Avatar billede netnerd Nybegynder
30. oktober 2003 - 16:23 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Navision 356a på XP pro

Hej.

Jeg har et lille problem.

Vi har en forretning, som kører med navision. Navision serveren kører netb.
Hidtil, når vi har sat en client mere på, har man skulle sætte hak i "brug netbios som den primære protokol" (på win95 maskiner). nu har vi få et XP maskine, men der kan jeg ikke udmiddelbart finde den mulig hed. så når jeg starte navision op, kommer den med en fejl 20 (kan ikke finde serveren)

Nogen som har en løsning?
(kan ikke ændre det hele til tcp, da vi ikke har råderet over serveren)

mvh Jens
Avatar billede illemann Novice
30. oktober 2003 - 17:05 #1
Prøv at finne din host fil på den gamle pc.
Brug søg i start menuen. Der er fomeentlig oprettet en oversætter lig DNS
Den kan se sådan ud:

XXX.XXX.XXX.XXX      ditservernavn

hvor xxx.xxx.xxx.xxx skal udskiftes med serverens ipadresse.

Opret en tilsvarende linie i host filen på den nye pc.

Mvh
Illemann
Avatar billede netnerd Nybegynder
30. oktober 2003 - 17:11 #2
Hvis det er lmhost filen, så har jeg prøvet, at skrive navision serveren ind... uden held desværre...
Avatar billede vista Nybegynder
30. oktober 2003 - 23:40 #3
Host filen skal KUN benyttes hvis det er TCP/IP man benytter.
Hvis du evt. prøver at installere IPX/SPX protokollen i netværksindtillinger, kan det hjælpe dig.
Avatar billede sunset Nybegynder
31. oktober 2003 - 12:10 #4
På min xp maskine er netbios-indstillingerne at finde under :
TCPindstillinger->Advanced->WINS
Avatar billede netnerd Nybegynder
31. oktober 2003 - 15:23 #5
Sunset... det har jeg set. har prøvet alle indstillingerne, uden held :(

Har ipx installeret...

mvh Jens
Avatar billede sunset Nybegynder
31. oktober 2003 - 15:42 #6
Kan svagt huske noget fra en win2000 instalation hvor vi skulle ind og rette i LANA. Noget i stil med at ms har flyttet default indstillingerne således at netb nu ligger i LANA01, mens navigator forlangte at det skulle være LANA00. Kan ikke huske hvordan vi løste det, men det var noget med et program der kunne flytte rundt på numrene.
Avatar billede sunset Nybegynder
31. oktober 2003 - 15:43 #7
Det kan måske være en ide at spørge amtoft.
Avatar billede netnerd Nybegynder
31. oktober 2003 - 16:54 #8
Spørge amtoft.. og det er? :)
Avatar billede sunset Nybegynder
02. november 2003 - 22:15 #9
amtoft ligger i øjeblikket nr 2 i pointregnskab over besvarede Navisionspørgsmål. Jeg troede/håbede at han/hun måske ville lægge en kommentar/svar her.
Avatar billede amtoft Novice
03. november 2003 - 22:14 #10
Nu skal amtoft jo lige "vågne" .. :)
Det har i princippet ikke noget med Navision at gøre.
Det er i Windows det skal ordnes. Og der er der også et eller andet der ringer for mig om at det er rækkefølgen af installation af protokoller der styrer det.
Men ellers prøv i en Windows-kategori - der må også være andre programmer der skal køre via netbios på en XP pc.
Avatar billede swil Nybegynder
04. november 2003 - 12:05 #11
Navision 3.55 kan ikke køre med XP harddisk/filformat NFTS - noget med Navision skriver direkte på disken uden om OS - kan det tænkes at 3.56a har samme problem?
Avatar billede netnerd Nybegynder
04. november 2003 - 15:04 #12
Hey.. Navison, kan (som det ser ud til) køre fint nok. problemet er at få kontakt til serveren via netbios. Har snakket med forskellige "navisiongenier" og de siger det er umuligt desværre...
Avatar billede vista Nybegynder
04. november 2003 - 16:29 #13
Navision 3.55 kan ikke køre under XP, det kan 3.56 heller ikke, det skal være en 3.56A + 32 bit Windows 'Klip' i licensen, førend det kan køre under XP, men det er vist ikke det, der er problemet her. Jeg giver Amtoft ret i, at det må være rækkefølgen af installeringen af diverse protokoller -det kan jeg også huske et eller andet om... men desværre ikke særligt tydeligt!
Avatar billede sunset Nybegynder
10. november 2003 - 14:36 #14
Nåh, da jeg nu åbnede for LANA problematikken, måtte jeg nok også hellere finde en mulig løsning. Denne forklaring med videre link forklarer lidt af problematikken. Så måske hjælper det. http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;138037
Avatar billede netnerd Nybegynder
11. november 2003 - 15:37 #15
OK... det er det program, jeg har forsøgt med, men der står ingen ting om XP i artiklen, og jeg er ikke sikker på det kan benyttes der...
Avatar billede netnerd Nybegynder
27. juli 2004 - 20:08 #16
intet hjalp... lukker
Avatar billede websphere Nybegynder
22. januar 2005 - 20:00 #17
Hvorfor ikke bare starte serveren med tcp netværk?