Avatar billede fatter_keine Nybegynder
30. oktober 2003 - 11:38 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Oprettelse af ADSL

Hvad skal bruges til oprettelse (ting der ikke følger med) ved Tele2 (Gør det selv)

Kan en telefonlinie blive for dårlig til ADSL, og i så fald hvordan finder man ud af det ?

Jeg har bestilt en 512/128, men der hvor telefonkablet kommer ind i huset, er det blot sat sammen med et andet kabel med samlemuffer (de 2 ledere nævnt herunder)...

Skal man kun bruge 2 ledere (samme som til telefon) til ADSL, og er det ligemeget hvordan de vender ift. hinanden ?

Hvilke ledere svarer det til på det lille firkantede stik ?
Avatar billede peet-49 Novice
30. oktober 2003 - 11:59 #1
Det er den samme linje som telefonen, det er meget vigtigt, at ADSL bliver monteret som den første i telefonindgangen, ellers vil der komme støj på, der følger alt med fra TDC, som du skal bruge.
Avatar billede dumazz.dk Nybegynder
30. oktober 2003 - 12:08 #2
Skal man kun bruge 2 ledere (samme som til telefon) til ADSL, og er det ligemeget hvordan de vender ift. hinanden ?

Hvilke ledere svarer det til på det lille firkantede stik ?

Det egentlige problem er at der hvor kablet kommer ind sidder der ikke noget stik på, men det er blot samlet med samlemuffer...

Så jeg skal selv krimpe et stik på kablet...

Og det kan jeg jo ikke umildbart bare gøre hvis det kan vendes forkert...
Avatar billede sukos Juniormester
30. oktober 2003 - 12:10 #3
?
hvad ved du om det, dumazz.dk?
Avatar billede dumazz.dk Nybegynder
30. oktober 2003 - 12:12 #4
Fik en kammerat til at oprette spørgsmålet...
Avatar billede dumazz.dk Nybegynder
30. oktober 2003 - 12:22 #5
Ja... :)
Avatar billede peet-49 Novice
30. oktober 2003 - 12:33 #6
dumazz.dk>Jeg ved ikke rigtigt, hvad du har gang i, vil du venligst forklare.
Avatar billede dumazz.dk Nybegynder
30. oktober 2003 - 12:37 #7
"Ja...:)" tagget ??? det skulle have været ind i

http://www.eksperten.dk/spm/420835 istedet...

Men er der nogen der vil svare på "mit" seneste spm ?
Avatar billede peet-49 Novice
30. oktober 2003 - 12:45 #8
OK
Avatar billede teamleader Nybegynder
30. oktober 2003 - 20:23 #9
Det er ligegyldigt hvordan du vender dine 2 ledninger, men lad være med at kortslutte dem :-)
Vi nupper lige ADSL installation igen igen:
Allerførst: det pæneste og mest rigtige resultat får du hvis du lader en tdc-tekniker lave din installation, men det koster jo lidt penge.
Men hvis du fucker din teleinstallation op i forsøget, så skal du alligevel have tdc til at reparere det.
Men ellers gør du dette:
Find det sted i huset hvor din indgående linie er (hvis du har en udvendig fordeler med flere kabler fra, så glem det - det er ulovligt at rode i fordelerne)
Når du har lokaliseret din indgående linie (Norm.:rød + blå ell. blå + hvid - test dette med en løs telefon), så monterer du et telefonstik KUN på disse to, og monterer ledningen fra skillefilteret (med påsat 3 pol adaptor) i telefonstikket.
Nu køber du en løs 3 polet telefonstikprop som du monterer med 2 ledninger, sæt stikket oveni adaptoren og før disse 2 ledninger retur til resten af dine telefonstik. Lad være med at lave samlinger med kronemuffer og frysetape, brug lodninger eller svagstrømsmuffer.
Det skal være sådan at hvis du fjerner den løse stikprop med de 2 ledninger, så må der ikke være nogen telefoner der virker!!
Hvis du bor i et gammelt eller stort hus, bør du kun rode med telefonstikkene hvis du er sikker på hvad du laver, ellers kan det godt koste nogen lærepenge ;-)
HUSK når du flytter på et tidspunkt, skal du samle installationen rigtigt igen, så det kan godt betale sig at skrive ned hvordan det har været samlet (& så læg sedlen ind i tlf. dåsen ;-)
Avatar billede fatter_keine Nybegynder
31. oktober 2003 - 12:32 #10
hvad kan der ske i et gammelt hus ???

udvendig fordeler.... i så fald hvor sidder sådan en ???
Avatar billede teamleader Nybegynder
31. oktober 2003 - 15:00 #11
Gamle/store huse har i reglen en lettere kompliceret teleinstallation, der har været rodet med mange gange, og nogle helt gamle kabler har det med at gå i stykker hvis man roder med dem.

Udvendig fordeler... tja den er som regel placeret UDVBNDIGT !...på husmuren eet eller andet sted.
Avatar billede teamleader Nybegynder
31. oktober 2003 - 15:01 #12
UDVBNDIGT = UDVENDIGT ;-D
Avatar billede dumazz.dk Nybegynder
02. november 2003 - 13:01 #13
Kan jeg ikke gå ud fra at det kabel der går ind i huset er brugbart ???

(der er kun en telefon i huset, og det er her denne bliver tilkoblet...)
Avatar billede peet-49 Novice
02. november 2003 - 13:07 #14
Det tror jeg nok, du kan gå ud fra.
Avatar billede eagleeye Praktikant
04. november 2003 - 00:50 #15
fatter_keine og dumazz.dk>> Du/I bedes forklare sammenhængen imellem de to brugernavne det er kun tilladt at havde en profil.

eagleeye / CoAdmin
Avatar billede fatter_keine Nybegynder
04. november 2003 - 12:43 #16
eagleeye> Vi er 2 kammerater der begge går på HTX, det er der vel ikke noget galt i ???

Og at en kammerat beder mig om at oprette et spm, fordi han ikke selv har enorm mange point, det er vel ikke ulovligt ??
Avatar billede peet-49 Novice
03. december 2003 - 10:18 #17
Takker for point.
Avatar billede teamleader Nybegynder
03. december 2003 - 16:02 #18
Takker for point ;-)