Avatar billede bredal Nybegynder
26. oktober 2003 - 19:30 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

2 styresystemer

Jeg har besluttet mig for at dele min computer. På min ene harddisk vil jeg installere winxp home til musik og på den anden vil jeg installere winxp home til spil og leg.

1/ Skal begge harddiskes jumpers sættes til master når der er styresystem på dem?

2/ Skal jeg bare installere winxp på den ene, så den anden eller er der mere til det?

4/ Jeg har 3 lydkort i min computer. Det ene er onboard som ikke virker ordentligt, det andet bruger jeg til spil (headset) og det trejde er mit audiophile 2496. Skal jeg på musik hdd'en / partitionen installere og derefter deaktivere de 2 andre lydkort eller skal jeg bare lade være med at installere dem?

5/ Er der andet jeg bør vide før / efter jeg går / er gået igang så den kommer til at køre optimalt?
Avatar billede Peter Nissen Nybegynder
26. oktober 2003 - 19:49 #1
Hvis vi lige tager en ting ad gangen, så forstår jeg ikke at du ikke bare installere win xp en gang på en disk, og opretter to brugere. Du kan jo stadig have musik-sager på en hd og spil m.v. på den anden. Præcis hvordan det vil virke ved jeg ikke, men du kan kun have en bootdisk, medmindre du sætter bios til at boote fra noget forskelligt hver gang, og så er det ligemeget om du sætter disken til master eller slave.

Lydkortene... jeg tror ikke helt jeg forstår spg., men du kan installere alle lydkortene og så kikke efter om der er konflikter. Hvis der er kan du altid deaktivere det/de kort du ikke ønsker at bruge.
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2003 - 20:06 #2
sæt xp cdrom i drevet når den første xp home er oppe og køre.
vælg ny indstallation og indstaller den på den andren harddisk.
i opstart vil du få en menu hvor du få 30 sek til at vælge mellem dem.
(start-kontrol panel-system-avenceret-start og genoprettelse-...her kan du ændre hvilken der skal starte først og hvor mange sek der vil gives til at vælge)
Avatar billede Peter Nissen Nybegynder
26. oktober 2003 - 20:12 #3
xou, har du så adgang til begge diske i win? Og hvordan vil du registrere begge versioner??
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2003 - 20:14 #4
jeg kan ikke se problemmet,da aktivering jo er næsten automatisk via internettet,hvis det er det du mener,men jumper betyder kun noget under win95-me ikke til xp,men hvad mener du...???
Avatar billede Peter Nissen Nybegynder
26. oktober 2003 - 20:17 #5
når den første version er registreret via nette, vil microsoft da ikke tro at den anden er en kopi??
Såvidt jeg er informeret er det kun tilladt at have en version, medmindre du har købt to CDér med xp og således har to cd-keys...
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. oktober 2003 - 20:18 #6
jeg vil også mene at vallas forslag er udmærket, du kan lynhurtigt logge af den ene bruger og over til den anden.
På den anden måde skal du først genstarte, lidt besværligt.
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2003 - 20:22 #7
nej !
aktivering betyder kun at den ser efter hardware,cpu nummer osv og kan gøres
uendeligt med den somme hardware.
hvis du vil registrer dig med begge...er det ikke nok med den ene til at få support...??
Avatar billede Peter Nissen Nybegynder
26. oktober 2003 - 20:32 #8
hmm, så hvis jeg har 10 identiske pcér kan jeg installere xp fra samme cd på alle, og alle vil blive opdateret og stå som en registreret??
Avatar billede Peter Nissen Nybegynder
26. oktober 2003 - 21:12 #9
Nå, ligeledes hvad du gør, så vil jeg mene det nemmeste ( og det som jeg mener vil køre nemmest ) er at installere en version af xp på en hd. og så have to brugere. Som retaxes nævnte det kan du snildt skifte mellem dem.
Ellers

1:
Nej, det er nok med en hd til master.

2:
Jeg ville ikke foretrække det, men det kan lade sig gøre.

4: som jeg tidligere skrev, jeg tror ikke helt jeg forstår spg.
Men prøv at installer de lydkort du vil have, og deaktiver de andre.

5: Andet: Tja, måske det som mig og xou kom ind på, men xou mener ikke at du vil få nogle problemer med reg./aktivering. Som jeg ser det, kan du få problemer, men valget er naturligvis dit.
Avatar billede bredal Nybegynder
26. oktober 2003 - 22:48 #10
Grunden til at jeg vil installere et styresystem på hver harddisk er fordi at jeg så kan lege med den ene uden at være bange for at den går ned mens jeg kan sætte den anden op til musik, fjerne alt unødvendigt og være sikker på at den ikke crashers.. for hvis styresystemet crasher skal jeg starte helt forfra med at installere alt!
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. oktober 2003 - 22:59 #11
så ustabilt er der da heller ikke, der går langt imellem at jeg oplever det.
Avatar billede Slettet bruger
27. oktober 2003 - 09:17 #12
aktivering er kun for at tjække hardware,så kan du have flere på den somme pc.
men lydkortene kan du deaktivere i enehåndtering (kontrol panel-system-enehåndtering-højre klik på det lydkort du vil deaktevere og vælg det)
eller under lud i kontrol panel vælge hvilken enhed der skal afspille lyd,eller i bios sætte dit omboud kort til desablem.
men ellers er det bare at prøve,husk ikke at gøre mapperne personlige,så kan du ikke læse dem fra den anden indstallation,hvis din første gå ned....