Avatar billede rubino Nybegynder
23. oktober 2003 - 01:29 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Spontan reboot og programfejl.

Jeg har de sidste par dage oplevet spontane reboots samt programmer der går ned...

Jeg fik hurtigt mistanke om mulig fejl på min Ram (se specifikationer her under) og downloadede memtest86 fra www.memtes86.com. Når jeg køre testen får jeg flg. fejl.

TST  Pass  Failing adr      Good    Bad  Err-Bits  Count
1    0  000009a008  0,6MB 00000000  00070000      1
1    0  000009a00c  0,6MB 00000000  00000300      1

Jeg har søgt på nettet og ikke fundet frem til hvad fejlen betyder.

For at udelukke fejl på det ene ram modul har jeg kørt test med et modul ad gangen i de forskellige RAM slots med samme resultat...

Jeg er derfor efterhånden blank. Skyldes fejlen mit bundkort eller CPU.

Jeg har installeret alle de nyeste drivere til min hardware...

Håber der er et klogt hovede der kan give mig et rå om hvad der er galt.

Jeg kan lige sige at jeg har ikke overclocket min PC.

På forhånd tak

PC spc.

Bundkort: Gigabyte GA-7VAXP BIOS F14
RAM 2 * 512 MB Samsung 2700 DDR
1* Maxtor 30 GB
1* Segate 80 GB
1* Western Digital 80 GB
Grafik: Saphire 9500 Pro Radeon
Lyd: Creative 5.1 Live Player
CPU AMD 2600+ 266 FSB
Pionere DVD 16*
Liteon 16* brænder
Avatar billede andersenph Nybegynder
23. oktober 2003 - 07:26 #1
Det første jeg kommer til at tænke på er om din psu er stor nok.....
Hvad har du 300W  400W?
En anden mulighed kunne være varme......
Køler du din cpu ordentligt? Hvad ligger din cpu temp på når din pc går ned?
Avatar billede rubino Nybegynder
23. oktober 2003 - 09:58 #2
En lille opfølger.

Jeg har en 400 W PSU. Tempraturen på min CPU er omk. 40 grader, system temp. er omk. 30 grader.

Jeg har 2 kabinetblæsere monteret, hvor af en blæser ind over mine harddisks og en anden suger luften ud, så der skulle ikke være problemer med for høje temprature.

Hilsen
Johnny
Avatar billede andersenph Nybegynder
23. oktober 2003 - 10:38 #3
http://www.active-hardware.com/english/misc/sandra.html
Prøv at bruge dette diagnostic program og se om du kan komme nærmere på årsagen til problemet....
Avatar billede rubino Nybegynder
23. oktober 2003 - 10:55 #4
Jeg kan ikke lige se hvad et bencmarking program skal kunne gøre for mig. Jeg vil forvente at mit windows bare crasher som det plejer.

Hvis du har en ide til en bestemt test jeg skal køre vil jeg meget gerne vide det.

På forhånd tak

Johnny
Avatar billede andersenph Nybegynder
23. oktober 2003 - 12:15 #5
Du kunne jo teste dine ram ;0)
Ej undskyld, men jeg kunne ikke lade være....
Du kan teste dine komponenter og måske finde synderen under een af disse tests.
Det er jo lidt som udelukkelsesmetoden vi må arbejder ud fra.
Det kan du gøre på to måder. Enten tester du via software eller også piller du komponenter ud ind til du har fundet synderen.
Du kan jo gøre det at du piller alt isenkram ud undtaget den disk du har dit OS på og se om det så kører. Derefter sætter du een komponent i af gangen....
Det kan være en hdd der driller eller det kan være dvd drevet eller brænderen...
Eller det kan være du skal udskifte dine ramblokke....
Der er ikke andet at gøre end at prøve sig frem, med mindre du har garanti på hele dynen...
Avatar billede rubino Nybegynder
23. oktober 2003 - 16:31 #6
Ha ha andersenph ;-)

Det kan ikke være harddisk eller CD/DVD drev der driller da de jo ikke bliver teste af memtest86..

Fejlen må ligge i RAM, CPU eller bundkort.

Jeg kan dog sige at min computer har kørt uafbrudt i 12 timer uden reboot nu, så måske den har kureret sig selv :-)

Men jeg prøver liuge at køre et par stress tests på den når jeg kommer fra arbejde.

/J
Avatar billede andersenph Nybegynder
24. oktober 2003 - 07:08 #7
Du har ret mht. til at memtest ikke har noget med drevene at gøre.
Det kan sisoft sandra jo hjælpe dig med.
Jeg er da spændt på om du er sluppet af med dit problem eller om du kommer årsagen nærmere.

Mvh.
andersenph
Avatar billede rubino Nybegynder
05. januar 2004 - 14:36 #8
Ups jeg havde glemt at lukke dette spørgsmål...
Avatar billede rubino Nybegynder
05. januar 2004 - 14:40 #9
til andersenph, du skal lige lave et svar for at få dine point..
Avatar billede andersenph Nybegynder
05. januar 2004 - 15:14 #10
:0)