg lidt svært ved at huske hvor det er jeg har set det, men det er muligvis nogle konstruerede komponenter.Hvids du har lyst kan du prøve at kigge på nedenstående som det muligvis har været ?
About KADao

KADao is a native DAO component for Delphi/CBuilder
    It is the first freeware component to completly access all databases
    supported by Microsoft DAO (Data Access Objects) including mdb, xls, dbf etc..
    BDE is not required. Microsoft(r) DAO(tm) must be Installed in order component to run.
    Support for both Microsoft(r) Access'xx-Access'97 and Microsoft(r) Access'2000
    Features:
        1. Create, Repair, Compact, Encrypt Access'97 and Access'2000 MDB files
        2. Create tables, add indexes, and fields to existing tables and so on.

3. Work as a Table an Query Component supporting both Queries and QueryDefs
        4. Compatible with all data aware controls
        5. Master/Detail support
        6. Locate, Lookup  support
        7. Find_First,  Find_Next, Find_Last, Find_Prior
        8. Seek_Nearest, Seek_NearestEx

    KADao is a set of tree components to use with Microsoft(r) DAO(tm) Engine
    KADao is FREE for commercial and non-commercial use i.e it is absolutely free!
    It is tested with Delphi 3.0 And Delphi 5.0 but must work without problems

with any version of Delphi 3-5 6

Kiril Antonov - Sofia, Bulgaria, email: kiril@pari.bg

my site  : delphi.pari.bg  or www.delphi.pari.bg
Avatar billede janbb Juniormester
03. november 2003 - 01:52 #10
Hvis man kigger i ODBC drivere fra MS er paradox jo nævnt.
Avatar billede janbb Juniormester
03. november 2003 - 02:17 #11
Ovenstående var ikke den rigtige.
Ja dette hjælper dig nok ikke men komponenten hedder aoadodb component skal prøve at se om jeg kan finde hvor jeg saa den
Avatar billede janbb Juniormester
03. november 2003 - 02:20 #12
Avatar billede cjensen Nybegynder
03. november 2003 - 19:39 #13
TDataSetProvider/TClientDataset virker på samme måde for Paradox, som til en "rigtig" DBMS.
Jeg prøvede lige hurtigt at flække et prog. sammen med Paradox (plejer at bruge InterBase) - og det virker fint nok.

Hvad er problemet? (bliver din database ikke ajourført efter clientdatasetxxx.ApplyUpdates(0) eller ?)
Avatar billede janbb Juniormester
03. november 2003 - 23:48 #14
Kan man gøre det uden at DNS er sat op med driver  til at pege på kilden ? (har nemlig meget svært ved at få det med DNS til at passe med det  eks. med konstrerede komponenter jeg har haft at arb. med som jeg anfører i mene komm. til mjiwog tvivler på de overhovedet er sigtet mod de problemer) - men kan se udfra nogle gamle eksempelprogrammer herfra at nogen af kommandoerne er specifikke for BDE og derfor gik jeg udfra det måtte være som du siger - muligt, men hvad gør man for at forbinde til en paradox via ado: skal man bruge Alias eller Databasename og driver via DNS (som i ASP - hvis man kan få det til at virke) eller ? hvordan lige.
Avatar billede janbb Juniormester
04. november 2003 - 00:34 #15
nca har svaret på 'det hele' her: http://www.eksperten.dk/spm/422661