Avatar billede it-assistent Nybegynder
22. oktober 2003 - 14:19 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Installation af Win 2000 på Sony Vaio

Kæmpe problem med installation af Win2000 på en Sony Vaio, har kun et USB CD-Rom drev, hvor der IKKE kan bootes fra. PGA af BIOS. Har intet diskette drev og ikke mulighed for netværksboot. Har prøvet at sætte harddisken i an anden bærbar, men når den var færdig installeret kunne den ikke genkendes af Vaio'en. Er der nogle der har en løsning:-)
Avatar billede bartfreak Nybegynder
22. oktober 2003 - 14:21 #1
et bud : clone cd..lave et virituelt drev, og installere derfra..??
Avatar billede it-assistent Nybegynder
22. oktober 2003 - 14:22 #2
Hmmm, hvordan?
Avatar billede tjaz Nybegynder
22. oktober 2003 - 14:23 #3
Ved ikke om det kan lade sig gøre med Win2000, men med fx 98 kunne det lade sig gøre at kopiere cd'en over på harddisken og inst. direkte fra disken, hvis blot man fik bootet op i dospromt.

Prøv det ... ved ikke om det kan lade sig gøre :)
Avatar billede it-assistent Nybegynder
22. oktober 2003 - 14:26 #4
Der kommer så det næste problem, hvordan booter jeg i dos prompt på en ny og uformateret HD? Kan man bare kopiere Boot filer over på en HD og så kan den boote eller skal der pilles lidt ved MBr'en eller hvad?
Avatar billede tjaz Nybegynder
22. oktober 2003 - 14:28 #5
tror faktisk godt du kan kopiere bootfilerne over så den booter fra hdd som den ville have gjort fra 1,44 ... du kan jo bare formatere fra inst. når du først har fået den i gang ... så du ikke har de filer liggende når du er færdig.
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
22. oktober 2003 - 14:31 #6
det kan da ikke passe at man ikke kan boote fra dens usb cd rom drev.
hvordan havde sony ellers tænkt sig at man skulle reinstallere den ?
Avatar billede it-assistent Nybegynder
22. oktober 2003 - 14:36 #7
Rune>> Der skulle have fulgt et pcmcia-cdrom drev med, men det har jeg ikke. Kan selvfølge købe et, men nu har jeg en USB-brænder. Så derfor :-)
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
22. oktober 2003 - 14:42 #8
aha!
men når der ikke er andre muligheder for boot, så er det sgu noget af en udfordring. :-)
Avatar billede it-assistent Nybegynder
22. oktober 2003 - 14:44 #9
Jeps, derfor sidder jeg også over hiver mig lidt i håret og prøver at gi' lidt mere luft til de små grå:-)
Avatar billede bartfreak Nybegynder
22. oktober 2003 - 14:45 #10
altså jeg skyder bare.-> man laver et image af win2k, ligger det i det virituelle drev, sætter det(hvis man kan) som 1. boot, formatere og genstarter.??  :O)
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
22. oktober 2003 - 14:46 #11
og det jeg ellers ville have foreslået har du prøvet, nemlig at sætte harddisken i en anden pc.
det er underligt at vaio'en ikke kan læse den bagefter
Avatar billede it-assistent Nybegynder
22. oktober 2003 - 14:49 #12
Kan man lave en format på hardisken, således at der kan bootes på den? Ellers tænkte jeg følgende: Inst. dos 6.XX kopier Win 98 til D: og starte en inst derfra for til sidst at inst. 2000....
Avatar billede venturer Nybegynder
22. oktober 2003 - 14:54 #13
Kast HD'en over i en anden maskine.
Boot op fra en Win98 bootdisk.
Fdisk Hd'en og marker partitionen som aktiv.
Formater den med FAT(32).
Kopier mappen i386 fra Windows CD'en over på HD'en.
Skriv: sys a: c:  (dette gør der kan bootes fra HD'en).
Kast den tilbage i din Vaio.
Boot op. (HUSK at sørge for at den loader "smartdrv.exe")
skriv:  c:
skriv: cd i386
skriv: winnt /b

din Windows installation skulle gerne gå igang.
Avatar billede venturer Nybegynder
22. oktober 2003 - 14:56 #14
.... du kan også gøre det med dos 6.xx
Du skal bare vide at installation GODT kan startes fra DOS. Du behøver ikke gøre det inde fra Win98 :)
Avatar billede it-assistent Nybegynder
22. oktober 2003 - 15:17 #15
Venturer>> Hvordan er det nu man for kopieret hele indhodet af I386 over fra cd'en? Når jeg skriver copy d:\i386\*.* c:\i386, så mangler mapperne i I386?
Avatar billede venturer Nybegynder
22. oktober 2003 - 15:51 #16
xcopy d:\i386\*.* c:\i386  (mener jeg)
Avatar billede it-assistent Nybegynder
23. oktober 2003 - 14:55 #17
Okay langt om længe er det lykkedes mig at få en installation af W2k igang, men også kun igang:-( Den fortæller mig pænt at jeg nu har afsluttet MS-Dos indledningen og at jeg skal genstarte for at installationen kan fortsætte. Når pc'en har genstartet står curseren bare og blinker i venstre hjørne og der sker ikke en sk.. ?
Kunne ikke bruge Winnt /b, men brugte bare Winnt. da det andet virkede som en hjælpe fil....
HELP????
Avatar billede it-assistent Nybegynder
23. oktober 2003 - 15:18 #18
Forbandet møg, det viser sig, at når jeg nu sætter HD tilbage i en anden Bærbar, så vil den gerne fortsætte installationen??????
Avatar billede venturer Nybegynder
24. oktober 2003 - 09:41 #19
Da du afviklede fdisk for at lave partitionen, huskede du da at markere den som aktiv?
Avatar billede it-assistent Nybegynder
24. oktober 2003 - 09:49 #20
Jeps, har nu prøvet at installere Dos 6.0, virkede fint, efterfølgende kopierede jeg I386 kataloget over på C-drevet, og startede installationen med WINNT. Den går fint igang, og fortæller at denMS-DOS baserede del er færdig og at der skal genstartes for at Win2000 installation kan fortsætte. Ved genstart står curseren i venstre hjørne og blinker :-( SUR RÆV )-:

Jeg giver pointene til Venturer, da hans løsning virker, med desværre bare ikke på min Vaio.....
Er der nogle der ligger inde med et PCMCIA cd-rom drev?