Avatar billede aoware Nybegynder
29. oktober 2003 - 16:51 Der er 3 kommentarer og
3 løsninger

Komprimering, skal ikke fylde noget

Hej

Jeg har lavet en film, med mig selv. Og vil gerne have den på en hjemmeside, men den fylder for meget.
Er der nogen som kan anbefale et program som kan komprimere film, helst .mpg så, 10 sek. fylder cirka 500 KB, og stadigvik har en nogenlunde kvalitet.

Tak for hjælpen
Hilsen AOware
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
29. oktober 2003 - 16:53 #1
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2003 - 17:05 #2
Nu laver virtualDub sådan set ikke noget af arbejdet, når der skal komprimeres, men selvfølgelig har metal hansen ret - det er kanon til at hjælp med til det :o)

Det du skal have, er et MPEG4 codec som f.eks. DivX eller Xvid til din video del.

DivX: www.divx.com
Xvid: http://www.divx-digest.com/software/xvid.html

Til din lyd vil et MP3 codec være ganske fint:
http://www.afterdawn.com/software/audio_software/audio_encoders/lame_acm.cfm

Og til sidst skal det lige sige at alt dette vil ende op i en .avi fil, og ikke en .mpg
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2003 - 17:06 #3
Og så selvfølgelig lige en guide: http://www.digitalempire.frac.dk/avidivx.shtml
Avatar billede henninga Novice
29. oktober 2003 - 21:55 #4
Hvis det skal på en hjemmeside og afspilles derfra vil jeg foreslå at anvende Windows Media Encoder.
Den laver mpeg-4 filer som kan afspilles som progressiv streaming - det vil sige du ikke behøver at downloade hele videoen før den begynder at afspille.
Den er gratis og kan hentes her:
http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/9series/encoder/default.aspx
På den måde gør det heller ikke noget at filen fylder mere - altså bedre kvalitet.
HenningA
Avatar billede aoware Nybegynder
09. november 2003 - 16:15 #5
Det skal nok lægges ud på en hjemmeside, hvis jeg får taget mig sammen. Men indtil vidre skal det helst ikke fylde noget..
Og jeg vil ikke have online steam. Skal bare have fat i et program som kan komprimere film til mindre kb, eller hvad man siger bare så de fylder mindre.

Hilsen Anders
Avatar billede henninga Novice
10. november 2003 - 20:42 #6
10 sekunder på 500KB - så giver det en meget hård komprimering.
På  www.abmedia.dk/video  i menupunktet Videotest  ligger der nogle videoer komprimeret med forskellige programmer. Der står anført nogle data for hver film, så du kan se hvad de fylder og bedømme kvaliteten.
Hvis du skal have en god kvalitet, stor billedstørrelse og rimelig lyd samtidig med en lille fil-størrelse skal der investeres en del penge i proffesionelt Encoder program - eller du skal bruge lang tid på at finde de rigtige indstillinger i f.eks. det gratis Microsoft Media Encoder.
Mpeg-4 er et udmærket format til at lave små filer med.