Avatar billede jonat Nybegynder
31. oktober 2003 - 12:00 Der er 14 kommentarer

Lyd analyse (hjælp mig)

Jeg vil gerne som mit næste projekt i delphi lave et program som gør at man kan stemmestyre computeren. men jeg ved ikke hvordan at man får den til at se om lyden der kommer gemmen lydkortet fra mikrofonen, er næsten ligesom en lyden i en lydfil. sådan at hvis den næsten er ens, så kan den gøre et eller andet. kort sagt hvordan får man den til at tjekke om man prøver at sige det samme som er i en lydfil, og så hvis det cirka er ens, så gør den et eller andet.
Avatar billede jpvj Nybegynder
31. oktober 2003 - 12:04 #1
Det er ikke trivielt. Du skal bruge 3. parts komponenter til stemmegenkendelse.

Det har intet med binør sammenligning af (lyd)filer at gøre.

JP
Avatar billede dkn Nybegynder
31. oktober 2003 - 12:33 #2
jpvj ->
Hvorfor har det ikke noget med binær sammenligning at gøre?

Hvis man vælger at bruge ting som micosoft SAPI gør man det også umuligt fx at lave så man ikke bare kan sige noget helt ulogisk og så forstår den det, det skal med andre ord være korrekt engelsk før den kan se hvad man prøver at sige.

Det rigtig udgangspunkt er da netop det som jonat selv siger, hvis man havde en funktion som havde hastigheden til at sammenligne input med flere lydfiler ville det være løst!
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
31. oktober 2003 - 12:50 #3
Enig i jpvjs kommentar. Det er ikke nok at sammenligne to lydfiler - det kommer ikke til at virke. Forskellige former for spektralanalyse kan komme det lidt nærmere, men jeg tvivler stadig (der er en grund til at stemmegenkendelse først nu er ved at blive brugbart)
Avatar billede dkn Nybegynder
31. oktober 2003 - 13:04 #4
det jeg siger er at hvis man forstår at læse en fx en wave fil som forskellige lyd frekvenser og sammenligne med input frekvenser tror jeg det er muligt. (spektralanalyse)

Siger ikke at man skal gemme alt lyd fra mic og tjekke det med crc :P ..
Avatar billede doc404 Novice
01. november 2003 - 02:09 #5
Nu er der jo nok en grund til, at der bruges millioner af dollars på at forske i dette emne - så regn ikke med, at man liiige skruer et eller andet sammen...

Det er håbløst at forsøge at sammenligne et input fra en mic med en wav fil - og så måske tage højde for om de ligner hinanden lidt..

Du skal tage hastigheden, hvor med ordet udtales med i betragtning - og iøvrigt også tonelejet (en smule forkølet???).

Det kræver en del FFT analyser og en del andet, før du overhovedet nærmer dig noget brugbart.
Avatar billede jonat Nybegynder
03. november 2003 - 11:48 #6
--> doc404. Hvad er FFT? Jeg Glemte at sige at jeg er nybegynder inden for delphi ;-) (2 år. hvor det har været en fritids interesse). Og så behøver den ikke at kunne gendkende lyden hvis man er forkølet, det skal bare være et supplerendene program til windows.
Men hvordan laver man den FFT analyse. Jeg har hørt fra en jeg kender at det er meget svært at lave det hvis den skal genkende flere forskellige personer, men at det er lettere at lave hvis det kun er for en person. (Og det er det jeg skal lave.)
Ellers ligger der ikke et component, et eller andet sted man kan bruge??
Avatar billede doc404 Novice
03. november 2003 - 11:55 #7
Avatar billede jonat Nybegynder
03. november 2003 - 12:24 #8
jeg kan ikke hente nogle af komponenterne nu.. jeg sidder inde på en skole. Kan nok kommentere det i aften men det ser ud til at der er noget jeg kan bruge der.
Avatar billede jonat Nybegynder
04. november 2003 - 12:02 #9
Kan du ikke lave et eksempel med de nogle af de gratis componenter..
Jeg har ikke så meget lyst til at give 149§ for et component..
Avatar billede doc404 Novice
04. november 2003 - 20:25 #10
Sorry jonat..

Har desværre ikke tid til det. Men der var da en del freeware imellem, så der er nok at kaste sig over uden at købe
Avatar billede nilla Nybegynder
01. januar 2004 - 14:07 #11
Prøv disse links :

http://www.blong.com/Conferences/DCon2002/Speech/SAPI4LowLevel/SAPI4.htm
http://www.blong.com/Conferences/DCon2002/Speech/SAPI4HighLevel/SAPI4.htm

Det er muligt at lave stemmestyring i Delphi ved hjælp af SAPI.
Glem alt om fil-analyse!!
Det største problem er, at der ikke findes en dansk version af SAPI.
Avatar billede jonat Nybegynder
05. januar 2004 - 09:56 #12
Jeg har kun d4 standard.. og så vidt jeg kan læse ud fra det er det kun hvis man har mindst delphi 5.
Hvis det er ved i så hvor man kan skaffe en større version af delpi hvis man ikke skal bruge 40-50000 kr. på det?? jeg har læst at de skulle være på alt for data nogle gange, men hvordan skaffer man eldræ udgaver af det blad???
Avatar billede nilla Nybegynder
05. januar 2004 - 14:49 #13
Jeg tror du kan anvende koden i delphi 4
Avatar billede jonat Nybegynder
08. januar 2004 - 17:24 #14
Jeg prøver at kikke på det..