Avatar billede duxz Nybegynder
22. oktober 2003 - 12:09 Der er 3 kommentarer og
3 løsninger

Hvorfor er upload dyrere end download?

Hvorfor er upload dyrere end download? Jeg kan ikke forstå det.......man skulle da tro at upload i princippet belastede systemet på samme måde som download. Er der ikke lige en "haj" der kan forklare mig forskellen.

Takker

Duxz c",)
Avatar billede bjuhl Nybegynder
22. oktober 2003 - 12:12 #1
Selvfølgelig belaster det systemet lige meget.
Men jeg tror det er fordi at ISP har en forbindelse med mere download end upload. Fordi de fleste af deres kunder bruger mere down end up.
Avatar billede bufferzone Praktikant
22. oktober 2003 - 12:16 #2
Det tror jeg du har ret i at det gør, jeg tror vi er ude i markedskræfternes indflydelse. Der har været hård konkurrence på markedet, og da en typisk internetbruger ikke uploader lige så meget som han downloader er prisen lavet på denne måde for at give mulighed for at have flere produkter og dermed udbyde billigere forbindelser til dem der ikke har brug for så stor upload
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
22. oktober 2003 - 12:23 #3
I forlængelse af det allerede sagte, kan man vel sige, at det er den totale trafik (på telefonsystemet og på servere), der belaster. Da en typisk bruger ikke sender store mængder data, er det denne, der er begrænset - og så bliver det også ved med at være sådan. Hvis upload-båndbredden blev øget, ville folk måske sende mere, og belastningen stiger yderligere.
Det med antallet af produkter er ikke nogen ubetinget sandhed - det er formentlig billigere at administrere nogle få produkter - f.eks har Cybercity ændret 384/128-forbindelsen til 512/128 - det er vel pgra. rationalisering?
Avatar billede azer Nybegynder
22. oktober 2003 - 12:57 #4
Ja det belaster systemet lige meget men når man downloader er det jo at tage fra andre brugere som lader en taget tingene og så når man uploader så lader du andre tage tingene altså uden upload INGEN download
Avatar billede duxz Nybegynder
22. oktober 2003 - 13:17 #5
Okay det giver jo mening det du skriver Stefanfuglsang......altså at udbyderne regulerer deres produkter efter efterspørgslen på markedet. Jeg troede måske bare at der var en eller anden teknisk forklaring.
Avatar billede duxz Nybegynder
22. oktober 2003 - 13:27 #6
Jeg har besluttet at gi' jer 5 point hver, fordi i har taget jer tid til at svare. Tak skal I have.

Vh
Duxz