Avatar billede tsl77 Nybegynder
29. oktober 2003 - 09:59 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Problemer med skriftstørrelsen i browseren..

Hej, jeg har et problem med ændringer af skriftstørrelsen i browseren.

Jeg har set sider hvor skrifttypen bliver ved med at være den samme, selvom man ændre tekststørrelsen i browseren.

På min side ændres hele udseendende af siden så snart tekst størrelsen ændres. Jeg bruger Dreamweaver, er det et trick til at beholde sin skriftstørrelse, ligemeget om der laves ændringer i Browseren?

Mvh

Thomas.
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
29. oktober 2003 - 10:04 #1
Tjaa, du kan bruge CSS og etablere dem med pixels, men det er _meget_ ubrugervenligt overfor synshandicappede!
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2003 - 10:15 #2
Liiige et øjeblik!
1: Ja, du kan enten bruge CSS (lokalt eller globalt) eller definere størrelsen for hver enkelt linie (ikke at anbefale!). Altså: Lær CSS, du bliver rigtigt glad for det. :-)
2: Vedr. brugevenligheden, er der 3 ting at sige til det:
2.1: Hvad er målgruppen? Hvis det er et lokalt website til en lukket brugergruppe, skal du kun målrette brugervenligheden mod denne gruppe.
2.2: Hvis en hancicappet bruger Explorer som sin browser, kan brugeren altid ignorere de fastlåste skriftsstørrelser igennem: "Funktioner/Internet-indstillinger/Hjælp til handicappede". Så let er det.
2.3: Hvis en hancicappet bruger andre browsere, som fx. Opera, kan brugeren altid ignorere de fastlåste skriftsstørrelser igennem: "File/Præferences/fonts", og ligeledes med de andre store browsere.

Sådet er ikke noget fornuftigt argument, det med at handicappede ikke kan læse en webside pga. skriftsstørrelsen. ;)
Avatar billede z1n Nybegynder
29. oktober 2003 - 10:34 #3
<font size=1>
Avatar billede exp Juniormester
29. oktober 2003 - 10:37 #4
Det ALLERBEDSTE du kan gøre er at lave din side, så der ikke er relevant, hvilken skriftstørrelse der benyttes...
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
29. oktober 2003 - 10:50 #5
1.  Helt enig

2.  Ja, mindst :)

2.1 Ja da, men mon ikke selv en veldefineret (og -kendt!) målgruppe indeholder et respektivt udvalg af befolkningen …

2.2-3 Korrekt!, men det laver ikke om på, at brugervenligheden er nedsat, når brugere er nød til at korrigere for 'fejl' fra designerens side ... og da slet ikke når disse ’fejl’ er unødvendige.

Mit forslag er derfor; sæt font-størrelserne med EM og glem alt om pixels

Et godt 'skriv' om problematikkerne samt løsningsmodeller findes her:
http://www.webdesign101.dk/design/font_size.php
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2003 - 11:14 #6
-->tony_breindal:
Godt link!  :-)
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
29. oktober 2003 - 11:36 #7
extend >> Ja, det er faktisk en udmærket artikel der kan mane til eftertanke. Personligt har jeg altid brugt 'em', men det skyldes (desværre) ikke, at jeg gjorde mig dybsindige tanker om brugervenlighed, da jeg startede med at designe. Derimod mente jeg, at det så skørt ud, at mine fonte var ’låst’ i størrelserne, når jeg brugte pixels …

For de arme stakler der er totalt synshæmmede findes der heldigvis også hjælp: http://www.adgangforalle.dk/index.asp ... og så virker den faktisk imponerende godt - prøv selv :)

… hvis man er enig, så kan man jo smide logoet (og måske en lille hjælpetekst) ind på sin egen side … også selv om det går ud over designet som her: http://design-af-hjemmesider.it-network.dk/
Avatar billede tsl77 Nybegynder
29. oktober 2003 - 12:31 #8
Tak for de gode råd begge 2, jeg vil begynde at læse lidt videre på CSS og dermed finde en løsning.

Mvh Thomas
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
29. oktober 2003 - 12:35 #9
Velbekomme - Held & Lykke til med fontene :)
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2003 - 15:26 #10
--tsl77:
Ja, Velbekomme, held & lykke med læsningen og tak for point.

-->tony_breindal:
Ligner spændende læsning, som jeg vil fordybe mig i lidt senere i dag. :-)