Avatar billede photoshop6_user Nybegynder
24. oktober 2003 - 04:18 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Tvkort - Selector optaget i højkvalitetsDivX

Jeg vil gerne have info om et PCI Tvkort der kan opfylde disse krav:

Stereo Lyd
Vise og optage tv i mindst 1024x768 opløsning
Kompatibel med Fjernbetjening
Godt optage software såsom WinDVR eller andre
Ingen Interferens eller streger i billedet
Skarpt og roligt billede
Ingen unødig støj/knasen fra lyd

Tvkortet skal bruges udelukkende til at optage film og serier fra en Selector(digital billede og lyd)i højeste kvalitet/opløsning som muligt.

Jeg koder så filmen til Divx i ca. 2400-2800 kbps. = ca. 1700 mb for en normal længde film.

Kan mit system: AMD Athlon 1.250Mhz, 256MB Ram, 32 MB Geforce 2 MX 400, 40 GB HDD, Win XP Professional, udnytte et tvkort optimalt, eller skal jeg have hurtigere pc for at kunne optage i superkvalitet??

Jeg har hørt godt om Terratec Cinergy 400/600 - kan det leve op til disse krav?

Mvh
photoshop6_user
Avatar billede photoshop6_user Nybegynder
24. oktober 2003 - 05:05 #1
Rettelse: Jeg mente "Vise og optage tv i mindst 720x576 i MPEG-2 opløsning"
Avatar billede Slettet bruger
25. oktober 2003 - 13:05 #2
Vise og optage tv i mindst 720x576 <--- Her kan de fleste kort være med til omkring 1000 kr.

Godt optage software såsom WinDVR eller andre <--- Jeg vil nu ikke opfatte WinDVR som godt, men det er nok en smagssag. Jeg bruger VirtualDub (det er forøvrigt gratis).
Brug et "loseless capture codec" som f.eks. huffyuv. Så kan du faktisk ikke capture i bedre kvalitet.
Herefter kan du re-encode til f.eks. DivX eller Xvid.

Ingen Interferens eller streger i billedet <--- Her kan de fleste kort også være med. Men det vigtigste her, er at signalet er i orden. Brug helst SVHS hvis du har mulighed for dette.

Skarpt og roligt billede <--- Igen skal signalet være i orden.

Ingen unødig støj/knasen fra lyd <--- Her vil et par gode kabler nok være OK. Men det fleste standard kabler kan snildt bruges.

Og din PC egner sig fint til dette.

Held og lykke med det :o)
Avatar billede Slettet bruger
25. oktober 2003 - 13:06 #3
Her er forøvrigt en guide til VirtualDub:
http://www.digitalempire.frac.dk/capture.shtml
Avatar billede photoshop6_user Nybegynder
25. oktober 2003 - 13:22 #4
Tusind tak for hurtigt svar phatlasse -

men hvilke(t) kort til omkring de 1.000 kr, ville du anbefale til mit ovennævnte brug ?

Mvh
photoshop6_user
Avatar billede Slettet bruger
25. oktober 2003 - 13:40 #5
Her er et par forslag:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1554587899

http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1554607892

Der er dog svært at finde info, om hvor høj en opløsning de kan capture i.
Avatar billede Slettet bruger
25. oktober 2003 - 13:40 #6
Jeg tror faktisk jeg ville nuppe det første :o)
Avatar billede photoshop6_user Nybegynder
25. oktober 2003 - 13:54 #7
Okay - det er også Terratec 400/600 jeg har hørt mest/bedst om, så det passer fint at du også anbefaler 600'eren - Tak ;)

Mvh
photoshop6_user
Avatar billede Slettet bruger
25. oktober 2003 - 14:14 #8
any time... :o)