Avatar billede schaumann Nybegynder
06. januar 2001 - 14:35 Der er 12 kommentarer og
3 løsninger

Delt internetforbindelse via Tele DK\'s ADSL

Jeg savner brugbare oplysninger om et netværksproblem i forbindelse med Tele Danmarks ADSL-produkt NetExpres i den udgave, hvor man får internetadgangen via et netkort: En SpeedStream 3010 ATM25 Adapter, som igen er forbundet til et ADSL modem fra Siemens.

Jeg har et lokalnetværk mellem to pc\'ere via et andet netkort, og lokalnetværket fungerer fint. Jeg ønsker også at dele internet-forbindelsen mellem de to pc\'ere, men det kan jeg ikke finde ud af at sætte op. Før jeg fik ADSL, havde jeg en udemærket løsning med en delt internet-forbindelse via et almindeligt dialup voice modem.

Imidlertid er der, så vidt jeg kan se, ikke nogen mulighed for at dele ATM-kortets forbindelse ved installeringen af den delte internetforbindelse (via Guiden Deling af Internet-forbindelse under Windows-installation).

Guiden giver ikke ATM-kortet som en valgmulighed. Jeg uden succes prøvet de tre valgmuligheder, jeg får. Lige gyldigt hvad jeg vælger, ser det ud som om, at installationen efterfølgende er mislykket. I hvert fald kan jeg ikke finde frem til det fandeblads-agtige kort, hvor jeg husker, at der skal være en fluebensboks for deling af internetforbindelse.

Gør jeg noget galt? Eller kan jeg simpelthen ikke lave delt internetforbindelse med Tele Danmarks ADSL-produkt?

P.S. Jeg har ikke fundet hjælp nok i dette spørgsmål:
http://www.eksperten.dk/spm/38167

Eller her:
http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/ics/index.htm
Avatar billede manon Nybegynder
06. januar 2001 - 14:50 #1
Dette er måske ikke et svar, men en mulighed.

Hvad med at købe en HUB ??
Avatar billede manon Nybegynder
06. januar 2001 - 14:52 #2
Godt nok er det WOL ADSL jeg bruger, men jeg tilslutter alle mine PC´er til en HUB, som er tilsluttet Routeren.

Dette må vel også kunne lade sig gøre med et TELDK ADSL modem.
Avatar billede schaumann Nybegynder
06. januar 2001 - 14:53 #3
Der er hverken en hub eller en router med i Tele Danmarks ADSL-produkt. Det er derfor, jeg har problemer.
Avatar billede savle Nybegynder
06. januar 2001 - 15:07 #4
Hej schaumann.
De kan ikke lade sig gøre uden en hub eller router. Ved ikke med to netkort i den pc der har SpeedStream kortet.Alså 3 kort.
Mvh.savle.
Avatar billede manon Nybegynder
06. januar 2001 - 15:45 #5
schaumann>
Nej da - en hub er noget du køber ved siden af *s*
Det måtte jeg også gøre, men ærlig talt - jeg har aldrig været så glad for min HUB og den utrolige nemme måde at logge sig på nettet på.

Om du kan \"dele\" dit adslmodem (ligesom de gamle 56k modemer) er jeg ikke sikker på - eks. kan jeg ikke dele min Cicso 677 router, men måtte købe en HUB.

De fås hos Datacrentrum til fra 299.- og op til 799.-
http://www.datacentrum.dk/products/default.asp?men=113&grp=21&typ=156
Avatar billede schaumann Nybegynder
06. januar 2001 - 15:52 #6
Tak for svarene. Men Tele DK\'s NetExpres bygger desværre på ATM-standarden. Dvs. at det er et ATM-signal, der kommer ud af mit Siemens ADSL-modem. Nu er jeg ikke nogen ørn til det her. Men jeg tror, at jeg af den grund ikke kan anvende de anviste hubs i svaret fra Manon. De er nemlig alle baseret på Ethernet-standarden.
Avatar billede manon Nybegynder
06. januar 2001 - 16:56 #7
Schaumann > Du har sikkert ret, men hvorfor så ikke ringe til TeleDK og bede DEM om at komme med en løsning ? :-)
Avatar billede savle Nybegynder
06. januar 2001 - 17:13 #8
Hej schaumann.
Her er nogle sider som jeg har glæde af også om hvadfor nogle hub/router man kan bruge.
http://home19.inet.tele.dk/larsjust/netexpres.html#33
Mvh.savle.
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
06. januar 2001 - 17:15 #9
i den pc med atm-kortet skal du bruge et netkort mere som du så sætter til en hub hvor du kobler de andre pc\'ere på! Du skal så lave en binding fra dit netkort til atm kortet i tcp/ip protokollen! dine andre pc\'ere på netværket skal så have det nye netkort som gateway adresse.
Avatar billede schaumann Nybegynder
06. januar 2001 - 18:05 #10
Jeg har nu fundet svaret selv ved at kigge i den danske newsgroup her:
dk.edb.netvaerk

Løsningen er at installere en lille proxy-server på pc\'en med ATM-netkortet - og så lade den anden pc, der er forbundet med den første via et ethernet-lokalnet og to netkort, gå på nettet via proxy\'en.

AnalogX er en Proxy som bruges til at skabe en delt internet-forbindelse med. Beskrivelsen og programmet findes gratis her:
http://www.analogx.com/contents/download/network/proxy.htm

Der følger en særdeles god og pædagogisk manual med.

Det virker upåklageligt.
Avatar billede eagleeye Praktikant
06. januar 2001 - 18:08 #11
Du har behov for et program som kan dele en internet forbindelse.

http://www.linkbyte.com tilbyder et program. Jeg ahr brugt programmet til modem men de understytter også DSL opkoblinger. Det installeres på den maskine med ATM kortet, den anden maskine sættet op til at internet skal gå gennem en proxyserver, som du så sætter til IP adressen på den første maskine altså den med ATM kortet.
Avatar billede eagleeye Praktikant
06. januar 2001 - 18:09 #12
Der er 30 dages prøve tid. Og de kan købes for $35, for en version hvor du kan tilslutte 5 PC\'er.
Avatar billede Slettet bruger
07. januar 2001 - 00:08 #13
Elles er der en glimrende adresse her:

http://www.xdslinfo.dk/
Avatar billede xdslinfo.dk Nybegynder
08. januar 2001 - 11:02 #14
Hvis du kører Windows 98SE, ME eller 2000 er der indbygget deling af internetforbindelsen. Men den kræver at du ud over dit ATM netkort også har et almindeligt Ethernetkort, men det lyder det også til at du har. Hvis du kører Windows i en version under 98SE er du nødt til at bruge et program til at dele forbindelsen med. Der er links til flere af disse programmer på min side som kharder refererer til ovenstående.
Avatar billede schaumann Nybegynder
08. januar 2001 - 20:14 #15
Jeg siger tak for alle der har svaret - og fordeler mine 60 point til kimrosgaard, eagleeye og xdslinfo.dk med 20 til hver. De tre svar har jeg haft mest gavn af. Som tidligere nævnt kan jeg også anbefale nyhedsgruppen dk.edb.netvaerk