Avatar billede djthomsen Nybegynder
22. oktober 2003 - 19:03 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Wireless lan til egen stationær?

Jeg har i sinde at købe en bærbar computer med wireless lan, og den vil jeg forfærdelig gerne ha koblet til det adsl system jeg har hjemme på min stationærer, hvad skal jeg bruge for at kunne komme på nettet over hele huset på min bærbare via min statinærer? trådløst selvfølgelig!
På forhånd mange tak!
Avatar billede renehinsch Praktikant
22. oktober 2003 - 19:08 #1
Det gør du ved at anskaffe et WLAN kort til hver a maskineren og så benytte ad-hoc (peer-to-peer) funktionen i WLAN.

Hvis du benytter en router er det bedste dog at skifte din ADSL router ud med en WLAN ADSL router + et WLAN PCCard til din stationære. Så slipper du for at den stationære altid skal være tændt.
Avatar billede p1u2 Nybegynder
22. oktober 2003 - 19:09 #2
Der kan man køre en access point fra 3Com, eller et ander mærke, den sætter man bare til sin com, konfigurer den op, til det netværk som den skal bruget til.
Avatar billede djthomsen Nybegynder
22. oktober 2003 - 19:11 #3
jeg ved desværre ikke om jeg benytter router! hvordan kan man se det?
Avatar billede renehinsch Praktikant
22. oktober 2003 - 19:19 #4
Hvis der kan sidde mere end een PC til dit netværk er det typisk en ADSL router med indbygget switch. Hvis du har et stik direkte i en USB port er der ingen router.
Fysisk er routeren en koblet til et ADSL modem som så igen sidder tilsluttet ADSL udgangen.
Avatar billede djthomsen Nybegynder
22. oktober 2003 - 19:22 #5
øhh jeg har to bokse mellem computeren og stikket i væggen er en af dem routheren?
Avatar billede espersen Novice
22. oktober 2003 - 19:25 #6
1. Hvem er din leverandør af ADSL ?
2. Kig lige på de 2 bokse (evt. bunden af dem og oplys navn + modelnr.)
Avatar billede djthomsen Nybegynder
22. oktober 2003 - 19:28 #7
teledanmark, to styks siemens xpresslink, kan ikke se det i bunden, den ende er større end den og så er der lidt andre forskelle!
Avatar billede espersen Novice
22. oktober 2003 - 19:36 #8
TDC bruger et Xpresslink D bl.a. som er en router - derfor tror jeg ikke at du behøver at skulle på internettet via din stationære (det kræver at den stationære er tændt for at deb bærbare kan komme på www.)

Fortæl lige hvordan kabler går fra væggen og helt frem til pc'en

Mit bud er at du har en router og switch, der for skal opsætningen være sådan:
Væg -> Modem/router - Switch - PC +
                              Bærbar
Avatar billede espersen Novice
22. oktober 2003 - 19:40 #9
Den ene boks (den der har forbindelse til pc'en) er der flere porte som netkablet kan sættes ind i ??
Avatar billede djthomsen Nybegynder
22. oktober 2003 - 19:46 #10
ja det tror jeg, espersen har du messenger eller lign.?
Avatar billede djthomsen Nybegynder
22. oktober 2003 - 19:49 #11
skal vist ha lidt instant hjælp!
Avatar billede espersen Novice
22. oktober 2003 - 19:54 #12
hvad er din MSN ?
Avatar billede djthomsen Nybegynder
22. oktober 2003 - 19:56 #13
ras_thomsen@hotmail.com
Avatar billede espersen Novice
22. oktober 2003 - 20:34 #14
OK vi har fundet ud af at det hardware der er: ser således ud:

Væg -> Fordelerboks -> ADSL Modem "SiemensXpressLink" -> PC

Derfor mangler vi lige en router/accesspoint så både laptop og PC kan komme på nettet.
Avatar billede espersen Novice
22. oktober 2003 - 20:42 #15
Hvilken wireless forbindelse er der på den bærbare ??
(hastigheden tænker jeg på: om det er IEEE 802.11b , 802.11g eller 802.11g SuperG)  (hhv.: 11/54/108 mbit)

Så finder vi lige bagefter et Accesspoint/router der kan klare både det alm. netkort du har i pc'en og den Wireless i laptop'en
Avatar billede renehinsch Praktikant
22. oktober 2003 - 23:26 #16
Gør lige opmærksom på at det også kan løses med 2 WLAN kort (uden access point) så der ikke behøves at ændres på ADSL forbindelsen. Men jeg kan også bedst lide løsningen med en ADSL WLAN router)

Benytter selv både DLink 614+ og ZyAir B2000 som begge fungerer udemærket.
Avatar billede djthomsen Nybegynder
23. oktober 2003 - 14:00 #17
ieee 802.11g 54 mbit!
Avatar billede espersen Novice
23. oktober 2003 - 17:52 #18
et forslag, der er til ieee 802.11g 54 mbit! (nice!) - er måske lidt dyrere end hvis du bruger renehinsch's forslag - men helt sikkert mere fleksibel, da denne har indbygget switch til at tage sig af 4 pc eller laptops med kabler.

fx en DLink 624+: http://www.m-e.dk/shop/productinfo.asp?id=18604  kr. 975,-

Ved at hente den i butikken så spare du fragten.
Avatar billede renehinsch Praktikant
23. oktober 2003 - 23:09 #19
espersen> Korrekt at 54 mbps er hurtigere, men da formålet primært er at komme på internettet kan de 22 mbps som 614+ leverer rigeligt fylde en ADSL. Altså er det kun behov for stor kapacitet mellem bærbar og stationær der dikterer valget. Og så har den i øvrigt også 4 port switch og de samme sikkerhedsfeatures som 624+. Men jeg ville måske nok også købe det nyeste og hurtigste vis prisen ikke er meget større:)
Avatar billede espersen Novice
23. oktober 2003 - 23:15 #20
nej det er jo det..
den lille (614+): 729,-
den store (624+): 975,-

Der ville jeg ikke spare - når en kammerat er på besøg, så er det nu dejligt med den største hastighed..