Avatar billede egeskov Nybegynder
07. januar 2001 - 03:52 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

ASUS K7V: Styring af CPU fan hastighed

Jeg har et Asus K7V med en Athlon 750@787MHz. I Asus Probe skulle det være muligt at styre CPU-blæserens hastighed udfra CPU\'ens temperatur, men blæserens hastighed rokker sig ikke (den kører ufortrødent videre ved ca. 6800 omdr/min).
Hvordan får jeg kontrol over blæserens hastighed?
Avatar billede teknik Juniormester
07. januar 2001 - 12:40 #1
PC-probe er ikke et styrings program...det er et overvågnings program..

Der kan godt indstilles en(flere) omdrejningshastighed(er), men det er den(de) omdrejningshastighed(er), hvor der skal gives \"alarm\"

...de øvrige blæsere, som kan overvåges er PSU og CASE(optional)

mvh :-)
Teknik
Avatar billede teknik Juniormester
07. januar 2001 - 12:44 #2
Går ud fra at det er \"støjen\" du egentlig er ude efter

Der er enkelte bundkort som kan \"slukke\" CPU blæseren når systemet går i Stand-by..
Mange PSU\'er har en termostatstyring på blæseren...

... Nogle mærker CompaQ og IBM arbejder med nogle \"voldsomme\" køleprofiler
...så en Compaq i går...tæt på A5 format...Ser mystisk ud...
Til gengæld Kan CPU-blæseren helt undværes, og det er jo både Støj og energi besparende...

Check i øvrigt www.noisecontrol.dk
Avatar billede teknik Juniormester
07. januar 2001 - 12:46 #3
Hvis du virkelig ønsker at styre blæserens hastighed...anbefales absolut ikke!!
...så kan du inskyde et effektpotentiometer i serie med blæserens motor...derved kan du trinløst regulere omdrejningstallet...og meget let få en overophedet CPU...
Avatar billede egeskov Nybegynder
07. januar 2001 - 14:30 #4
Jeg er ikke enig i at Probe udelukkende er en monitor. I version 2.12.7 (og vist også et par tidligere versioner) er der et feature, som hedder \'Fan control\'. Her kan man indstille hvilken temperatur CPU\'en skal holdes ved. Jeg kan bare ikke få det til at fungere.
Avatar billede teknik Juniormester
07. januar 2001 - 14:57 #5
...Eneste måde at variere blæserhastigheden på er at regulere spændingen til blæseren...
Dette kan ikke gøres vha. software, med mindre faciliteten (spændingsregulering) er indbygget i bundkortet. - check blot din manual.

...Det nærmeste du kommer temperaturstyring det er \"Swithing power supply\" og det er irrelevant

ASUS PC-probe kan \"kun\" overvåge og give alarm - ikke andet

- beklager at jeg ikke har kunnet dokumentere det ordentligt, men det er altså rigtigt nok.

Avatar billede egeskov Nybegynder
07. januar 2001 - 22:20 #6
Hvorfor skulle Asus have lavet den feature i probe, hvis ikke bundkortet kunne det. Jeg er overbevist om, at probe kan se om mit kort  understørrer det, og hvis ikke så disable den.
Avatar billede teknik Juniormester
07. januar 2001 - 22:31 #7
>>egeskov...du er en hård mand at overbevise, men ok...Enhhver er salig i sin tro...

Jeg giver normalt heller ikke selv op overfor postulater, men jeg kan kun opfordre dig til at nærlæse vejledninger i manualen, og i PC-probe....jeg tror ikke! at du finder bare én linie, som fortæller om hastighedsregulering af CPU-blæser....men jeg er jo ikke ufejlbarlig...

Har blot tilbragte 3-6 timer med indgående granskning af settings i PC-probe for ASUS
K7A og K7V ....

Samtidig siger min sunde fornuft mig, at ingen bundkortsproducent med bare lidt sund sans ville lave en sådan løsning, fordi de så kunne blive holdt ansvarlig, når folks CPU brændte af pga. mangelfuld køling.

Så erfaring og \"sund fornuft\" ...det er mine eneste argumenter...
Avatar billede egeskov Nybegynder
09. januar 2001 - 22:46 #8
Tak for dine indlæg/svar. Selvom det ikke rigtig løste mit problem får du alligevel min kredit!) Jeg er dog stadig overbevist om at det skal kunne lade sig gøre. Jeg tror bare det drejer sig om at finde det rigtige software.
Avatar billede teknik Juniormester
09. januar 2001 - 23:05 #9
>>egeskov...Ok...du må så ud og lede andetsteds...takker for points :-))