Avatar billede m_oney Nybegynder
07. januar 2001 - 15:13 Der er 40 kommentarer og
1 løsning

Blå Skærm.. HJÆLP!

Jeg får blå skræm næsten lige meget hvad jeg laver snart og den gør det ofter og ofter. hvis bare jeg spiller lidt eller høre musik så går den i blå skærm og siger noget med \"hal.dll\" og dumping memory. jeg trodet det var kølern for det har jeg oplevet før med nu har jeg lige købt en helt ny køler og det hjalp ikke! jeg har også prøvet at update de fleste driver.jeg har også lavet en memory test. jeg tror ikke det er en hardware fejl for den gør det ikke i WinME. HJÆLP!!!

Cpu : AMD-k6
ram : 196
grafikkort : riva tnt2 ulter

Avatar billede saubermacher Nybegynder
07. januar 2001 - 15:25 #1
Har du prøvet at state forfra.

Det er et standard svar - det ved jeg godt, men det er nu engang det der hjælper hver gang.

Når sådan noget sker skal man formatere hele skidtet og starte forfra. Så bliver den også meget bedre at arbejde med. Eksperterne anbefaler i øvrigt at man gør det en gang om året, men det glemmer de fleste.

Bruger du win98 nu? og er det 98se eller almindeligt?
Avatar billede m_oney Nybegynder
07. januar 2001 - 15:37 #2
Jeg bruger Win2000 pro. men jeg har også WinME men det gider jeg ikke bruge for det sucker for vildt..

jeg gider næsten ikke format for så kan jeg bruge flere dage på og install og download alle de tinger jeg skal bruge

jeg mener den kører ok den går bare ned nogle gange for det meste nå jeg spiller Counter-Strike eller høre musik.

jeg synes også min computer bruger alt for mange ram jeg mener lige nu bruger den over 100 MB ram alt jeg laver er ha en IE open og mIRC ikke anden det kan da heller ikke helt passe eller hvad?
Avatar billede m_oney Nybegynder
07. januar 2001 - 15:39 #3
ps. jeg opdate WIN98se til WinME ( skulle jeg aldrig ha gjort )
Avatar billede saubermacher Nybegynder
07. januar 2001 - 16:05 #4
Jo Flere ram du har - desto flere bruger den og det kan man ikke gøre nopget ved, det er en ting som er indført fra windows og det er i sagens natur meget smart.

Har du ikke en brænder eller en ekstra HD som du kan lave backup på. Jeg synes det lyder som om du skal formatere den. Især efter din dårlige erfaring med opdaterng fra win98se til winME.

Det med formateringen skal jo gøres en gang i mellem og det tager jo ikke hundrede år. Man bliver glad for det når det er gjort og det bliver meget nemmere at holde styr på sine filer.

Med hensyn til styr på filer - har du prøvet det indbyggede optimeringsset til genvej? årøv også at defragmentere disken(e) osv. Det hjælper alt sammen, men hvis det ikke var nok så er der ikke andet end \'format C:\'.

Prøv at rydde opi dine opstartsfiler, defragmenter osv og se om det hjælper.
Avatar billede chris2k Nybegynder
07. januar 2001 - 16:12 #5
Windows 2000 ram krav:
Krav: 128
Anbefales: 256

Så kan man selv vudere hvad der er vildt
Avatar billede goulduck Nybegynder
07. januar 2001 - 23:03 #6
Se denne artikkel hos Microsoft .. den ligner noget du kan bruge!

http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q237/5/56.ASP
Avatar billede m_oney Nybegynder
07. januar 2001 - 23:45 #7
ja tak det liner noget jeg kan bruge..men hvordan finder jeg ud af hvilken af dem jeg skal bruge?

saubermacher : jeg har lige lavet format c: og format e: og det hjalp ikke :) nå men det var en god undskylning for at få det gjort!

Avatar billede goulduck Nybegynder
08. januar 2001 - 00:33 #8
Gør som de skriver ...

Gå ind i System -> Hardware -> enhedshåndtering  under punktet computer, her kan du se hvilken computer \"model\" der er installeret.

Her efter skal du \"bare\" udføre det der står i listen!
Avatar billede m_oney Nybegynder
08. januar 2001 - 00:49 #9
Ja det ved jeg sku godt. men jeg skulle vel skifte til en anden

jeg ved jo ikke hvad problemet er. der er vel install en forkert \"model\" men hvordan finder jeg ud af hvilken \"model\" min computer er!

jeg ved ikke en skid om lige sådan noget!

lige nu står den bare til \"Standard PC\"
Avatar billede saubermacher Nybegynder
08. januar 2001 - 10:55 #10
Win2000? hvorfor det - det er kun for servere og workstations så det er da åndsvagt at bruge det på sin egen PC.

Jeg har aldrig selv installeret det på min egen PC (64 mb ram), så jeg kan ikke hjælpe her jeg kan kun sige - Win98SE er sagen. Det er microsofts bedste styresystem siden de glade DOS dage.

Held og lykke fremover

:-) Saubermacher

Morten Hansen
Avatar billede saubermacher Nybegynder
08. januar 2001 - 11:03 #11
Fra formateringen så installer win98SE og jeg vil (næsten) garentere at det fungerer.

Jeg går her ud fra at det er win2000 du installerer nu - hvis det ikke er korrekt så sig lige til.
Avatar billede chris2k Nybegynder
08. januar 2001 - 14:14 #12
Jeg kan til en hver tid anbefale win2k. Selfølgelig hvis man er en af dem, der ikke kan finde ud af nye ting, så er det en dum ide. Win2k understøtter efterhånden alt det som win98 gør. Men win2k er langt mere stabilt. LAAAAAAAAAAAANGT
Avatar billede m_oney Nybegynder
08. januar 2001 - 16:20 #13
det er win2000 pro jeg har install og win98se
jeg vil kunne bruge win2000 for jeg synes det køre godt på min computer og jeg lavet format c: og e: i går. c: var FAT32 så sagde den noget med der var noget der var bedre så lavet jeg C: om til det ( kan ikke lige huske hvad det hedder )
nu går den ikke ned så tit men det gør det stadig.
siger noget med \"Hal.dll\"
Avatar billede chris2k Nybegynder
08. januar 2001 - 16:41 #14
Okay. Min win2k går ALDRIG ned.

Er det i et spil, eller sådan det går ned?
Avatar billede goulduck Nybegynder
08. januar 2001 - 20:19 #15
chris2k: \"hvis bare jeg spiller lidt eller høre musik \"
Avatar billede chris2k Nybegynder
08. januar 2001 - 22:39 #16
Okay. Lyder mystisk. Tror ikke det er en windows fejl.
Avatar billede m_oney Nybegynder
08. januar 2001 - 22:48 #17
Der er noget glat med \"hal.dll\" jeg ved bare ikke hvad jeg kan gøre ved det!!

og den findes kun i Win2000 ( hal.dll )

sådan som jeg ser på det, er det en driver til selve computern. men hvad ved jeg, det er også derfor jeg godt kunne tænke mig lidt hjælp for jeg ved ikke en skid om det

Avatar billede saubermacher Nybegynder
09. januar 2001 - 09:42 #18
Er det en ny version af win2k? - det kunne jo være en fejl fra Microsoft\'s side og så kan man gå ind og downloade en opdatering til den på Microsoft\'s side.

Det er det eneste jeg kan komme i tanker om.
Avatar billede saubermacher Nybegynder
09. januar 2001 - 09:45 #19
hvis det er i spil og til musik så er lydkortet jo en enhed der er i brug til begge dele. Prøv at dowloade en opdatering til det også og se om det hjælper. Det skader (næsten) aldrig.
Avatar billede m_oney Nybegynder
09. januar 2001 - 16:25 #20
Ok jeg har lige hendet en update til mit soundblaster live. da den kom fram og fortalte info om min computer stod der \"clock speed 1017 Mzh\" og min computer er kun en 450 Mzh. nogle der kan forklare det? kan det være det har overclocket sig selv eller er det bare opdaten der er helt glat det den? det er jo være det for den går ned eller havd!
Avatar billede bohbs Nybegynder
09. januar 2001 - 16:32 #21
Jeg er meget tilfreds med min version af WinME som kører optimalt. Mine mange hardwareudvidelser opnår aldrig konflikter som de ofte gjorde under Win98. Har dog ikke brugt Win2000 PRO, er det bedre?
Avatar billede m_oney Nybegynder
09. januar 2001 - 16:35 #22
nogle der lige kan forklare mig det her ---> http://windows.microsoft.com/windows2000/en/professional/help/

det er nok det der er glat med min computer men jeg fatter ikke hvordan jeg skal fixe det...en der gider forklare mig det..
Avatar billede bohbs Nybegynder
09. januar 2001 - 16:36 #23
Vedr. din eventuelle overclockning syntes jeg du skulle checke din BIOS. Det køres oftes ved at trykke DEL når din computer starter op. Herefter vælger du det rette punkt, hvori din CPU\'s clockfrekvens står. Hvis den ikke er korrekt har du sandsynligvis fundet fejlen...
Avatar billede bohbs Nybegynder
09. januar 2001 - 16:41 #24
kan du ikke lige fuldføre linket hvis vi skal kunne svare på dit sidste spørgsmål?
Avatar billede m_oney Nybegynder
09. januar 2001 - 16:55 #25
der står ikke noget om CPU\'s Clockfrekvens i min BIOS har kigge alle steder!!

computer køre bestemt heller ikke som en 1000 Mzh

http://windows.microsoft.com/windows2000/en/professional/help/ <--- søg på HAL og så er det den der hedder \"Stop Error 0x00000079\"

Avatar billede motu Nybegynder
09. januar 2001 - 18:45 #26
UHAA .. amd og NT ikke godt ;) .. overvej en kraftigere cpu .. du har nok ram . Har du prøvet at udvide swappen ?

højreklik på my computer
properties
advanched
perfomance options
du er der ;)
Avatar billede m_oney Nybegynder
09. januar 2001 - 19:50 #27
Ja AMD er lidt fucked up..den går hele tiden ned nå jeg spiller Counter-Strike ikke fordi jeg tror det KUN er detfor men nok fordi jeg ikke spiller andet..det siger noget med \"Datastrem 381b7sae\" og \"hal.dll\" kan man finde ud af hvad det er? jeg ved godt hvad HAL er med HVORFOR FANDEN bliver det ved jeg har gjort at ved den. update alle driver hendt alt muligt til windows prøvert ALT snart!
Avatar billede motu Nybegynder
09. januar 2001 - 20:29 #28
driverfejl .. opdater din grafikdriver?
Avatar billede m_oney Nybegynder
09. januar 2001 - 21:24 #29
jeg har hendet den nyest driver til min NVidia Riva TNT2 ultra fra NVidia\'s side..
men hvis jeg så prøver at update og lad den finde den beste driver fra mirosoft side. finder den en anden driver og siger den er bedre hvis jeg så bruger den, så kan jeg ikke bruge openGL i counter-strike og jeg kan heller ikke bruge D3D. hvorfor?
Avatar billede motu Nybegynder
09. januar 2001 - 21:53 #30
du skal ikke bruge microsoft ..den er scum .. hent detonator 3 .. .. den skulle gerne klare det hele selv
Avatar billede motu Nybegynder
09. januar 2001 - 21:57 #31
hmm ellers er det ikke lige en error jeg kender til, er det hvergang du installerer w2k eller kun den her gang ?
Avatar billede motu Nybegynder
09. januar 2001 - 21:59 #32
det med rammene passer sq nok .. jeg havede 128.. jeg skulle bare køre ps, winamp, napster . så stoppede klaveret ..
Avatar billede motu Nybegynder
09. januar 2001 - 22:00 #33
men øhh .. amd k6 er forældet ..
Avatar billede m_oney Nybegynder
09. januar 2001 - 22:40 #34
Jeg her hele tiden bruger Detonator 3 så det er ikke derfor.. jeg tror snart jeg smader min computer! jeg har snart prøvet ALT!! der er bare ingen der ved hvad det er!!
Avatar billede m_oney Nybegynder
10. januar 2001 - 00:35 #35
OK nå der kommer STOP skræm står der

0x0000000a
IRQL_NOT_LESS_OREQUAL

nogle der ved hvad det betyder?
Avatar billede motu Nybegynder
10. januar 2001 - 15:27 #36
konflikt i din hardware .. prøv at bytte slots .
Avatar billede m_oney Nybegynder
10. januar 2001 - 21:19 #37
Nu virker det sku!!

tak..
Avatar billede motu Nybegynder
10. januar 2001 - 21:53 #38
np ;) .. for du heller ikke blå skærm så ?
Avatar billede m_oney Nybegynder
10. januar 2001 - 23:21 #39
Nope...alt virker helt fint nu!

jeg siger mange tak..
Avatar billede motu Nybegynder
11. januar 2001 - 16:07 #40
finno :)
Avatar billede m_oney Nybegynder
11. januar 2001 - 17:54 #41
hmmmmm det har ikke hjulpet...PIS!!!

den var bare lang tid om at går ned nu!

hvad fanden gør jeg?

det er jo Hal.dll der er noget galt med!

men hvordan fixer jeg det