Avatar billede bruno1 Novice
28. oktober 2003 - 19:43 Der er 39 kommentarer og
1 løsning

Bundkortet færdigt?

hejsa

jeg har lige købt nyt bundkort og installeret det. Da jeg tændte computeren startede den godt nok op men brokkede sig så over nogle cmos opsætninger den ikke kunne finde og at batteriet var fladt. så forslog den mig at ordne det i min bios opsætning. Så gik jeg i bios og satte den til bedste opsætning. derefter rebootede jeg og skærmen forblev sort og computeren bootede ikke ordenligt op. Så prøvede jeg at slukke via powerkontaken men den virkede ikke og jeg trak stikket ud til strømmen. Derefter har jeg ikke kunne få kontakt til computeren der er ingen reaktion når jeg trykker på powerknappen...

jeg håber virkelig i har nogle gode forslag til hvad jeg skal gøre....
Avatar billede Slettet bruger
28. oktober 2003 - 19:47 #1
Kig i din manual efter "clear cmos" :)
Avatar billede bruno1 Novice
28. oktober 2003 - 19:48 #2
kan det rede den? er det en normal reaktion?
Avatar billede bruno1 Novice
28. oktober 2003 - 19:54 #3
er det en normal reaktion fra systemets side at det slet ikke reagere på tryk på power knappen?.... jeg leder stadig efter reset jumperen
Avatar billede peet-49 Novice
28. oktober 2003 - 19:59 #4
Hvis du er helt i tvivl med jumper til biosreeset, kan du tage batteriet ud et stykke tid, derefter skal du i bios, og loade Setup Optimal, sætte SFB til ram og CPU, dato og klokkeslet.
Avatar billede bruno1 Novice
28. oktober 2003 - 20:22 #5
men er det normalt at det kan få systemet til ikke at svare og ikke reagere på powerknappen. jeg er ikke meget for at tvinge systemet igang hvis det er fordi det er en anden indstilling eller ledning jeg har sat forkert til...
Avatar billede peet-49 Novice
28. oktober 2003 - 20:28 #6
Hvis bios stopper systemet, kan du ikke bruge power/reeset.
Avatar billede helleh1 Nybegynder
29. oktober 2003 - 12:34 #7
Det kan også godt være at du har " stresset" dit bundkort, ved at spænde skruerne for hårdt i, prøv at tage alle skruerne ud og sæt dem i igen, det kan i nogle tilfælde godt hjælpe.
Avatar billede bruno1 Novice
29. oktober 2003 - 15:34 #8
nu er der kommet liv!! det hjalp da jeg tog batteriet ud. men problemet er nu at hver gang jeg slukker og vil tænde igen fungere powerknappen ikke. jeg er nød til at pille batteriet ud igen. jeg kan godt bruge reset. jeg er ikke nået længere i booten end at den genkender mine drev og min HD men så går den istå med et par bibbelyde og skriver

CMOS battery low
CMOS memory size wrong

hvad skal jeg gøre???
Avatar billede bruno1 Novice
29. oktober 2003 - 15:38 #9
skal lige tilføje at jeg kan vælge
f1 to run setup
f2 to load default values and continue

hvis jeg vælger f2 arbejder den lidt så kan jeg vælge safemode og normal mode og uanset hvilken af disse jeg vælger så får jeg en blå skærm der fortæller "a problem has been detected and windows has been shut down to prevent dammage to your computer"

der er installeret en helt ren udgave af xp på harddisken
Avatar billede peet-49 Novice
29. oktober 2003 - 15:50 #10
Det er noget af dit hardware/software, der er noget galt med, prøv at tage alt fra, undtagen harddisk, og derefter slutte een ting til af gangen, indtil du får blå skærm igen, så har du synderen.
Avatar billede helleh1 Nybegynder
31. oktober 2003 - 16:36 #11
Prøv at tage mus eller tastatur fra og start op igen det kan godt være en af de dele der er skyld i at dit mb ikke virker
Avatar billede bruno1 Novice
31. oktober 2003 - 21:04 #12
nu kan jeg godt få den til at starte op og jeg har installeret windows men når jeg nu har genstartet computeren loader den windows og jeg kan se xp logoet osv men så bliver skærmen sort og der sker ikke mere... den står stadig og har lidt aktivitet på HD men skærmen forbliver sort...
nogle ideer?
Avatar billede bruno1 Novice
31. oktober 2003 - 21:10 #13
en lille tilføjelse... hvis jeg resetter computeren starter den op igen men hvis jeg har slukket den vil powerknappen ikke virke... så er jeg nød til at pille batteriet ud og vente lidt for derefter at kunne bruge powerknappen....
Avatar billede peet-49 Novice
31. oktober 2003 - 21:25 #14
Prøv et andet batteri, det kan være defekt. Du har vel husket, at loade SetupOptimal?
Avatar billede bruno1 Novice
31. oktober 2003 - 21:32 #15
ja jeg har prøvet med optimal settings, det er kun der jeg kan få den forbi opstartsproblemerne med f1 og f2 (se tidligere)- jeg tror ikke det er batteriet fordi den vil jo kun genstarte når batteriet har været ude en tur...
Avatar billede peet-49 Novice
31. oktober 2003 - 21:34 #16
Prøv med en anden ramblok.
Avatar billede bruno1 Novice
31. oktober 2003 - 21:41 #17
den er helt ny og memtesten i starten ser fin nok ud... det er jo et helt nyt bundkort jeg har købt... kan jeg have sat en ledning forkert på?? jeg har også en i overskud som hedder "power led"
Avatar billede peet-49 Novice
31. oktober 2003 - 21:52 #18
Power led er uden betydning, det er kun den grønne lampe på fronten, du kan prøve at tage alle ledninger til fronten af undtagen power switz.
Selv om rammene tæller godt nok op i starten, betyder ikke, at de er i orden.
Avatar billede bruno1 Novice
31. oktober 2003 - 22:07 #19
det der undre mig mest er at hvis jeg starter computeren og kun når til det med

f1 to run setup
f2 to load default values and continue

og derefter slukker computeren, kan jeg ikke starte den op igen og er nød til at pille batteriet ud og bruge cmos restet jumperen for at få kontakt igen...
Avatar billede peet-49 Novice
31. oktober 2003 - 22:11 #20
Det er fordi du enten skal trykke F1 for, at komme i bios, eller F2 for, at loade default, og fortsætte, har du prøvet F2.
Avatar billede bruno1 Novice
31. oktober 2003 - 22:12 #21
er den
CMOS memory size wrong
besked jeg får relateret til min RAM eller hva?
Avatar billede redhat9user Nybegynder
31. oktober 2003 - 22:13 #22
Har du prøvet at tage tastatur og mus fra som helleh1 foreslår? Jeg har lige i dag oplevet det samme med et Compaq tastatur. Med et Dell starter maskinen op!?!
Avatar billede peet-49 Novice
31. oktober 2003 - 22:19 #23
Defekte ram kan lave mange sjove ting, hvis du har en anden blok, så prøv den.
Avatar billede bruno1 Novice
31. oktober 2003 - 22:54 #24
så har jeg testet med en anden type ram

først brokkede den sig igen over CMOS memory error, så gik jeg i bios og loadede optimal settings og så genstartede jeg uden tastaur og mus.
så går den fint forbi opstarten men når den skal til at loade windoes går skærmen i sort og jeg kan ikke få kontakt med systemet. hverken alt/ctrl/del eller noget hjælper...
Avatar billede bruno1 Novice
31. oktober 2003 - 23:01 #25
da jeg genstartede spurgte den om hvordan jeg ville starte windows og jeg valgte failsafe og jeg kan derved se alle de filer den loader. den gik i stå ved en fil der hedder windows/system32/drivers/mup.sys
kan det være der der er noget i vejen?
Avatar billede peet-49 Novice
01. november 2003 - 08:28 #26
Du skal køre en repair på windows.
Avatar billede peet-49 Novice
01. november 2003 - 08:31 #27
Det er fordi du har sat nyt bundkort i. Du skal have first boot i bios til CDROM, springe det første R over, trykke F8 for, at acceptere microsoft, derefter trykker du R, så køres der en reperation af windows, du skal have dine koder klar.
Avatar billede bruno1 Novice
02. november 2003 - 20:11 #28
hvad mener du med "Du skal have first boot i bios til CDROM" :-)
Avatar billede peet-49 Novice
02. november 2003 - 20:21 #29
Det er cdrommen den skal boote på, derfor skal den også stå til første boot i bios, ellers kan du ikke starte XPèn
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
02. november 2003 - 20:30 #30
ja, det er noget med du kan holde ESC nede når computeren starter op - så kommer der en promt hvor du kan vælge...
Avatar billede Slettet bruger
29. november 2003 - 23:22 #31
lukketid ?
Avatar billede bruno1 Novice
30. november 2003 - 00:50 #32
Jeg roder stadig med skidtet. jeg har prøvet at geninstallere XP et utal af gange. nogle gange kan jeg sagtens slukke computeren helt og starte den op igen men pludselig nægter den at starte op og jeg kan kun få liv i den ved at afbryde strømmen og resete CMOS med jumperen. Det sker på tilfældige tidspunkter og har ikke noget at gøre med programmer jeg installerer på XP for den har gjort det ved første slukning af maskinen efter en frisk installering af XP. Hver gang jeg har resetet CMOS efter ikke at kunne starte maskinen op. skriver den CMOS battery low
CMOS memory size wrong.

jeg har forsøgt at installere uden brug af mus og uden andre plugin cards end grafikkort til skærmen med samme resultat. tastaturet er et logitch trådløst

jeg troede en overgang at det var mup.sys (se tidligere) der var synderen men efter reformatering er det ikke den der er problemet mere.
Det virker som om der er noget der kortslutter på tilfældige tidspunkter. jeg kan ikke finde noget mønster.
Jeg håber stadig på at der er en af jer derude der kan hjælpe mig... jeg har været igang med skidtet i lang tid efter hånden..
Avatar billede redhat9user Nybegynder
30. november 2003 - 04:59 #33
Har du prøvet at skifte batteriet?
Avatar billede bruno1 Novice
30. november 2003 - 12:33 #34
ja jeg har prøvet at skifet det med et fra en anden computer. Det er samme resultat. Kan det været batteriet der gør det?
Ville computeren ikke genstarte hvis der var problemer med batteriet?
Avatar billede redhat9user Nybegynder
30. november 2003 - 15:32 #35
Det kan man aldrig vide. Er du sikker på at batteriforsyningen ikke er kortsluttet af en af skruerne? Ellers lyder det som om du trænger til at få byttet dit bundkort på garantien.
Avatar billede bruno1 Novice
30. november 2003 - 22:01 #36
jeg er også bange for at det er der hunden ligger begravet. Jeg ville bare være sikker på at det ikke var mig der gjorde noget galt før jeg sender det retur. det ville jo være ekstra bittert at få en ekstra regning fordi det er mig der er et fjols(ingen kommentarer:-) men hvis i ikke har flere gode råd eller ting jeg kunne have gjort forkert er det jo nok det bedste at gøre...
Avatar billede Slettet bruger
30. november 2003 - 22:03 #37
Jeg ville få det byttet i en fart.
Avatar billede bruno1 Novice
12. december 2003 - 00:25 #38
hehe jeg har løst mysteriet - mit kabinet er færdig som gårdsanger! jdet var strømforsyningen der spillede mig et pus. jeg har smidt det hele over i et nyt kabinet og nu er der liv og glade dage!!

hvordan fordeler jeg points fair?
Avatar billede peet-49 Novice
12. december 2003 - 09:24 #39
Du beder dem, du synes skal have point om et svar.
Avatar billede peet-49 Novice
12. december 2003 - 14:41 #40
Takker