Avatar billede morten_21 Nybegynder
22. oktober 2003 - 19:20 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Finde IP på en LAN maskine

Jeg har et lokalnetværk mellem 2 maskiner, hvor den ene er gemt godt væk, og uden skærm/tastatur/mus. Istedet bruger jeg VNC til at fjernstyre den med.

Nu er problemet så at TDC har været så flinke at skifte mine IP adresser - og så har jeg jo lidt svært ved at bruge VNC.

Derfor har jeg brug for at vide den nye IP på den "gemte" computer. Jeg har netværksadgang til den, altså det normale netværk virker fint.
Jeg ved godt at VNC burde kunne bruge computernavne istedet for IP'er men det fungerer ikke.

Hvad kan jeg gøre? Findes der en ping kommando eller et lille fikst program der kan vise IP'en på alle maskiner på netværket? Eller skal jeg ha' den gravet frem, og smække skærm og keyboard på?
Avatar billede riversen Nybegynder
22. oktober 2003 - 19:23 #1
hvis du har netværksadgang hvorfor bruger du så TDC adressen og ikke den lokale adgang?
Avatar billede ddobbeltv Nybegynder
22. oktober 2003 - 19:26 #2
i dos prmpt
skriv
ping <PCNAVN>
hvis du kan huske det..
Avatar billede morten_21 Nybegynder
22. oktober 2003 - 19:27 #3
Det burde VNC også, men jeg kan ikke få det til at virke. Så indtil nu har jeg klaret mig med at køre det over den globale IP.
Avatar billede cult Nybegynder
22. oktober 2003 - 19:27 #4
De fleste routere kan vise en liste over alle LAN IP'er.
Avatar billede riversen Nybegynder
22. oktober 2003 - 19:29 #5
morten: hvis ikke det virker over lokalt ip er det din LAN opsætninger der ikke er korrekt
Avatar billede cult Nybegynder
22. oktober 2003 - 19:32 #6
Kan heller ikke helt forstå det, at TDC skifter en WAN IP burde jo ikke påvirke LAN IPerne.
Avatar billede morten_21 Nybegynder
22. oktober 2003 - 19:33 #7
Jokkejensen>>
No can do.. Jeg kan godt huske computernavnet (det står jo også ved de delte mapper jeg kan se), men den kan ikke finde noget. Har prøvet både med og uden "\\" og case-sensitive.. :-/

cult>>
Yep, men jeg har ingen router - de kører i en switch og direkte ud.

Riversen>>
Ok, men skidtet har jo fungeret indtil den globale IP'en blev ændret - om det er optimalt eller ej, er forsåvidt lige meget. Jeg skal bare kende den nye IP uden at skal til at døje med skærm osv.
Avatar billede cult Nybegynder
22. oktober 2003 - 19:37 #8
Hvis du ikke kan tilslutte til den i Windows Explorer, er der tydeligvis et eller andet galt... Har du prøvet at genstarte maskinen for så at se om DHCP tildeler den en ny adresse? Det burde ske automatisk, men genstartet skader vel ikke...
Avatar billede squashguy Nybegynder
22. oktober 2003 - 19:43 #9
prøv at fyre disse af kommandoer

nbtstat -c
netstat
Avatar billede renehinsch Praktikant
22. oktober 2003 - 19:52 #10
Skan evt dit netværk med wpsweep http://ntsecurity.nu/toolbox/wpsweep/
Det giver dig alle ipadresser inden for en adresse range.
Avatar billede renehinsch Praktikant
22. oktober 2003 - 19:54 #11
Forudsætter her at det er et lokalnetværk og ikke et extranet.
Avatar billede morten_21 Nybegynder
22. oktober 2003 - 20:17 #12
squashguy>>
netstat og nbtstat -c giver mig ikke rigtig nogle brugbare resultater.

renehinsch>>
Fint værktøj - men det er netop den globale IP på en netværkscomputer jeg skal bruge jo. Sætter jeg den til at scanne fra. f.eks. 80.0.0.0 til 80.254.254.254 kommer der jo temmelig mange resultater.

Nogen der har en god idé til hvad jeg kan gøre?
Avatar billede fortes Nybegynder
22. oktober 2003 - 21:29 #13
prøv denne kommando
nslookup <pcnavn>
Avatar billede morten_21 Nybegynder
22. oktober 2003 - 22:24 #14
Hmm.. underligt. Når jeg prøver med "nslookup computernavn" får jeg bare "non-existent domain" - også på den maskine jeg sidder ved nu.

Det dur heller ikke at scanne manuelt efter IP'en da serveren har en firewall som *plejer* at brokke sig over alt "uautoriseret".
Avatar billede zmeu Nybegynder
23. oktober 2003 - 20:49 #15
Hvad med at prøve med an packet sniffer ??
Der kan hentes flere af slagsen ganske gratis.
Så har du en mulighed for at se på den trafik du har på nettet.(incl ip adresser)

Mvh Zmeu
Avatar billede morten_21 Nybegynder
02. februar 2004 - 14:12 #16
Lukker.
Fandt aldrig ud af det.