Avatar billede henan Nybegynder
30. oktober 2003 - 20:06 Der er 3 kommentarer

Installation af AV til Windows-klienter via Samba

Jeg overvejer kraftigt at udskifte vores W2K-server med RH9 maskine. W2K'en varetager funktionen som printserver (farve-laser/kopi og s/h-laser/kopi - begge med RIP), den hoster vores hjemmeside og kundeopgaver og den står for vores Active Directory til eleverne.

AD-servicen har dog ingen egentlig funktion, da vi kører på h.hv. Mac-maskiner uden netværkslogin og W98-maskiner uden sikkerhed ... og internettet er derfor 100% til fri afbenyttelse.

Det jeg ønsker som "sysadmin" er at

1. Instalaltion af vores AV-software til Windows-platformen via et login-script (så man ikke bare kan afinstallerer det). Kan man gøre det fra en Samba-server?

2. En eller anden form for adgangskontrol til internettet (her overvejes en kombination af firewall og content-control: CensorNet fra http://www.intrago.co.uk/products/censornet.php?sc=0). Er det en god idé?

/henrik

### EDB: En Dag Bagefter
Avatar billede lap Nybegynder
30. oktober 2003 - 20:18 #1
1: du kan godt lave domæne login vha. samba - og login scriptet kan godt kontrollere, om av er installeret - og installere det hvis det ikke findes. Problemet er blot, at win98 kan næsten ikke sikres således, at man sikrer sig at eleverne ikke sletter av igen.

Man kan også overveje at bruge kix32 som scripting (for udvidet funktionalitet),

2: kender jeg ikke rigtig noget til, men iptables og transparent proxy er en god start - ellers er jeg ikke den rigtige til at svare.
Avatar billede henan Nybegynder
30. oktober 2003 - 20:21 #2
lap: Idéen med at køre AV-install fra en server er at de pokkers unger vil have AV fra næste genstart af maskinen :-) Til sidst vil de forhåbentlig blive trætte af at vente på at instalaltionen fuldfører.
Avatar billede lap Nybegynder
30. oktober 2003 - 20:23 #3
Så er der ingen problemer - loginscript er jo bare en bat-fil, så der er bare at fremstille den.