Avatar billede klud Praktikant
22. oktober 2003 - 22:33 Der er 2 kommentarer og
5 løsninger

Trådløst netværk

Hejsa alle eksperter.
Jeg vil høre om der er nogen af jer der vil dele jeres erfaringer med trådløst internet med mig.
Jeg står og skal til og flytte, og i den ny lejlighed har går allerede nu og pusler lidt med tanken om trådløst netværk.
Så mine spørgsmål går på.
- er det nemt at sætte op?
- hvad kan man forvente af fart på det interne net?
- Hvilket prisleje snakker vi om?
- Hvor langt kan det række, og kan man gøre noget for at gøre rækkeviden længere.
- Sikkerhed?
- Ellers hva i kunne finde på jeg kan bruge.?

Mvh
Kommende trådløs netværksadmin :o)
Avatar billede kennyb Nybegynder
22. oktober 2003 - 22:40 #1
de kan oftes nå omkring 100 meter med en hastighed på 10 mbit. pris kan du altid se på www.edbpriser.dk nemt at sætte op? det kommer an på så meget... Der er mulighed for at kryptere forbindelsen

--- en lille sang ;-)

/Kenny
Avatar billede togsverd1985 Praktikant
22. oktober 2003 - 22:48 #2
Mit trådløse netværk er rent ud sagt pisseelendigt... en pygmæ router/accespoint fra linksys som forbinder en bærbar og en stationær og samtidig sender dem på nettet.. jeg kan sagtens opnå max internethastighed (jeg har ADSL 512/512) men de 10mbit som loves på pakken er fis i en hornlygte.. at overføre noget tager monsterlang tid... tager fx 10 minutter at overføre 30 mb... !!!.... og signalet bliver svagere når det kommer 6 meter væk...

Men det er nok fordi mit er skod og 1 år gammelt men stadig...

Og glem ikke at du bliver skamristet af stråling...

STICK TO LAN!!!

/Christian
Avatar billede kennyb Nybegynder
22. oktober 2003 - 22:50 #3
enig... ville også bore nogle huller i stedet for,,!
Avatar billede klud Praktikant
22. oktober 2003 - 23:20 #4
Er der slet ingen der har positive oplevelser med Trådløst Netværk.
Avatar billede lap Nybegynder
22. oktober 2003 - 23:29 #5
Jeg er bruger at et trådløst lan som nu er næsten 2,5 år gammelt. Det er et lucent (som har skiftet navne et par gange siden) - det har virket fra dag 1, og dækningen er uden problemer 30-35 meter igennem 2 etageadskillelser (1*beton og 1*træ).

Jeg har aldrig haft problemer, og da det er privat netværk, så har jeg alene mac-filtrering på dettet. Hvis jeg bruger pcbank eller arbejder, så er data krypteret med enten ssl eller vpn, så jeg har ikke brug for yderligere sikkerhed.

Det er korrekt hvad der skrives ovenfor - hvis der skal transporteres store datamængder, så er 11Mbit (som er ca. 5,5Mbit upload og 5,5Mbit download) ikke specielt hurtigt.

Du kunne overveje 54Mbit i stedet for - der falder rækkevidden dog noget. Jeg har endnu ingen erfaringer med det, men går da og overvejer et skifte.

Prismæssigt kan du etablere et 11/22Mbit netværk for omkring 1200-1500. 54Mbit koster lidt mere - formentlig omkring 2000-2500.

Så jeg vil gerne anbefale det - men køb kvalitet.

Rækkevidde kan forbedres med bedre antenner.
Avatar billede bufferzone Praktikant
23. oktober 2003 - 09:07 #6
Du bør bestemt overveje at gøre det med kabler.

Kabler giver meget højere hastighed. Du kan med kabler få gigabit for de samme penge som trådløst koster.

Udviklingen gør at det er dyrt at skifte trådløse komponenter i forhold til kabel komponenter. DVS. du kommer hurtigt til at side med en gammeldags installation du ikke har råd til at skifte. Kablerne koster jo ikke det vilde og bruger du gode kabler kan de ofte bevares.

Sikkerheden er meget lettere at håndtere med kabler end ved trådløst.

Trådløs er ret følsomt over for lokale forhold. Aludampsoær i væggene, eletronisk støj fra elektriske apparater kan nedsætte hastigheden meget på trådløst.

Men for at svare på dine spørgsmål:

Hvis du er heldig med de lokale forhold er det let at sætte op, du kan få det for 2000,- til 3000,- kr hvis du vil have godt udstyr og 3 til 4 computere på, kan dog sagtens fås helt ned til under 1000,- på tilbud (Aldi i sidste uge). Normal rækkevide 30 meter men kan ved gode forhold række længere. med retningsbestemte og line-off-site kan du få det til at række helt op til 10 til 14 Km. Sikkerheden er, som jeg allerede har været inde på et problem, det kan dog løses rimeligt, med forskellige former for kryptering og andre ting.

Jeg har da positive oplevelser med trådløst, men jeg anvender det ikke som erstatning for kabler, jeg anvender det som trådløst net, der hvor jeg har behov for at folk kan komme med deres bærbare pc'ere og tilslutte sig flydende. Mit trådløse net er opsat som hotspot, hvorfor sikkerheden ikke er noget problem, alle må tilkoble og der ligger intet der ikke må ses af andre. Hastigheden er heller ikke noget problem, det anvendes ikke til noget hvor den er kritisk, til dette har jeg opsat en switch med kabelforbindelser folk kan tilkoble sig
Avatar billede deafstar Nybegynder
23. oktober 2003 - 14:33 #7
Hi

Jeg har selv lige købt Wireless til mit hus,

Jeg købt den her box.
http://www.netgear.co.uk/html/prod_routers_adsl_dg824m.htm
Da er modem i den, router, firewall, og wireless network. 4-1

Den er meget nem og set up, det tog mig CA. 20 unden og kik i "bogen"

Og Netgear's KundeSupport, er helt i top.

Tak
DeafStar*