Avatar billede smukkecharlie Nybegynder
27. oktober 2003 - 22:21 Der er 38 kommentarer og
1 løsning

Kontrol af Harddisk under hver opstart samt mangel på GB

Jeg har læst en masse svar på en masse spørgsmål omkring et tilbagevendende problem nemlig omkring problemet med at computeren kontrollerer disken for fejl under hver opstart!

Nu spørger jeg igen fordi mit problem ikke er helt nøjagtigt med dem jeg har læst!!

SMÅ NOTER:
jeg måtte biosopdatere computeren da jeg fik den for 5 mdr. siden pga. at windows kun registrerede 130 GB..det gjorde jeg og så virkede det!

midt-data har samlet den!

Kort om puteren:
160 gb. WD
1Gb ram
Xp-pro

PROBLEMET
Jeg downloadede servicepack 1 forleden og det gik selvfølgelig ikke(har jeg læst mig til) men jeg regnede ikke med at computeren ville tage skade!

Det hele endte med ( efter at puteren genstartede igen og igen helt ukontrolleret)at jeg satte xp-cd´en i og Formaterede det hele og geninstallerede xp! men nu ville xp IGEN kun registrere de 130 GB som for 5 mdr.siden!?!?
Så kontaktede jeg midt-data og de fortalte mig at jeg bare skulle downloade servicepack 1 og så ville de sidste 20-25 GB dukke op senere under diskhåndtering, han snakkede noget om nogle drivere der var skyld i det?!(det passer også nogenlunde til den mængde GB jeg havde liggende)

Jeg har flere spørgsmål men ville ikke dele dem op da jeg tror de har meget med hinanden at gøre(derfor de mange point!)derfor er udgangspunktet nedenstående spørgsmål:

SPØRGSMÅL:

-Hænger den pludselige forsvinden af de 20-25 Gb fra den oprindelige partion sammen med den kiksede installation af servicepack 1 eller skal jeg mon biosopdatere igen?

-Og hvordan får jeg min computer op at køre igen uden at den kontrollerer hver gang.

Forventninger:

Hvis der er en haj derude som på DANSK:0) kan hjælpe mig med at få min computer og dens oprindelige kapacitet igen trin for trin så vil jeg blive meget tilfreds. For at få point skal hele mit problem løses! (problemet med at downloade og installere servicepack 1 skal i ikke svare på!!)
Avatar billede zenze Nybegynder
27. oktober 2003 - 22:42 #1
Western Digital har et værktøj, som du kan bruge, når du installerer harddisken:
http://support.wdc.com/download/#dlgtools
Download DLG diagnostics og brug det.
Avatar billede zenze Nybegynder
27. oktober 2003 - 22:55 #2
Data Lifeguard ver. 11.0 for DOS skal du bruge, undskyld!
Avatar billede zenze Nybegynder
27. oktober 2003 - 23:19 #3
Tag og hent SP1a hos Microsoft - og læg den på din computer i stedet for at opdatere online:
http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/downloads/servicepacks/sp1/sp1lang.asp
Avatar billede zenze Nybegynder
27. oktober 2003 - 23:23 #4
Du kan bagefter lave en slipstreamet CD ROM med SP1a lagt ind, så du ikke skal installere oveni næste gang du skal formattere:
http://www.windows-help.net/WindowsXP/winxp-sp1-bootcd.html
Avatar billede magictouch Nybegynder
29. oktober 2003 - 08:02 #5
Virker det?
Avatar billede zenze Nybegynder
29. oktober 2003 - 14:54 #6
Du får li' et svar :0)
Avatar billede zenze Nybegynder
29. oktober 2003 - 14:54 #7
Her!
Avatar billede smukkecharlie Nybegynder
29. oktober 2003 - 22:02 #8
Hej zenze
undskyld at jeg først svarer nu...
data lifeguard registerer kun 137 GB hardisk men ellers et fedt program tak...det løser dog ikke mit problem
og installationen af servicepack har jeg fundet ud af(skrev det også i spørgsmålet men tak for tippet)
har du andre råd? isæ med hensyn til Den kontrol der er hver gang under opstart!
det er irreiterende!
Avatar billede smukkecharlie Nybegynder
29. oktober 2003 - 22:03 #9
ellers andre der har et bud??? ellers ryger den sgu til rep tror jeg
Avatar billede zenze Nybegynder
29. oktober 2003 - 22:07 #10
Jamen, det er da helt fint at du afviser mit svar, men når du alligevel er inde og checke dit spørgsmål, - var det mindste, du kunne gøre, da at komme med lidt feedback.
- Hvad har du afprøvet? - Virkede DLG Diagnostics disk utils ikke?
....og nu lægger jeg s'gu bare de her spørgsmål som et svar for at få dig på banen.
Avatar billede smukkecharlie Nybegynder
29. oktober 2003 - 22:17 #11
tjaaa jeg har ikke helt styr på det der svar/kommentar endnu så det var vist forkert af mig at afvise jeg prøver lige igen:

dlg diognastics virker fint samt data lifeguard! men de fixer ikke mit problem med den kontrol under hver opstart!
Avatar billede zenze Nybegynder
29. oktober 2003 - 22:21 #12
Nå, der kom du lige en postgang før mig.
Som det næste vil jeg foreslå dig at du går i BIOS og sætter til AUTODETECT af harddisken.
Hvad er kapaciteten på harddisken så, når BIOS har registreret den.
Dernæst vil jeg anbefale dig at checke harddisken b¨de med det diagnostics værktøj, som er på disketten fra WD og med DOS-programmet chkdisk.exe. Ligger i Win98 - og vist også i Win95.
Har du forøvrigt den seneste FDISK:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q263044
Den kan måske være til god hjælp senere.
Kig også på jumpers bagpå harddisken.
Hvis harddisken er defekt, så er WD's RMA side her:
http://support.wdc.com/warranty/selection.asp?custtype=END
Avatar billede smukkecharlie Nybegynder
29. oktober 2003 - 22:21 #13
jeg har ikke prøvet at køre den kontrol færdig! jeg har afbrudt den hver gang fordi sidst jeg gjorde... gik systemet i selvsving og ændrede min registreringsdatabasefil hver gang! og sagde at der var en fil beskadiget(dertil grunden til at jeg formaterede det hele og dertil grunden at jeg formaterede og geninstallerede og dertil grunde at jeg ikke rigtig tør det igen af frygt for at miste endnu 20-25 GB!!

håber det hjalb lidt
Avatar billede smukkecharlie Nybegynder
29. oktober 2003 - 22:22 #14
hov der kom du før mig sorry
Avatar billede smukkecharlie Nybegynder
29. oktober 2003 - 22:24 #15
jeg går lige i bios......
Avatar billede zenze Nybegynder
29. oktober 2003 - 22:25 #16
Har du slået boot virus detection fra i din BIOS? - eller ligger der noget software på harddisken, som scanner drevet for virus?
Avatar billede zenze Nybegynder
29. oktober 2003 - 22:31 #17
Husker du at installere chipset-driverne til dit bundkort, AGP miniport og det andet software som hører til det?
Avatar billede smukkecharlie Nybegynder
29. oktober 2003 - 22:37 #18
-i bios står harddisken på auto..var det det du mente...og den siger 160071 mb

Hmm kan problemt skyldes at jeg mangler at installere nogle drivere? skal jeg prøve at geninstallere driverne til bundkortet?
Avatar billede zenze Nybegynder
29. oktober 2003 - 22:38 #19
Avatar billede smukkecharlie Nybegynder
29. oktober 2003 - 22:39 #20
jeg synes jeg hørte et sted at xp kun kan registrere 137 gb! og det er hvad der står når jeg kører datalifeguard!
Avatar billede smukkecharlie Nybegynder
29. oktober 2003 - 22:43 #21
hmm hvordan kører jeg sfc/scannow? skal jeg bare skrive det i "KØR" funktionen
Avatar billede zenze Nybegynder
29. oktober 2003 - 22:44 #22
Størrelsen er da angivet rigtigt i BIOS. Har du kigget i egenskaber for Kontrolpanel => Administration => Computeradministration => Diskhåndtering?
Måske er der en lille "ikke allokeret" partition som skal formatteres. Se lige efter!
Avatar billede zenze Nybegynder
29. oktober 2003 - 22:45 #23
SFC /scannow WinXP CD ROMMEN i drevet - og du skriver det i kør.
Avatar billede zenze Nybegynder
29. oktober 2003 - 22:48 #24
Husk sfc /scannow tryk "space" efter SFC. Og så skal CD'en være i drevet.
Avatar billede smukkecharlie Nybegynder
29. oktober 2003 - 22:53 #25
i diskhåndtering finder jeg 129 GB.....ca 8 mindre end da jeg køret data lifeguard.....jeg prøver lige sfc...
Avatar billede smukkecharlie Nybegynder
29. oktober 2003 - 23:13 #26
hmm jeg har nu kørt sfc.... men jeg får intet svar det eneste der sker er at der popper en side op hvor der står at serveren ikke blev fundet? så jeg ved ikke hvad resultatet af testen blev?
Avatar billede zenze Nybegynder
29. oktober 2003 - 23:16 #27
Hmmm. SE lige her ang. 137GB limit:
http://wdc.custhelp.com/cgi-bin/wdc.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=533&p_created=1031763968
Kan dit bundkort supporte 48-bit addressing?
Avatar billede zenze Nybegynder
29. oktober 2003 - 23:23 #28
Der står også noget på det sidste link om ide-driverne. Oplys om navnet på dit bundkort, så kan det være at der kaan findes opdaterede drivere til det.
Avatar billede smukkecharlie Nybegynder
29. oktober 2003 - 23:28 #29
det er et asus P4G8x(deluxe) bundkort....... da jeg fik den fra midt-data havde de glemt at biosopdatere den... hvilket resulterede i omtalte problem men efter at jeg havde opdateret bios fandt den de ca 150 GB! så det må den jo gøre?
Avatar billede zenze Nybegynder
29. oktober 2003 - 23:44 #30
Her er driverne fra ASUS. Måske er de nyere end dem du har liggende på CD ROM:
http://www.asus.com/support/download/item.aspx?ModelName=P4G8X%20Deluxe&Type=Latest
Avatar billede smukkecharlie Nybegynder
29. oktober 2003 - 23:45 #31
jeg kan ikke finde nye drivere kun nye biosversioner!....
Avatar billede smukkecharlie Nybegynder
29. oktober 2003 - 23:45 #32
der var jeg for hurtig tjekker lige
Avatar billede zenze Nybegynder
29. oktober 2003 - 23:46 #33
Prøv dem. Nu går jeg til køjs, så må vi se om du har fundet en løsning i morgen.
Avatar billede smukkecharlie Nybegynder
29. oktober 2003 - 23:48 #34
ja den bios 1006 version har jeg ikke ...jeg opdaterede til version 1004 dengang....men er det sikkert at opdatere biosen med den nye version 1006.......jeg har hørt at man kan risikere at brænde lortet af!.........
Avatar billede magictouch Nybegynder
30. oktober 2003 - 07:34 #35
Hent AIDA32, et benchmark program der giver dig oplysninger om dit system, og hvad der kan opdateres: http://www.webattack.com/get/aida32.shtml
Og hvis den stadig starter med at scanne, kan du stoppe det ved at skrive i CMD: chkntfs /c c:
Avatar billede smukkecharlie Nybegynder
30. oktober 2003 - 20:51 #36
godaften zenze.... jeg har siddet og nørklet med puteren hele dagen.........intet virker! midt-data er også på bar grund og trods dine gode tips og råd har jeg besluttet at sende den til sjælland og få den kigget igennem af en tdc-teknikker i familien......god weekend

Magictouch: endnu et brugbart program tak for det..... kommandoen virkede dog ikke ...he he den kørte faktisk bare kontrollen 2 gange....god weekend og tak
Avatar billede smukkecharlie Nybegynder
30. oktober 2003 - 21:24 #37
q
Avatar billede zenze Nybegynder
31. oktober 2003 - 14:50 #38
Avatar billede smukkecharlie Nybegynder
31. oktober 2003 - 17:35 #39
hej zenze!..... det giver sgu mening! jeg siger det videre til onklen og er det grunden så smider jeg points i din retning!! Tak skal du have