Avatar billede zack Nybegynder
29. oktober 2003 - 14:31 Der er 23 kommentarer og
2 løsninger

Farvelaser A3

Hvad skal man købe, hvis man skal have en farvelaserprinter der kan køre ud på A3 og til kanten?

Det må også gerne være en billig en!
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
29. oktober 2003 - 14:36 #1
når du siger billig, hvilken prisklasse havde du så forestillet dig ?

Den billigste A3 farvelaser på edbpriser.dk koster 26.895,-
det er en HP 5500
Avatar billede anddk Praktikant
29. oktober 2003 - 14:37 #2
Epson laver blækprintere der kan.
Avatar billede zack Nybegynder
29. oktober 2003 - 14:41 #3
Er blæprinterne ikke for dyre i drift?

Hvad koster en HP 5500 ca. i drift. Dvs. en udskrevet side med farver..?
Avatar billede zack Nybegynder
29. oktober 2003 - 14:48 #4
5500 kan da vist heller ikke printe til kanten...
Avatar billede anddk Praktikant
29. oktober 2003 - 14:51 #5
Der er der ikke mange der kan, heller ikke selv om de siger det kan.

Mange (også HP) kræver papir der er bredere end A3, for at kunne printe til kanten. Så skal det overskydende klippes af. (Hvor smart er det lige...)
Avatar billede zack Nybegynder
29. oktober 2003 - 14:52 #6
Det er ikke så smart... det kan kun gå galt, hvis man selv skal klippe det af.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. oktober 2003 - 14:54 #7
En farveprinter er også rimelig dyr i drift, med mindre du har et pænt printbehov.

Hvis det ligger under 1000 sider om måneden, vil du have bedre økonomi i at bruge en farveprinter.

Laserprinteren har nemlig en masse sliddele, og disse slides ekstra voldsomt, hvis maskinen ikke bruges jævnligt.

Så en billig A3 løsning får du bedst på en blækprinter.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. oktober 2003 - 14:55 #8
"Hvis det ligger under 1000 sider om måneden, vil du have bedre økonomi i at bruge en farveprinter." -> Skulle selvfølgelig være "Blækprinter"
Avatar billede zack Nybegynder
29. oktober 2003 - 14:56 #9
Det er under 1000 stk om måneden. Er kvaliteten den samme som ved laser?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. oktober 2003 - 14:59 #10
Som ofte får du bedre opløsning på blækprinteren. Men laseren har så fordelen af det vandfaste og skarpe print på standard kopipapir.

Så det er forskellig kvalitet, men hvilken der er bedst afhænger af hvilke egenskaber du kigger på.
Avatar billede zack Nybegynder
29. oktober 2003 - 15:01 #11
Ja, det skal bruges til reklameartikler.
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
29. oktober 2003 - 15:03 #12
vi har købt nogle Epson Stylus Photo blækprintere her på arbejdet som skal bruges til at printe i "en ordentlig kvalitet" og hvis man bruger det dyre papir, så synes jeg det ser rigtig godt ud !

Jeg er sikker på du kan få Epson og andre producenter til at sende dig nogle prøveprint du kan sammenligne.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. oktober 2003 - 15:09 #13
Det vigtige til "præsentation" er blot, at man printer på ordentligt papir, og ikke standard kopipapir. Sådan noget er dog ikke forfærdelig dyrt, men der findes sindssygt meget forskelligt, så man er nødt til at prøve sig frem til at starte med.
Avatar billede zack Nybegynder
29. oktober 2003 - 15:28 #14
Kan den printe til "kanten"...
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
29. oktober 2003 - 15:34 #15
Avatar billede zack Nybegynder
29. oktober 2003 - 15:45 #16
Har vi nogen ide om, hvad det koster i forbrugsstoffer at printe en fuld farve A3 ud?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. oktober 2003 - 15:45 #17
Lexmark har deres bud her: http://www.lexmark.com/tab/redirect/0,6447,247481_401071_721584_da_0_4,00.html

Og den skulle også kunne printe kant til kant.

Den printer i 1200dpi, men har dog et par år på bagen. Mig bekendt er printeren rimelig populær i sin klasse, og står ikke umiddelbart for en udskiftning.
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
29. oktober 2003 - 15:46 #18
jeg ved ikke hvad et fuld-side print koster, men Epson kan sikkert svare op det.
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
29. oktober 2003 - 15:47 #19
ikke op, på :-)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. oktober 2003 - 15:55 #20
Man kan lave et lille regnestykke, for blækpatronerne sælges ofte med en "ca forbrug" på - hvor mange sider den ca. dækker (dog ved 5% dækning, der svarer til en A4 side med tekst).

Du skal i øvrigt, af økonomiske årsager, vælge en printer med seperate blækpatroner, så farvepatronen er delt op i 3 eller 5. Det sikrer at du ikke skal kassere en masse blæk, fordi én farve er løbet tør.

Og ved nærmere eftersyn kan vi så stryge Lexmark printeren på netop dén konto.

HP havde i sin tid en rigtig god 2500C´er. Jeg vil lige se om det er en der stadig eksisterer.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. oktober 2003 - 16:14 #21
HP har godt nok stadig en ældre 2600 printer, men har også nyere modeller:

1220C, der får meget dårlige anmeldelser
CP1700, der ser rigtig god ud, men ikke har angivet, om den kan kant-til-kant.
og endelig
DeskJet 9650, der er en fotoprinter med 6 patroner og kant-til-kant: http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1484608197

HP har den beskrevet her: http://www.hp-expo.com/dk/dan/consumer/inkjet/c8137a.html

Jeg har desværre ikke tid lige nu til at regne på forbrugspris, så det bliver senere, hvis ikke andre er kommet med bedre bud.
Avatar billede zack Nybegynder
07. november 2003 - 13:08 #22
Jeg har efterhånden kogt det ned til enten en:

Epson Stylus Photo 1290S ca. 3.500
Epson Stylus Photo 2100 ca. 6.000
hp deskjet 9650 ca. 6.000

Så er det lige hvad der er bedst her...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. november 2003 - 15:18 #23
Lad mig starte med at korrigere mig selv - DeskJet 9650 har, efter jeg har undersøgt nærmere, farverne samlet i én patron. Det signalerer dårlig økonomi.
Den er detalieret beskrevet her: Http://h10010.www1.hp.com/wwpc/us/en/sm/WF05a/18972-236251-236261-14438-236261-306780.html

Den ville jeg altså skrotte som et valg.

Så er der Epson tilbage

1290S er beskrevet her: http://www.epson.dk/products/printers/inkjet/stypho1290s/

Fin, flot printer - men den har også farverne i samme patron, hvorfor jeg ville fravælge den.

2100´eren der imod: http://www.epson.dk/products/printers/inkjet/stypho2100/
har hele 7 seperate blækpatroner, og har samme kvalitets specifikationer som 1290´eren.

Og så er jeg i øvrigt i mellemtiden blevet belært med, at det stort set er umuligt at beregne på prisen på blækprintere. Det skyldes at en udskrift med en given farve oftest er en blanding af flere af farverne i patronerne.

Hvis man så forestiller sig en side med de traditionelle 5% dækning (uanfægtet at en farveprinter ofte printer billeder, der nærmere er 100% dækning), kan man risikere at det er 5% dækning fra 2 patroner, men kun 2% fra en anden, og 0% fra en tredje.

Derfor kan man først sideprisberegne, når man har sat den op og brugt den et godt stykke tid i det miljø, og med den type udskrifter, som den skal bruges til.

Dog kan man gætte sig lidt frem ved at sige, at farvepatronerne ligger omkring kr. 120,- stykket, der, iflg. Epson, holder 450 sider (det er ikke specificeret om det er A3 eller A4). Den sorte patron koster kun kr. 100,- og holder 540 sider (hvis man ikke går ud fra at EDBPRISER.dk har klokket og skrevet de 540 i stedet for 450, hvilket jeg godt kunne mistænke).

Går man ud fra at du printer med lige meget farve på alle sider, og antager vi at den sorte også holder 450 sider (så er vi på den sikre side), får du en sidepris på kr. 1,82.
I praksis vil det nok variere meget, da du formentlig sjældent bruger alle farver lige meget på et print. Ofte er der jo også meget tekst, der så bruger noget mindre farve, og kun af den sorte. Jeg vil vurdere en pris på kr. 1-3,00 pr. side, afhængig af hvor meget billede der er med. Og faktisk er det ikke voldsomt dyrt - rigtig meget lig en laserprinter, der ligger på ca. kr. 1,60, når det er billigst.
Avatar billede zack Nybegynder
10. november 2003 - 15:51 #24
Tak ole_madsen.. så mangler vi bare et svar...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. november 2003 - 15:55 #25
Øja - det kommer her :-)