Avatar billede fritzz Nybegynder
07. januar 2001 - 13:59 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Opgradering af (gammel) comp.

Jeg har lovet en ven at udskifte hans gamle P60 med en P133 (den er til at skrive på!!!). Jeg har fundet et nyt bundkort til den gamle computer, men er der nogle forholdsregler, som jeg skal tage højde for med disse gamle computere???
Avatar billede klas Juniormester
07. januar 2001 - 14:01 #1
det tror jeg ikke når det ikke er en større opgradering.
Avatar billede Slettet bruger
07. januar 2001 - 14:19 #2
pas på statisk el.
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
07. januar 2001 - 14:27 #3
hmm...hvad med strømforsyningen? nu ved jeg ikke hvor stor den skal være til en P60 men en P133 mener jeg den skal være på mindst 200 watt.
Avatar billede klas Juniormester
07. januar 2001 - 14:29 #4
Jeg mener at P60 og P133 godt kan bruge samme strømforsyning . .mener at jeg selv har byttet rundt på sådanne 2 engang i de dage hvor man havde sådan en :)
Avatar billede xtom2 Nybegynder
07. januar 2001 - 15:36 #5
Hvilket bundkort har du fundet?
Avatar billede fritzz Nybegynder
07. januar 2001 - 16:38 #6
Nu har jeg  byttet bundkortene rundt og det gik egentlig nogenlunde smertefrit. Problemet er bare det, at efter \"ram-check\" når jeg starter computeren begynder den at brokke sig over, at den ikke kan finde nogen HD. Jeg har tjekket kablerne, så det kan ikke være problemet. Det er noget gammelt noget og det ser ud som om at der går et kabel fra CD-rom drevet til HD\'en...? På det gamle bundkort sad hvert fald to kabler som har noget med HD\'en at gøre. Det ene er bredt og passer i HD-stikket. Den anden er lidt smallere og kan kun sidde i et stik, der hedder FDD. Jeg aner ikke hvad det er! Problemet er altså, hvilke kabler der er hvad (tror jeg!)!!! HJÆLP.....
Avatar billede xtom2 Nybegynder
07. januar 2001 - 16:44 #7
FDD - Floppy Disk Drive - Dit diskettedrev (A:)
Prøv at resette BIOS ved at vælge \"Load Setup Defaults\" eller noget tilsvarende. Du kan godt have både HDD og CD-ROM tilsluttet samme kabel, forudsat din CD-ROM er jumpet som \'Slave\'.
Avatar billede fritzz Nybegynder
08. januar 2001 - 20:38 #8
Nu har jeg fået det til at virke efter en massen pilleri. Jeg er ikke helt sikker på hvordan det lykkedes, så i må dele pointene.
Jeg har lige et sidste spørgsmål: Hvornår er det nu lige man laver en bootdisk, der også gør CD-rom drevet tilgængeligt i DOS???
Avatar billede xtom2 Nybegynder
08. januar 2001 - 21:16 #9
\"Hvornår\"? Mener du i Windows Installationen eller hvad?