Avatar billede vasquez Nybegynder
25. oktober 2003 - 02:00 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Kopiering af filer fra Windows genoprettelseskonsol

Af en eller anden grund er min Windows installation blevet ødelagt. Dette er problematisk da jeg har nogle filer på C-drevet som jeg meget gerne vil gemme. Disse ligger i mappen "Documents and Settings" som er placeret i C-drevet. Installationen kan ikke repareres gennem Windows-cd'ens reparerings funktion da der er et par filer som installationen kke kan finde på cd'en. Det jeg så havde tænkt mig var at gå ud i genoprettelseskonsollen og kopiere filerne fra Documents and Settings til en diskette. Imidlertid kan jeg ikke gå ind i mappen "Documents and Settings" fra genoprettelseskonsollen. Faktisk kan jeg ikke gå ind i nogen mappe i roden udover Windows mappen. Hvergang får jeg beskeden "Adgang Nægtet". Nogen der ved hvordan jeg kan kopiere mine filer, endten fra genoprettelseskonsollen, eller på en eller anden måde.
Avatar billede freakk Nybegynder
25. oktober 2003 - 02:05 #1
Brug en boot-disc der starter op i DOS..
og hent dine filer ud på en diskette derfra !..
Avatar billede victor-1 Nybegynder
25. oktober 2003 - 02:24 #2
Har du en extra HDD kan du sætte den i som master og installere Windows på den. Derefter sætte den anden HDD i som slave, kopiere de filer du vil gemme osv.
Avatar billede freakk Nybegynder
25. oktober 2003 - 02:26 #3
victor-
rigtigt nok.. meeeen.. er det så ikke LIDT hurtigere at bruge en bootdisk ? ;-)
jeg mener... at installere windows på ny er jo ikke bare noget der kan klares på 5min !? ;-)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
25. oktober 2003 - 02:28 #4
Jeg vil foreslog at han smid harddisk i den maskine han sidder og skriver fra :)
der fra laver han en kopi af de vigtige dokumenter.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
25. oktober 2003 - 02:29 #5
Det var en mulighed - kunne selv finde på at bruge den, da jeg ikke aner hvordan man gør det (endnu) ;o)
Og metoden virker -
Avatar billede thesurfer Nybegynder
25. oktober 2003 - 02:30 #6
hvis det med bootdisken ikke virker, brug den maskine du sidder ved lige nu. Den anden harddisk skal bare være slave.. og så skal der selvfølge ikke være andre enheder der er slave på samme ide kabel (flad kabel).
Avatar billede vasquez Nybegynder
25. oktober 2003 - 02:34 #7
Der er lige nogle ting jeg skal oplyse:
Harddisken sidder i en bærebar og den er af samme grund svær sådan uden videre at tage ud. Endvidere er jeg ikke sikker på at man kan bruge alm. IDE og powerkabler til en harddisk fra en bærebar (I dette tilfæde en HP/Compaq nx7000) (ret mig hvis det er forkert)

Da harddisken som følge af Windows XP bruger NTFS-filsystemet er det desværre ikke muligt at bruge en DOS startdisk.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
25. oktober 2003 - 02:37 #8
Det havde måske været rart at få den oplysning i selve spørgsm.
Avatar billede vasquez Nybegynder
25. oktober 2003 - 02:42 #9
At en XP installation bruger NTFS giver vist sig selv.

At harddisken ikke uden videre kunne tages ud fandt jeg først ud af da dette blev mig foreslået herinde.
Avatar billede freakk Nybegynder
25. oktober 2003 - 02:43 #10
hmm...
well.. hvis du smider din win XP CD (bootable) i cd-drevet og starter op kan du vælge at starte fra CD... gør dette og når installations programmet er startet afslutter du det, derefter skulle den meget gerne hoppe ud i DOS prompten... og SÅ kan du ;-)
Avatar billede victor-1 Nybegynder
25. oktober 2003 - 02:47 #11
"At en XP installation bruger NTFS giver vist sig selv."
Nej det gør det ikke - XP kan godt fungere med FAT32.
Mente bare, at havde du skrevet det var en bærbar, ville jeg aldrig ha' foreslået det med HDD.
Men pyt nu med det - vi skal i hvert fald ikke være uvenner over det :o)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
25. oktober 2003 - 02:51 #12
havde jeg vidst at det var en bærbar, havde jeg heller ikke have nævnt det med at smide harddisken i maskinen han sidder ved :)

og det med at XP = NTFS, er forkert.. jeg holder mig til FAT32 pga kompabilitet..
Avatar billede vasquez Nybegynder
25. oktober 2003 - 03:44 #13
Ok. Beklager fejlen.

Imidlertid har problemet løst sig pga. rent og skært held. I ren desperation prøvede jeg som der først blev foreslået at bruge en DOS-startdiskette (Windows 98) selvom jeg viste at jeg havde NTFS filsystem. Af uransagelige årsager fik denne diskette XP til at starte op (ved ikke hvorfor) diskettens opstarts menu dukkede ikke engang frem. Systemet startede op til jeg havde logget på, så var der bare en helt blå skærm. Imidlertid kunne jeg stadig logge på computeren fra netværket, og pga. Windows automatiske, skjulte, deleing af C-drevet (som jeg ellers hader) redde mine filer.
Avatar billede rimax Nybegynder
25. oktober 2003 - 05:24 #14
Man kan godt bruge en dos bootdisk der kan læse læse ntfs.
Jeg har en der kan !
Avatar billede victor-1 Nybegynder
25. oktober 2003 - 12:10 #15
Det er ok jeg ikke får point, men mit svar er faktisk lige så rigtigt som "freakk's", da hoved essensen i dit sprgsm. lød som så:

(Nogen der ved hvordan jeg kan kopiere mine filer, endten fra genoprettelseskonsollen, eller på en eller anden måde.)

Denne sætning slutter med "en eller anden måde" - mit løsnings forslag var så afgjort også en MÅDE.

Men som sagt så pyt med pointene, jeg bryder mig bare ikke om, at blive "skubbet" til side, når jeg ved jeg har ret.