Avatar billede uffest Nybegynder
31. oktober 2003 - 10:03 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Netkort til ADSL?

Til eksperterne...

Er ved at oprette ADSL-forbindelse hos Tele2. De anbefaler følgende netkort:
-Ethernet 10BaseT...eller...
-10/100 BaseT med RJ45-port.

Har ikke det store begréb om sagen, men i min PC sidder et:
-Sis 900-baseret PCI Fast Ethernet-netværkskort

Er det OK til ADSL, eller skal jeg have et nyt (og er "netkort" og "netværkskort" i øvrigt det samme?)

Hvem kan hjælpe???
Avatar billede xyborx Nybegynder
31. oktober 2003 - 10:05 #1
Det skulle være helt ok. De anbefaler noget ethernet med RJ45 stik (dem der ligner de almindelige firkantede telefonstik, bare bredere), og det er hvad du har :)
Avatar billede xyborx Nybegynder
31. oktober 2003 - 10:09 #2
Jeg mener endda at sis 900 lige netop er 10/100 Mbit, hvilket betyder at netkortet kan klare de to mest almindelige hastigheder: 10Mbit og 100Mbit, og det vil normalt være i stand til selv at skifte til det mest optimale. Det skal måske lige nævnes at det _ikke_ har nogen betydning at ADSL forbindelsen ikke kommer til at være på 10 eller 100Mbit. Så går det bare det stykke langsommere, takket være den måde dataene overføres på.
Avatar billede golyf Nybegynder
31. oktober 2003 - 10:15 #3
Støtter op om xyborx ... Det netkort du har er ganske ok til hjemme netværk, adsl, bredbånd, kabelmodemer og bl.a. bl.a.
Lad dig ikke forvire af begræberne, men bare hop på nettet og kom igen :-)
Avatar billede xyborx Nybegynder
31. oktober 2003 - 10:18 #4
Ja, det lyder måske kompliceret. Men det skal du ikke lade dig skræmme af ;) Selvom det nu er godt at vide nogenlunde hvordan tingene fungerer.
Avatar billede mousemanly Nybegynder
04. november 2003 - 21:57 #5
Hej, jeg bruger det samme netkort: SIS 900, som er et 10/100 BaseT. Det er en del af bundkortet og mere end rigeligt til ADSL. ADSL kan fås i forskellige hastigheder: 128 Kbit = 0,128 Mbit/s, 256 Kbit = 0,256 Mbit, 512 Kbit =  0,512 Mbit, 1 Mbit og 2 Mbit, som alle er langsommere end kortets laveste hastighed på 10 Mbit.
Avatar billede xyborx Nybegynder
05. november 2003 - 00:00 #6
mousemanly: Tæt på: 128 kbit/s = 0.125 Mbit/s (128/1024=0.125) osv.. ;)