Avatar billede eksperten1 Nybegynder
27. oktober 2003 - 21:30 Der er 10 kommentarer

Teoretisk spørgsmål vedr. Apache ydelse

Ja Ja, jeg ved godt at der ikke findes et let svar til det her spm. MEN...

Hvis man konfigurerer en OK maskine. Pentium 4@2.4GHz, smider godt med RAM i den, lad os sige 1GB og masser af diskplads. Læg dertil en ordentlig Internetforbindelse, 100Mbit.

Der installeres freeBSD, den skal køre Apache med PHP

Hvor mange websites kan man smide på sådan en fætter før end den brækker sig, eller rettere, før end den ikke leverer siderne hurtigt nok. Vi snakker standard sites, små dynamiske sider, ikke alverden.

Hvor mage sites kan APache håndtere, hvor kommer begrænsningen, er det i CPU tid, RAM, diske, netkort ?
Avatar billede eksperten1 Nybegynder
27. oktober 2003 - 21:32 #1
>mage = mange
Avatar billede arne_v Ekspert
27. oktober 2003 - 21:44 #2
Antal sites er helt irrelevant.

De relevante parametere er snarere:
  antal statiske sider / tids enhed
  antal dynamisk esider / tids enhed
Avatar billede mousekeeperx Nybegynder
27. oktober 2003 - 23:43 #3
det er formentlig diskhastigheden der kommer til at begrænse den først. Specielt skrivning af logfiler kan være et problem...
Men det er umuligt at sige noget konkret uden at have (mange) flere oplysninger. Hvis du snakker dynamiske sites kan dårligt skrevne sider i øvrigt hurtigt tage livet af databaseserveren

/M
Avatar billede eksperten1 Nybegynder
28. oktober 2003 - 08:45 #4
Hmm, så det kommer vist an på en prøve.

Hvis det er iorden med jer, så vil jeg lade den stå åben i et par dage for at se om der kommer nogle kommentarer eller bud.

Tak for jeres indlæg.
Avatar billede mousekeeperx Nybegynder
28. oktober 2003 - 10:19 #5
helt fint :)

Hvis der kommer nogle konkrete tal på baggrund af de oplysninger du har givet, bør du tage dem med et gran salt - de KAN ikke være seriøse...

Hvad er det egentlig for et spørgsmål du gerne vil have (hvilket) svar på?

Apache er en rigtig god http-server - måske den bedste der findes til platformen, men det er stadig umuligt at sige om man kan hoste 10 eller 300 sites på det setup du har skitseret

/M
Avatar billede emballage Nybegynder
30. oktober 2003 - 00:06 #6
Hej.

Da du ikke ved ret meget om hvad det er du skal hoste, kan det være at du skal starte ud med at gøre dig nogle billige a faringer. Du kan starte med en billig server plastret i et delt skab. Nu har jeg valgt webpartner da de vil også kunne tilbyde dig at stå for dns og backup til at starte med.

Eks.
http://www.proconsult.dk/katalog/m_pc/s_pc-serv/pcr-srv3/pc-serv-2u-p4va-2k4.html
http://www.webpartner.dk/

På den her måde kan du kommer op og køre for under 20.000,- kr.
Avatar billede emballage Nybegynder
30. oktober 2003 - 00:11 #7
hov

glemte at skrive at du også bare kan leje en server til at gøre dig nogle afaringer på
Avatar billede eksperten1 Nybegynder
30. oktober 2003 - 08:57 #8
>emballage
Tak for forslaget, rent faktisk så kommer spørgsmålet netop fordi jeg står med en ekstra srever og ekstra båndbredde som jeg gerne vil udnytte til at hoste på.

En del af brugerne er TYPO3 sites.
Avatar billede emballage Nybegynder
30. oktober 2003 - 11:54 #9
Har ikke de store erfaringer med drift TYPO3. Jeg vil tro, at det er ram og cpu, der først bliver en flaskehals. Du kan med fordel sætte en proxy server op foran Apache til at cache og på den måde tage lidt af trykket af.
Avatar billede eksperten1 Nybegynder
30. oktober 2003 - 12:03 #10
Jeg regner med at smide Zend accelerator på maskinen, det skulle da optimere en jævn del på PHP ydelsen.

Problemet er stadig at jeg ikke ved hvad jeg kan forvente, 10 brugere eller 1000 brugere.