Avatar billede bjorn_andreassen Nybegynder
27. oktober 2003 - 17:55 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

problemer med ftp server

Hej,er i gang med at sætte en ftp server op, og har langt om længe fundet ud af at den ip jeg havde tildelt den var en intern ip. men hvordan finder jeg ud af hvad min routers ip er, så folk kan connecte til den over internettet?

Det skulle da være muligt at lave en ftp server, når jeg er direkte forbundet til min router, eller?
Avatar billede knolde2000 Nybegynder
27. oktober 2003 - 17:56 #1
Gå ind på http://myip.dk  , der kan du se den
Avatar billede Slettet bruger
27. oktober 2003 - 17:56 #2
For at folk kan connecte til din FTP, skal de have din WAN ip.

Find den her:
http://www.myip.dk/
Avatar billede knolde2000 Nybegynder
27. oktober 2003 - 17:58 #3
Godt vi er enige phatlasse
Avatar billede bjorn_andreassen Nybegynder
27. oktober 2003 - 17:59 #4
ja men hvordan finder jeg den?
Avatar billede riversen Nybegynder
27. oktober 2003 - 17:59 #5
det er ikke nok at finde din routers ip...du skal også åbne for port 21 ( med mindre du har valgt en anden ), samt de passive porte du har valgt.
Avatar billede Slettet bruger
27. oktober 2003 - 18:00 #6
lige præcis - men du skal ikke give din routers IP til folk for at de kan logge på din FTP.
Avatar billede riversen Nybegynder
27. oktober 2003 - 18:02 #7
de skal da kende hans eksterne ip eller et hostname, som jo i bund og grund er det samme.
Avatar billede bjorn_andreassen Nybegynder
27. oktober 2003 - 18:03 #8
mhmhm altså, jeg er komplet newbie...skal bare have en ftp op at kører så jeg kan arbejde på et musik projekt med min ven....uden at skulle maile de forskellige filer hele tiden...
Avatar billede riversen Nybegynder
27. oktober 2003 - 18:04 #9
ok, men du skal stadig åbne for port 21 samt passive porte. Hvordan dette gøres kan du se i manualen til din router.
Avatar billede bjorn_andreassen Nybegynder
27. oktober 2003 - 18:05 #10
spørgsmålet er hvad ip jeg skal skrive i opsætningen af mit ftp server program, før han kan connecte til den..
Avatar billede riversen Nybegynder
27. oktober 2003 - 18:06 #11
du skal skrive din eksterne ip, hvis det er i forbindelse med opsætning til passiv ftp...ellers skal du ikke skrive noget.
Avatar billede bjorn_andreassen Nybegynder
27. oktober 2003 - 18:06 #12
hvad vil det sige at den er passiv?
Avatar billede bjorn_andreassen Nybegynder
27. oktober 2003 - 18:07 #13
og er port 21 generalt lukket fra start?
Avatar billede riversen Nybegynder
27. oktober 2003 - 18:08 #14
alle porte er generelt lukket fra start, så du skal konfigurere din router.

passiv ftp er en anden måde at køre det på. Folk der er bag router fx kan kun forbinde til din ftp via passiv ftp.
Avatar billede bjorn_andreassen Nybegynder
27. oktober 2003 - 18:22 #15
ok, har været inde i routeren og åbne for port 21, men i mit ftp server program er der noget der hedder passive ip options, der skal man angive en ip adresse og port range start...? hvilken ip skal jeg indtaste?
Avatar billede riversen Nybegynder
27. oktober 2003 - 18:24 #16
du skal indtaste den ip du kan se på www.myip.dk

port range kan fx være 9980-9999 (disse porte skal også åbnes i routeren ligesom port 21)