Avatar billede -kris- Praktikant
25. oktober 2003 - 13:26 Der er 24 kommentarer og
2 løsninger

3 pc'er + 1 router, netværk - hvordan?

Hej,

Vi har 3 pc'ere som pt. ikke er i nogen form for netværk.
Vi har nu fået adsl, dvs. 1 zyxel router som vi har tilsluttet vores ene pc vha. et netkort.
Nu kunne jeg godt tænke mig at alle 3 pc'ere sad i et netværk og alle kunne få adgang til internettet gennem zyxel routeren. Jeg har næsten gættet at første skridt må være at sætte netkort i de 2 øvrige maskiner også - Men hvad mangler jeg ellers? Skal jeg bruge en switch/hub ell. lign.? Og hvordan sættes det ellers sammen og op (både hardware og softwaremæssigt)?
Hvis der er nogen der har en UDFØRLIG manual/forklaring vil jeg blive meget glad, det må meget gerne være sådan skridt for skridt - helt skåret ud i pap:-)

Mange hilsner
Kristina
Avatar billede halifax Nybegynder
25. oktober 2003 - 13:33 #1
Avatar billede espersen Novice
25. oktober 2003 - 13:40 #2
Hvilken model af Zyxel router har du ?
Avatar billede -kris- Praktikant
25. oktober 2003 - 14:22 #3
Så vidt jeg kan se hedder den Prestige 650R-31/33
Avatar billede halifax Nybegynder
25. oktober 2003 - 14:33 #4
Ved at gå ind på  http://www.zyxel.dk/  og finde produktet, Prestige 650R, ses at den har indbygget 4 ports switch.

Disse porte skal bruges til det interne netværk (LAN) til at koble dine maskiner på, mens porten til det eksterne netværk (Internet - WAN) skal bruges til at plugge ADSL forbindelsen i.

Hvordan det yderligere forløb skal være (konfiguration - opsætning) bør fremgå af manualen til routeren.
Samthjælp fra det link jeg har lagtovenfor.
Avatar billede espersen Novice
25. oktober 2003 - 14:37 #5
ud fra dette link har det ikke 4 ports switch ... Dette link har et billede af bagsiden af routeren...  (er det denne)
http://www.cybercity.dk/privat/support/adsl/adsl_udstyr/zyxel_650r/fysisk_tilslutning/
Avatar billede halifax Nybegynder
25. oktober 2003 - 14:46 #6
Fint point fra espersen.  :)
På Zyxel.dk kan jeg ikke finde noget med 31/33

Prestige 650R har ikke indbygget switch.
Det har Prestige 650HW.
Vi må ha' det afklaret med -kris-
Avatar billede -kris- Praktikant
25. oktober 2003 - 19:03 #7
Routeren er ganske rigtig leveret af Cybercity - og bagpå er den magen til tegningen på espersens link. Inden jeg fik den troede jeg faktisk at jeg kunne tilslutte flere pc'ere dirkete i routeren, men nu kan jeg ikke lige se hvordan....
Avatar billede -kris- Praktikant
25. oktober 2003 - 19:05 #8
ang. manualen til routeren så er det en pdf. fil på ca. 250 sider, som jeg hverken kan finde hoved eller hale i... ;-)
Avatar billede espersen Novice
25. oktober 2003 - 20:30 #9
bare rolig : sådan er manualer alt for tit; derfor læser vi dem først når der står sort røg ud af apparatet  ;-)
Avatar billede espersen Novice
25. oktober 2003 - 20:34 #10
Men tilbage til jeres problem! For at I ikke investerere forkert/for meget i diverse udstyr synes jeg at vi lige skal vide om det kun er de 3 maskiner der skal på nettet via jeres forbindelse - eller om der i disse trådløse tider også bliver behov for at kunne hjælpe en laptop med wireless lan på nettet ??
Avatar billede espersen Novice
25. oktober 2003 - 20:50 #11
I har vel egentlig 2 løsninger:

1. at lade en computer sørge for at dele forbindelsen til de 2 andre (men dette kræver at computer 1 er tændt for at nr. 2 og 3 kan komme på nettet!)

2. Bruge en Switch/router der altid er tændt og dermed kan hvilken som helst af de 3 computere komme på nettet når, den enkelte ønsker det (den løsning vil jeg anbefale jer)

Lad os vente lidt med den specifikke forklaring til opsætning af hele netværket indtil vi ved hvilken løsning der vælges af KRIS!

Hvis I ikke skal have mange maskiner på internettet (og heller ikke Wireless) så er der her et ok køb (både godt og billigt): til knap 400,-

Den vil faktisk kunne komme til at erstatte jeres nuværende router, da den både er router og Switch på en gang: den holder forbindelse til nettet og deler forbindelsen til op til 4 stk. pc'ere via alm. netkabel.

http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1674597895
Avatar billede -kris- Praktikant
26. oktober 2003 - 08:52 #12
Har læst lidt på Halifax's link... Og tænker nu at det ville være smart om det var muligt også at tilslutte en printer (eller 2) i netværket - er det muligt? Det er "almindelige" hp printere med USB tilslutning.
Jeg hælder mest til løsningen med en switch (hvis det kan gøres til en overkommelig pris - 400 kr lyder ok) - jeg ikke synes det er så smart, at man er afhængig af, at 1 pc er tændt for at en anden kan komme på nettet. Jeg ved ikke om det er "standard" når vi taler netværk - men det skal være muligt at dele filer på de 3 maskiner:-)
Hilsner Kristina
Avatar billede lassevang Nybegynder
26. oktober 2003 - 08:59 #13
Øhhh lad mig lige spørge om noget har dine computere netkort?
Avatar billede espersen Novice
26. oktober 2003 - 11:23 #14
Jeg har set et af dine tidligere spørgsmål, og går ud fra at I allerede har investeret i netkort til de 3 maskiner...

En USB-printer kan godt deles på netværket, hvor der igen er 2 muligheder:
1. Tilsluttet Computer 1 og deles med netværket så nr. 2 og 3 kan dskrive til den (men kræver at Computer 1 er tændt)
2. I køber en noget dyrere Router, der foruden Router og Switch til at dele internetforbindelsen også har en USB-printserver (jeg har set denne hos www.shg.dk: Netgear FWG114P, Wireless Access Point/Router, Firewall, USB Printserver, 4 port switch)
Den kan klare: Trådløs netværk, 4 pc'ere til alm. netkabler og 1 USB printer men koster 1.899,- ; ingen tvivl om at det er en lækker løsning, men måske også en hel dyrere)

Den enkelte computer kan sættes til at ville dele dens filer og printere med andre brugere på netværket. På en computer med følgende drev
A (diskette)
C (harddisk med styresystem, Windows etc.)
D (Harddisk/partition med diverse dokumenter, filer osv.)
E (CDrom drev)

Fx. kan den sættes til kun at dele D-drevet og de printere der evt. er tilsluttet via USB-port.
Avatar billede espersen Novice
26. oktober 2003 - 11:35 #15
Har dog lige set en PrintServer hos PRC-data.dk til små 998,- som kan klare 2 USB-printere og 1 med parrallel tilslutning. (det giver så ca. 1400 ialt)

http://www.prc-data.dk/ProduktLinkFrame.asp?produktId=23220844

Men HVIS jeg skulle vælge mellem de dyrere løsninger ville jeg helt sikkert tage Netgear til 1.899,-  pga. at den også har trådløs internet og dermed er mere fremtidssikret
Avatar billede -kris- Praktikant
26. oktober 2003 - 11:47 #16
Jeg har ikke netkort i alle maskinerne endnu (men det ved jeg godt kræves;-) så det køber jeg på mandag). Udfra oplysningerne synes jeg det er for dyrt at invistere i en Switch med Printserver - nøjes med at sætte printerene direkte til pc'erne og så dele dem den vej.
Så vil jeg købe en "alm." switch - hvordan så er det bare et spørgmål om at sætte netværkskabler fra netkortne og routeren ind i switchen, er der en hel masse software-mæssigt jeg skal ind og konfigurere?
Avatar billede espersen Novice
26. oktober 2003 - 12:00 #17
Det er nogenlunde nemt ;-)
Sådan ser det nogenlunde ud i skematisk form:

Væg -> Fordelerboks -> Router -> PC1
                                    -> PC2
                                    -> PC3

Forstået på den måde at alle 3 PCere er forbundet med Routeren via et netkabel. Dvs. du mangler netkort til de netkort-løse pc'ere samt netkabel, der skal gå fra Routeren og ud til de 3 maskiner.

Et pris-eksempel:
10 m skærmet netkabel til 55,-
15 m skærmet netkabel til 65,-
  (skærmet betyder beskyttet mod anden elektrisk støj, hvis kablet skal ligge sammen med andre ledninger m.v.)

Software mæssigt er der meget lidt at ordne. PC'erne skal i netværksindstillinger være indstillet til at automatisk at få tildelt IP og DNS (fra routeren). Samt at de vil dele filer og printere med andre på netværket.

Arbejdsgangen er at arbejde med PC1/routeren i første omgang og når den kan komme på nettet, så arbejde med de 2 sidste.

Routeren konfigureres via din webbrowser, hvor du skal indtaste din evt. faste IP-adresse (har du fast IP-adresse eller Dynamisk IP?), DNS m.v. hos Cybercity (man kan sige at Routeren skal have de oplysninger som du i dag har lagt ind i netværkindstillingerne i pc'en)
Avatar billede -kris- Praktikant
26. oktober 2003 - 12:24 #18
Jeg har dynamisk IP adresse.
Når du i overstående skriver router - så betyder det den nye router/switch som jeg skal købe - ikke?
Fordelerboks... er det den der "splitter" der sidder og deler telefonstikket mellem routeren og telefonen? Eller?
Avatar billede espersen Novice
26. oktober 2003 - 14:23 #19
ja og ja

Den Dlink Router har en indbygget switch (derfor)
Den splitter er nemlig en fordeler (fordeler tlf-signal og internet)

Da du har dynamisk IP skal Routeren også sættes op til at blive tildelt en IP og DNS hos Cybercity (som sagt så gøres det via browser)
Avatar billede badehatten Nybegynder
26. oktober 2003 - 14:43 #20
Husk, at de routere Cybercity anvender er med indbygget ADSL-modem. Derfor kan de ikke umiddelbart udskiftes med de prisbillige ethernet-ethernet routere, der findes så mange af. Med andre ord: drop tanken om at købe en router.
Avatar billede espersen Novice
26. oktober 2003 - 15:29 #21
Hvis badehatten har ret så skal der blot investeres i en switch stedet (pris 349,-)
Fx. en http://www.m-e.dk/shop/productinfo.asp?id=1904

Den adskiller sig ikke nændeværdigt fra mit første forslag - den er blot ikke router.

NB! hvis du køber vi nettet har du 14 dages fuld returret fremfor at købe personligt i en butik.
Avatar billede espersen Novice
26. oktober 2003 - 15:37 #22
Sådan ser det nogenlunde ud i skematisk form:

Væg -> Fordelerboks -> Zyxel-ADSLModem -> SWITCH ->PC1 & PC2 & PC3
Avatar billede -kris- Praktikant
27. oktober 2003 - 18:23 #23
Hej igen,

Så har jeg købt en switch... fik ikke lige fat i netkort idag, men nu har jeg forbundet router/adslmodem, switchen og den ene computer og det fungere fint, derfor lukker jeg dette spg. nu:-) Tak for hjælpen!
Jeg vender sikkert frygteligt tilbage når jeg har fået netkort i de øvrige pc'ere og skal til at lave fildeling osv:-)

Mange hilsner
Kristina
Avatar billede lassevang Nybegynder
27. oktober 2003 - 18:25 #24
Det er altså nødvendigt med de netkort for du kan ikke få internet uden dem ( men det vidste du da godt )
Avatar billede halifax Nybegynder
27. oktober 2003 - 22:41 #25
Får du brug for at lave et nyt spørgsmål om at få de andre computere koblet til, kan du lige lave en henvisning tildette spørgsmål.
Avatar billede dyrbye Praktikant
23. januar 2004 - 12:49 #26
Jeg overvejer fuldstændig samme opsætning.
adsl, router/switch, 2 x pc (de har netkort)
Kan jeg få min printer og kommende scanner til at fungere til begge pc?