Avatar billede d_pro Nybegynder
25. oktober 2003 - 20:46 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Windows XP licenser

Hvor mange computere kan jeg have på en xp licens?? Jeg har et par computere derhjemme, gså ved jeg ikke om jeg må bruge den samme licens til dem alle
Avatar billede popsy Novice
25. oktober 2003 - 20:47 #1
Det må du ikke, en licens pr pc.
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. oktober 2003 - 20:47 #2
En pc pr licence.
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. oktober 2003 - 20:49 #3
nemlig.

Desuden kan kun 1 aktiverees på samme licens :)
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. oktober 2003 - 20:49 #4
MS licens bestemmelser er sådan at du må have en pc pr licence og den licence følger maskinen til graven, du må derfor heller ikke overføre en XP fra en gammel maskine du har smidt ud til en ny, eller opgradere på baggrund af en gammel licens fra en kasseret computer.

MS licensregler er lavet så de er bedst mulige for MS
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. oktober 2003 - 20:50 #5
john_stigers> du har ret og alligevel ikke helt, med en Select licens kan samme CD bruges til mange maskiner. Men den skal selvfølgelig heller ikke aktiveres
Avatar billede peet-49 Novice
25. oktober 2003 - 20:51 #6
Ikke uden grund bill, er verdens rigeste, har har handelstalent.
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. oktober 2003 - 20:55 #7
bufferzone> ja, men en sådan licens er ikke til brug hjemme i privaten, da det jo er en firma-licens :)
Avatar billede bredker Nybegynder
25. oktober 2003 - 20:57 #8
bufferzone >>det er ikke helt korekt
er det en OEM vertion , har du ret
ellers må du godt flytte den til en anden maskine , dog må den kun være instaleret på den ene af gangen
Avatar billede thesurfer Nybegynder
25. oktober 2003 - 21:00 #9
..jeg har hørt at man må installere windows på flere maskiner, men kun bruge én ad gangen :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. oktober 2003 - 21:02 #10
thesurfer> well - det er ikke korrekt.
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. oktober 2003 - 21:11 #11
bredker>Du må ikke have samme licens på to maskiner, heller ikke selvom du ikke anvender dem samtidig. Ikke med OEM, ikke med Select, ikke med nogen for for MS licence.

Fidusen med Select er at du faktisk betaler for det antal licencer du anvender, selvom det er samme CD med samme nummer. Selvom du har samme XP med samme serialnummer på alle dine maskiner, har du med andre ord betalt for antallet af licencer.
Jeg vil tro at vi har omkring 18.000 maskiner i mit firma, alle installeret med samme serialnummer, men der er selvfølgelig betalt for alle maskiner, hvorfor vi har 18.000 licencer
Avatar billede bredker Nybegynder
25. oktober 2003 - 21:16 #12
bufferzone >>du misforstår mig
du siger at man ikke må tage en licens fra en kaseret maskine og anvende den på en ny
det må du godt hvis det IKKE er en OEM vertion , da denne kun må bruges sammen med det hardware den er købt sammen med
men de andre vertioner må du godt overføre til en ny maskine , når den er slættet fra den gamle
Avatar billede fromsej Praktikant
25. oktober 2003 - 21:18 #13
Hvis du har en fuld version, altså ikke en OEM må du gerne installere den på en ny maskine, bare den er slettet fra den anden først.
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. oktober 2003 - 21:19 #14
bredker>Du kan sagtens have ret, men som jeg forstår det følger licencen maskinen fra vugge til grav, lige gyldigt hvilken licence. Dette er en skærpelse fra win 95/98 hvor du godt måtte overføre en licen der ikke var købt som OEM. Men jeg er som sagt kun 99% sikker
Avatar billede bredker Nybegynder
25. oktober 2003 - 21:20 #15
ja og jeg er 100 % sikker
Avatar billede bredker Nybegynder
25. oktober 2003 - 21:21 #16
og med OEM kan du enda købe den sammen med de enkelte hardware som feks et netkort eller en mus
så er det denne hardware den følger
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. oktober 2003 - 21:42 #17
110% sikker på at bredker har ret :)
Avatar billede bredker Nybegynder
25. oktober 2003 - 21:43 #18
ingen højere