Avatar billede tje62 Nybegynder
07. januar 2001 - 17:30 Der er 14 kommentarer

DHCP Service

Hejsa!! Jeg skal dele en stofanetforbindelse under win ME, under hjælp står der at jeg skal installere DHCP Service fra Cd\'en...men jeg kan ikke finde det sk... program. Hvad gør jeg??
Avatar billede blood Nybegynder
07. januar 2001 - 17:42 #1
Du kan da bare instalere deling af internet forbinelse

Hæjer musse klik på Internet Explorer
og vælg fanebladet forbinnelse
ok klik på deling

Avatar billede tje62 Nybegynder
07. januar 2001 - 17:52 #2
Dette er gjort på værtsmaskinen....Det er brugermaskinen der er problemet
Avatar billede blood Nybegynder
07. januar 2001 - 17:56 #3
På de andre maskiner på netværket
skal du også instalere Deling af internet
også skal du huske at sætte ip adresse til \"Hent Automatisk en IP-adresse\"
og ingen Gateway eller Dns-konf.....
Så burte det virke!
Avatar billede tje62 Nybegynder
07. januar 2001 - 18:19 #4
Ok prøver lige at beskrive mit problem igen!!
Jeg har en stationær pc der kører win me + en bærbar pc der kører win 98 se. Disse er forbundet via en switch. I den stationære pc er der 2 netkort et til mit kabelmodem og et til switchen.
jeg vil have den stationære pc til at være en slags server der kan dele internet forbindelsen.Jeg har prøvet guiden deling af internetforbindelse under Win ME og lavet en netværksdiskette som jeg har installeret på den bærbare. Det virkede stadig ikke. Så søgte jeg hjælp i win Me manualen. Her står at problemet er at jeg ikke har installeret DHCP service...Dette ville jeg så forsøge men kan ikke finde denne funktion
Avatar billede briann Nybegynder
07. januar 2001 - 18:21 #5
Hvis brugermaskinen ikke har ME, men win95, så kan der vær problemer med at hente et IP selv. Så sætter du den op til et IP-nummer i samme række som værtsmaskinen og med værtsmaskinens IP-nummer som default gateway.
Avatar billede briann Nybegynder
07. januar 2001 - 18:23 #6
Med din nye beskrivelse, skal du ind og kontrollere hvilket IP-nummer, der er tildelt til dit netkort til switchen og så bruge det som default gateway i win98. Hvis deling af internet-forbindelse er konfigureret korrekt (dvs med det rigtige netkort), så kan 98 se selv finde ud af det. Den behøver ingen DHCP.
Avatar billede tje62 Nybegynder
07. januar 2001 - 18:24 #7
Brugermaskinen kører win98 Se.....hvordan sætter jeg det andet op??
Avatar billede tje62 Nybegynder
07. januar 2001 - 18:26 #8
hvorledes ser jeg dette??
Avatar billede briann Nybegynder
07. januar 2001 - 20:30 #9
Gå ind i \"Netværk\". Der har du en IP-protokol til deling af IP-nummer.
Se hvilket netkort det er bundet til. Det er sandsynligvis det forkerte.
Kunne du egl. ikke nøjes med et netkort og så sætte stofa-nettet direkte på swichen? Evt med et krydset kabel?
Avatar billede teknik Juniormester
07. januar 2001 - 21:04 #10
DHCP er noget med \"en maskine, som uddeler IP-adresse til de maskinener som ber\'r om det...

Hvis det skulle virke, så skulle ME maskinen være \"server\" og uddele IP adresser...
Det tror jeg ikke den kan (ikke uden tredie parts software, og det skulle være unødvendigt)
Jeg mener at du skal give Begge maskinenes Netværkskort en Fast IP-adresse.
fx 196.182.9.1  på Win ME
196.182.9.2  på Win 98
-  subnet på begge: 255.255.255.0

Og så skal du tilføje en Gateway på win98 maskinen, hvor du indsætter ME-maskinens IP som nummeret på \"gateway\"...
Hvis du holder dig til de foreslåede nr, så bliver det 196.182.9.1 som \"Gateway\" på win 98 maskinen

...
Hjælper det ikke, så er du helt sikker meget bedre tjent med at lukke spm. og så lave et nyt med overskrifte \"deling af internetforbindelse\"  ovre i kategorien \"Netværk -Internetforbindelse\"

mvh :-)
Teknik
Avatar billede briann Nybegynder
07. januar 2001 - 23:03 #11
-->Teknik
ME-maskinen bliver ikke server.

Win98 SE har den fantastiske egenskab, at den lige pinger et lokalt netværk og selv tager et ledigt IP. Så er en DHCP-server unødvendig ved et lille netværk hjemme.

Hvis man tildeler faste IP, så løber man risikoen for at komme i konflikter med et netværk på arbejdspladsen. Det virkede fint i sin tid, da jeg kørte over modem, men min router virker nu som DHCP og så er der ingen grund til at døje med WIN.
Avatar billede teknik Juniormester
07. januar 2001 - 23:52 #12
>>briann Jeg har heller ingen intention om at ME maskinen skal være \"server\", kun at den skal være \"Gateway\" til Internettet for den anden PC.

Ved godt at Routeren kan virke som DHCP server, men det er jo ikke så aktuelt, når der ikke nævnes en router nogetsteds i Spm., -kun en switch og \"stofanet\"...
Havde der været en router, så skulle det selvf. være den, som var Gateway.

At Win98 selv skulle kunne \"tage en tilfældig IP ud af den blå luft\"...det må jeg dog indrømme er nyt for mig.

At der skulle være behov for at bruge DHCP i et netværk med to maskiner for at undgå ens IP-adresser ...det kommer jo an på om man kan tælle til to...
Og i  rigtig mange spil er et rart at maskinerne har en fast IP mht. netværkskortet,
- så \"fri\" IP på Lokalnettet er absolut en dårlig ide.
Derfor anbefaler jeg faste IP-adresser til netværkskortene
Avatar billede briann Nybegynder
08. januar 2001 - 00:11 #13
-->Teknik

Du har helt ret i dine betragtninger, men hvis du skal skifte mellem flere netværk med din bærbare, så er dynamisk IP langt at foretrække, ellers skal du have det samme nummer reserveret på begge net.
Stofanet\'s nye løsning ser faktisk ud til at være en router, men her i Hjørring får vi det først i løbet af foråret, så jeg har ikke prøvet at lege med dem endnu, men det får vi jo nok heller ikke lov til. I øvrigt var det min egen SDSL-router jeg henviste til (med pilleadgang).

Det er i øvrigt ikke en IP ud i den blå luft, men den næste i rækken. Prøv at læse hjælpefilen, der ligger på disketten Win laver ved delt internetforbindelse (ligger også i hjælp). Det virker mærkligt nok (selv om jeg ofte havde nedbrud på forbindelsen med denne løsning).

I øvrigt kan jeg tilslutte mig din kommentar om at overføre spm til Netværk- Inter...\"
Avatar billede victor-1 Nybegynder
19. juni 2003 - 14:23 #14
Lukketid !