Avatar billede dannyfb Nybegynder
29. oktober 2003 - 19:53 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

DDR-RAM / Dual Channel ?

Hvad menes der med Dual Channel når man siger DDR-RAM ? Jeg ved den overfører 64 bit pakker på både den indgående og udgående flanke af det digitale clocksignal, men hvad menes der med Dual Channel ?
Avatar billede fun22 Nybegynder
29. oktober 2003 - 19:58 #1
det er samme princip som raid (til harddiske). To blokke som fungere som en men med større hastighed.
Avatar billede frizzzb Nybegynder
29. oktober 2003 - 19:59 #2
Ved det betyder, at mens en channel er i gang med at overføre data, er den anden igang med at finde adressen på næste data-blok der skal overføres. dvs at den bruger godt nok ikke begge kanaler på samme tid, men een ad gangen..

håber du kan bruge det til noget..
Avatar billede dannyfb Nybegynder
29. oktober 2003 - 20:03 #3
så det vil sige faktisk 2 RAM-blokke menes der med DUAL CHANNEL
Prøv at kig her: http://www.tomshardware.com/motherboard/20020501/ddr400vsrambus-05.html

Der kan man se at båndbredden bliver fordoblet, hvis man kører dual channel, hvad selvfølgelig også er logisk nok hvis det er 2 ramblokke. Kan i evt. et link til hvor der står noget om dette ? For det må vel være lidt anderledes end at bare sætte 2 ram-blokke i.
Avatar billede fun22 Nybegynder
29. oktober 2003 - 20:06 #4
du skal have et bundkort der kan køre dual og et sæt ramblokke der kan køre dual channel.
Avatar billede frizzzb Nybegynder
29. oktober 2003 - 20:09 #5
http://www.ocia.net/reviews/twinx/twinx.shtml

her har de beskrevet lidt om hvad fordelen er ved Dual Channel, godt nok er det udfra et tidligere eksempel så vidt jeg kan se, men det giver da en ide om hvad det er..
Avatar billede dannyfb Nybegynder
29. oktober 2003 - 20:19 #6
> frizzzb
ok helt fint...takker!

Skal der specielle RAM til at køre Dual Channel eller er det bare helt normale ? (Bundkortet skal selvfølgelig understøtte det kan jeg se på linket)
Avatar billede fun22 Nybegynder
29. oktober 2003 - 20:38 #7
ja der skal specielle ram til... du kan finde dem på edbpriser.dk de skal hedde dual-chanel
Avatar billede frizzzb Nybegynder
29. oktober 2003 - 20:49 #8
fun22> rammene skal ikke være specielle da dual channel er en funktion på chipsættet, og ikke selve ram-blokkene.. rammen skal dog bare være samme størrelse og hastighed, og så burde de virke..

at der står dual-channel ud for en ramblok betyder bare, at det så at sige er to blokke i en, dvs står der 512mB dual channel, er det 2x256mB sat som et modul..
Avatar billede frizzzb Nybegynder
29. oktober 2003 - 20:50 #9
hmm.. det burde stå som et svar, sorry :)
men her er det så..
Avatar billede dannyfb Nybegynder
29. oktober 2003 - 20:52 #10
takker lukker og slukker! Fortsat god aften...