Avatar billede moglar Nybegynder
29. oktober 2003 - 08:34 Der er 4 kommentarer

Microsoft Query

Har med ODBC lavet en tilgang fra en oracleDB til Excell.
Mit problem er hvis jeg f.eks i min query induviduelt skal  vælge flere bestemte leverandørnr, som ikke kommer i rækkefølge, under "Value". Da der er mange brugere af mine query'es bruger jeg i nogle tilfælde at brugeren i excel bliver prompten for værdierne ved at bruge [ ]i queryen.
Er der nogen der ved hvordan jeg fikser dette?
Avatar billede bak Seniormester
29. oktober 2003 - 09:01 #1
Hvad er det du ønsker fikset ?
Må brugeren ikke blive promptet ?
Avatar billede moglar Nybegynder
29. oktober 2003 - 09:40 #2
I queryen i kriteriefeltet har jeg f.eks leverandørnr. I værdi-feltet vil jeg gerne vælge forskellige leverandørnr(ikke fra og til). Jeg ved at man kan bruge Like og Or i queryen. Når jeg har lavet en query generer jeg den i excell og ligger den ud til brugere så de kan få fersk data ved at bruge refresh. D.v.s. brugerne har ikke adgang til MS-quety og dermed heller ikke taste de ønskede leverandørnr. ind. Derfor har jeg brugt at de bliver promptet for ønsket værdier.
Det er her jeg har problemet, hvad er syntaksen i queryen således brugeren kan vælge induviduelle leverandørnr. i prompten i excel.
Avatar billede bak Seniormester
29. oktober 2003 - 10:08 #3
I det øjeblik hvor du afslutter msquery og returnerer data til excel popper der en box op, der spørger dig hvor du vil have dine data.
I den box klikker du på parametre.
Du har så tre valgmuligheden:
1. At blive promptet for værdi
2. at have de faste værdier
3. at kunne indtaste en værdi i en celle og bruge cellen/cellerne som parameter

pkt 1. og 3 er oplagte muligheder, men måske har jeg misforstået det :-)
Avatar billede moglar Nybegynder
29. oktober 2003 - 11:54 #4
Tror du har misforstået.
I msquery laver jeg prompten i kriteriebilledet under værdi  på et kriteriefelt  f.eks leverandør. Her skriver jeg = [hvilken lev.] eller jeg kan skrive Like [første lev.] Or [anden lev] men her er brugeren begrænset af hvor mange Or bokse jeg laver. Mit spørgsmål går på om du ved en operator man kan bruge Like og Or.
I SQL  kan man normalt bruge in list (,,,,,) hvis man skal bruge induviduelle leverandørnr.
Jeg bruger msquery således at jeg først laver min query evt. med prompte på enkelt relevante dataelementer, og herefter kører den i excel, gemmer den så bruger kan bruge den.(alt dette foregår på en terminal server som kører win 2000)